Tweede Internationale Hackathon van BNP Paribas

2E INTERNATIONALE HACKATHON VAN BNP PARIBAS:
IN 8 LANDEN GAAN RUIM 100 START-UPS OPLOSSINGEN ONTWIKKELEN VOOR
15 CUSTOMER JOURNEYS
BNP Paribas organiseert een tweede Internationale Hackathon van 17 tot 19 juni. Dit jaar nemen er meer landen aan deel – acht tegenover vijf vorig jaar – en zullen de start-ups samenwerken rond het thema ‘Klantenervaring faciliteren via cocreatie met start-ups’.
Dit jaar vindt de BNP Paribas Internationale Hackathon plaats in San Francisco, Londen, Parijs, Brussel, Rome, Berlijn, Warschau en Istanboel. In elk van die steden zullen 10 tot 15 start-ups met de entiteiten van de groep samenwerken rond projecten van de groep BNP Paribas om de klantenervaring te verbeteren (op diverse gebieden zoals het kopen van vastgoed, consumptiegoederen, cashmanagementdiensten voor kmo’s en online financieel advies).
Geïnteresseerde start-ups kunnen zich voor het event inschrijven via de Internationale Hackathon BNP Paribas website. De geselecteerde start-ups zullen in het weekend van 17 tot 19 juni in de acht gaststeden tegelijkertijd aan de slag gaan rond het thema ‘Klantenervaring faciliteren via cocreatie met start-ups’.
Ze zullen samenwerken met verschillende entiteiten van de groep BNP Paribas: Retail Banking in Frankrijk, BNP Paribas Fortis, Bank of the West, TEB, BNL, BNP Paribas Cardif, Consorsbank, Corporate & Institutional Banking, BNP Paribas Personal Finance en BGZ BNP Paribas.
De Belgische editie van de BNP Paribas Internationale Hackathon vindt plaats in de Brussels accelerator Co.Station BXL. De deelnemers zullen rond twee thema’s werken: “Artificial intelligence & Robo-advisor” en “Internet of Things & Banking Experience”.
“De BNP Paribas Internationale Hackathon, die plaatsvindt in verschillende landen en in samenwerking met verschillende entiteiten, weerspiegelt ons engagement op lange termijn met start-ups. Na afloop van het weekendevent worden de finalisten uitgenodigd om deel te nemen aan een vijf maanden durend Digital Bootcamp, waar ze een beroep kunnen doen op de knowhow van experts van BNP Paribas om hun projecten verder uit te werken. Tijdens de Demo Day in december volgt dan hun uiteindelijke pitch. De winnende teams komen vervolgens in de prototypefase, waarin ze nauw samenwerken met de entiteiten van BNP Paribas”, legt Jacques d’Estais, Deputy COO van BNP Paribas en Head of International Financial Services, uit.
“Met deze tweede editie van de Internationale Hackathon blijven we onze digitale transformatie voortstuwen op basis van een partnership dat zowel de bank als de deelnemende start-ups ten goede komt. Zo bouwen we verder aan het sterke ecosysteem dat we rond ‘Open Innovatie’ uitbouwen. Al die inspanningen zullen ons in staat stellen om technologische innovaties te ontwikkelen in het verlengde van de verschillende klantenervaringen die we bepaald hebben in ons strategisch plan voor 2020”, benadrukt Thierry Laborde, Deputy COO van BNP Paribas en Head of Domestic Markets.
De start-ups behouden de intellectuele eigendomsrechten op al hun projecten die de groep implementeert. De zes winnende start-ups van de BNP Paribas Internationale Hackathon 2015 ontwikkelen nu hun projecten in de entiteiten van de groep.
Wat is er van de winnaars van vorig jaar geworden?
biedt een unieke authenticatieoplossing die de smartphone van de eindgebruiker verandert in een eenvoudige en beveiligde authenticatiesleutel. LogMote neemt momenteel deel aan een incubatieprogramma in de WAI-accelerator van Parijs, waar het begeleiding geniet van L’Atelier BNP Paribas en Retail Banking in Frankrijk.
stelt gedragsprofielen op door de manier (snelheid, uitgeoefende druk op het beeldscherm enz.) te analyseren waarop gebruikers zich authenticeren op al hun devices (smartphone, pc en tablet).
specialiseerde zich in Artificial Intelligence en Deep Learning toegepast op bedrijfsbehoeften. Het beoogt een radicale verandering teweeg te brengen in de Social Media Intelligence met zijn unieke platform, dat speciaal ontworpen is om concepten, teksten (tweets, e- mails…) en beelden (op sites als Instagram) te begrijpen binnen hun context, zoals een mens dat zou doen, maar dan op een geautomatiseerde manier en op zeer grote schaal. Het team, dat momenteel in de WAI-accelerator van Parijs de incubatiefase doorloopt met begeleiding van L’Atelier BNP Paribas en BNP Paribas Personal Finance, werkt aan een POC voor een semantische-analysemotor.
gebruikt transactiedata en biografische gegevens van klanten om hun gedragsprofielen te bepalen en de verschillende gebeurtenissen in hun leven in kaart te brengen. Aan de hand van die informatie kunnen de klanten op de meest aangewezen manier worden benaderd. De start-up ondertekende onlangs een contract met verzekeringsspecialist BNP Paribas Cardif om deze oplossing uit te testen.
werkte een oplossing uit om betalingen per cheque papierloos te laten verlopen door papieren cheques om te zetten in digitale cheques. SnapCheck deelt in San Francisco kantoren met L’Atelier USA, dat de start-up helpt om partnerships aan te gaan met interne teams van Bank of the West en met externe leveranciers.
,dat een mobiele app ontwikkelde om factuurbetalingen te faciliteren, herziet momenteel zijn partnershipsstrategie met behulp van de teams bij Bank of the West.
Eventsite: international-hackathon.bnpparibas
#internationalhackathon
Berlijn
Londen
Brussel
San Francisco
Istanboel
Parijs Rome
8 | 4 | 100 | 25 |
Wereldwijde | |||
Steden | businesslijnen | (naar schatting) | (naar schatting) |
|
| deelnemende | Start-ups in halve |
|
| start-ups | finale |
BNP Paribas
BNP Paribas is een toonaangevende bank in Europa met een internationale uitstraling. BNP Paribas is met ruim 189.000 medewerkers, van wie meer dan 146.000 in Europa, aanwezig in 75 landen. De groep bekleedt sleutelposities in haar kernactiviteiten: Domestic Markets en International Financial Services – waarvan de retailbankingnetwerken en de financiële diensten ondergebracht zijn bij Retail Banking & Services – en Corporate & Institutional Banking, dat zich richt op zakelijke en institutionele klanten. Ze begeleidt al haar klanten (particulieren, organisaties, ondernemers, kmo’s, grote bedrijven en institutionele klanten) bij de realisatie van hun projecten door hun financierings-, beleggings-, spaar- en verzekeringsdiensten aan te bieden. De groep heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en BNP Paribas Personal Finance is de nummer één in consumentenkredieten. BNP Paribas ontplooit ook zijn geïntegreerde model voor Retail Banking in het Middellandse Zeegebied, in Turkije en in Oost-Europa en heeft een omvangrijk netwerk in het westen van de Verenigde Staten. In Corporate & Institutional Banking en International Financial Services is BNP Paribas toonaangevend in Europa, sterk aanwezig op het Amerikaanse continent en heeft het solide en snelgroeiende activiteiten in Azië-Pacific.
Percontact:
Malka Nusynowicz (+33) 1 42 98 36 25, malka.nusynowicz@bnparibas.com
Volg ons @Bnpparibas_pr