Slechts 1 KMO op 10 gebruikt website voor e-commerce

Dit blijkt uit een studie die BNP Paribas Fortis bij 250 kleine en middelgrote ondernemingen liet uitvoeren door het onderzoeksbureau Profacts. De digitalisering van onze economie zet zich in snel tempo door. Om de digitale slagkracht van de Belgische ondernemingen te verbeteren, lanceert BNP Paribas Fortis een aantal initiatieven. Zo organiseert de bank enerzijds voor het tweede jaar op rij Digitale Ateliers in samenwerking met Google. De Digitale Ateliers bieden een doorgedreven opleidingstraject voor ondernemingen om hun digitale vaardigheden aan te scherpen en hun online aanwezigheid te verbeteren. Anderzijds organiseert de bank de ‘Boost uw business’-wedstrijd waarbij de winnaars een jaar lang digitale begeleiding op maat kunnen winnen.

"De toenemende digitalisering komt in tal van gesprekken met onze klanten naar voor als een van de belangrijkste uitdagingen. Als CEO van BNP Paribas Fortis ervaar ik dagelijks dat de wereld razendsnel evolueert en weet ik dat het voor een ondernemer niet altijd eenvoudig is om hier mee om te gaan. Om heel scherp en doelgericht op de digitale noden van onze ondernemingsklanten te kunnen inspelen, hebben we dit onderzoek laten uitvoeren. BNP Paribas Fortis wil immers een echte partner zijn voor de Belgische ondernemingen en hen ondersteunen in deze digitaliserende wereld, zegt Max Jadot, CEO van BNP Paribas Fortis.

Dit onderzoek werd in opdracht van BNP Paribas Fortis uitgevoerd door Profacts bij 250 Belgische kmo’s. De enquête peilde naar hun online aanwezigheid, hun digitale ervaring en de manier waarop ze vandaag internet integreren in hun bedrijfsvoering.

"Uit het onderzoek blijkt dat de ondernemingen zich duidelijk bewust zijn van het belang van digitale tools. Bijna de helft van de kmo’s vindt internet, apps, digitale tools en geconnecteerde systemen vandaag al essentieel om klanten aan te trekken en te behouden. Binnen de groep die dit momenteel niet belangrijk acht, verwacht ongeveer 1/3de dat dit binnen twee tot drie jaar belangrijk zal worden, vertelt research consultant Freya De Keyser.

1 op 10 kmo’s gebruiken website als verkoopkanaal

Het professioneel gebruik van het internet en tools als tablets en smartphones zijn ingeburgerd bij de bedrijven. Maar op het vlak van online aanwezigheid is er echter nog werk aan de winkel. Het onderzoek geeft aan dat 7 op de 10 kmo’s een informatieve website hebben die hun bedrijf en activiteiten voorstelt. Slechts 1 kmo op 10 gebruikt die website ook als een verkoopkanaal om producten en diensten aan te bieden .

In een gedigitaliseerde wereld waar consumenten zich steeds meer via mobiele toepassingen en sociale media informeren, is online aanwezigheid van het grootste belang. Het ontwikkelen van een goede website is echter niet eenvoudig. De enquête toont aan dat slechts 1 op de 5 kmo’s zich op zijn gemak voelt om een nieuwe site te ontwikkelen. En slechts 1 op de 10 ziet het zitten om een online betaalsysteem in zijn site te integreren.

4 op 10 kmo’s gebruiken actief sociale media 

Sociale media breken stilaan door in het bedrijfsleven. 42% van de kmo’s maakt actief gebruik van sociale media. Dat betekent dat ze er meerdere keren per week op actief zijn. Facebook (54%) en Linkedin (32%) zijn de meest populaire kanalen, maar ook Instagram en Twitter (beide 10%) hebben hun plaats in bedrijfscommunicatie. Opvallend is dat 3 op de 10 kmo’s helemaal geen gebruik maakt van sociale media.

De belangrijkste redenen waarom kmo’s sociale kanalen gebruiken, is om hun bedrijf onder de aandacht te brengen en om hun netwerk te verbreden.

Digitale Ateliers in samenwerking met Google

Een van de bevindingen uit de studie is dat bedrijven niet altijd over voldoende knowhow beschikken om de digitale omslag te maken en aangeven dat ze hulp nodig hebben van experten. Om hier een concreet antwoord op te bieden, organiseert BNP Paribas Fortis samen met Google de Digitale Ateliers.

De Digitale Ateliers zijn een doorgedreven, maar tegelijk praktisch en laagdrempelig opleidingstraject om de digitale vaardigheden van kmo’s te verbeteren. Volgende vragen worden tijdens het traject behandeld: ‘hoe een online aanwezigheid verbeteren?’, ‘hoe een sterkere website opzetten?’ of ‘hoe meer bezoekers aantrekken?’. Ook werden er specifieke modules ontwikkeld rond het gebruik van sociale media en het uitbouwen van een performante e-commerce strategie. De Digitale Ateliers vinden dit jaar in 13 steden plaats: Brussel, Leuven, Libramont, Kortrijk, Brugge, Charleroi, Waver, Antwerpen, Gent, Bergen, Hasselt, Luik en Namen.

Geïnteresseerde ondernemingen kunnen zich via deze link inschrijven: www.bnpparibasfortis.be/digitaleateliers

Nieuwe ‘Boost uw business’-wedstrijd

Vandaag start een nieuwe campagne voor de ‘Boost uw Business’-wedstrijd. De afgelopen jaren mocht de winnaar het shirt van voetbalclub Anderlecht gebruiken om promotie te maken voor zijn of haar bedrijf. Met deze nieuwe nationale campagne werpt BNP Paribas Fortis zich op als 'business accelerator' voor ondernemers, dankzij zijn digitale en vernieuwende aanpak: dit jaar dient de deelnemende ondernemer (klant of niet-klant) twee wedstrijdvragen te beantwoorden en zijn of haar digitale maturiteit te bepalen via een check-up van 8 eenvoudige vragen. Er zijn 11 regionale winnaars die een jaar lang digitale begeleiding op maat krijgen: 1 per provincie en 1 voor het Brussels Hoofdstedelijk gewest.

De digitale coaches zullen de bedrijven een jaar lang intensief begeleiden bij het uittekenen, implementeren en futureproof maken van hun digitale transformatie. De begeleiding bestaat uit 3 fases:

  • Fase 1: Bepalen van de digitale strategie
  • Fase 2: Uitrollen van deze strategie
  • Fase 3: Bepalen van de toekomstvisie

Bedrijven die minder dan 3 jaar bestaan, maken bovendien ook kans om de Startersprijs te winnen. De Startersprijs bestaat uit een super Digital-Pack, met hierin een iPad Pro, een iPhone7 Plus, een Mac Book Pro en een pak accessoires.

Ondernemingen en zelfstandigen die graag willen deelnemen aan deze wedstrijd, kunnen zich vanaf vandaag aanmelden via www.boostuwbusiness.be.

Infographie_Digital Entrepreneur_BNP Paribas Fortis_NL

JPEG 3.9 MB

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.