Winnaars kortfilmcompetitie "Young Talent Awards"

Tijdens de We Love Cinema Days in september werd het startschot gegeven voor de tweede editie van de ‘Young Talent Awards’, een kortfilmcompetitie voor talentvolle cineasten van 18 tot 30 jaar. De Young Talent Awards zijn een initiatief van We Love Cinema en BNP Paribas Fortis, in samenwerking met Camalux Belgium en Sonhouse. Een professionele jury en een publieksjury kozen één Nederlandstalige en één Franstalige hoofdwinnaar uit 96 inzendingen. Dat is bijna een verdubbeling van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. De laureaten krijgen 2 weken lang 2 minuten schermtijd in de deelnemende bioscopen en vouchers ter waarde van 5.000 euro voor de huur van filmmateriaal en de nodige ondersteuning voor een volgend filmproject.

Een vakjury onder leiding van regisseur Baloji beoordeelde de 96 inzendingen en maakte een selectie van 10 kortfilms.

De 4 winnaars zijn:

Winnaar Beste Nederlandstalige Kortfilm: ‘Lost Line’ van Sammuel Nijhuis

Winnaar Beste Franstalige Kortfilm: ’Tumulte’ van Julien Mergan

Winnaar Professionele Juryprijs: ‘Magnolia’ van Andy Sarfo

Winnaar Publieksprijs: ’Fragments’ van Ambre Jaegle & Clara Talagrand ​

De twee bekroonde kortfilms van de hoofdwinnaars worden twee weken lang – van 1 tot en met 14 januari 2025 – vóór de hoofdfilm vertoond in een 40-tal Belgische bioscoopzalen.

Bovenop die unieke schermtijd krijgen de twee winnaars 5000 euro budget bij de organiserende partners Camalux Belgium en Sonhouse voor de realisatie van een volgend project.

Michael Anseeuw, CEO van BNP Paribas Fortis: “Cinema is een van de hoekstenen van onze sponsoringstrategie waarbij we verder gaan dan enkel financiële steun verlenen aan filmfestivals, maar ook inzetten op het helpen groeien van jonge talenten. We zijn enorm blij dat we met de ‘Young Talent Awards’ voor kortfilms een nieuwe generatie cinematografische talenten mee begeleiden op hun weg naar een ereplaats in de zevende kunst. Bij deze tweede editie ontvingen we bijna 100 inzendingen, een verdubbeling tegenover vorig jaar. Dit toont aan dat onze keuze om jonge talenten te ondersteunen de juiste was.”

De winnaar van de Professionele Juryprijs wint een waardebon van 3.500 euro bij Camalux Belgium voor de huur van licht- en opnamemateriaal voor de realisatie van een volgend project.

De winnaar van de Publieksprijs wint een waardebon van 3.500 euro bij Sonhouse voor sound design en muziekproductie voor de realisatie van een volgend project.

Op de awardshow op vrijdag 13 december in het hoofdkantoor van BNP Paribas Fortis in Brussel werden de prijzen uitgereikt in aanwezigheid van de leden van de professionele jury, de regisseurs Baloji, Delphine Girard, Binevsa Berivan, Tom Van Avermaet en Wannes Destoop. Host van de avond was actrice Lauren Versnick.

Foto’s zijn beschikbaar bij Belga https://www.belgaimage.be/search.pp

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.