Skellet, BRAUZZ. en Ardo winnen de Changemakers Awards 2025

Voor hun baanbrekende duurzaamheidsoplossingen hebben Skellet, BRAUZZ. en Ardo elk een Changemakers Award gewonnen. Met deze prijzen bekronen De Tijd en L’Echo, in samenwerking met BNP Paribas Fortis, drie Belgische ondernemingen die een cruciaal verschil maken in de transitie naar een klimaatvriendelijke, duurzame economie.

Voor het tweede jaar op rij gingen zakenkranten De Tijd en L’Echo op zoek naar Belgische bedrijven die met hun product, dienst of technologie het meeste potentieel hebben om de klimaatuitdagingen te tackelen. 150 bedrijven stelden zich dit jaar kandidaat voor de titel van ‘Changemaker’. Gisterenavond werden de drie winnaars bekendgemaakt: het Limburgse bouwbedrijf Skellet en de Gentse producent van schoonmaakmiddelen BRAUZZ. werden bekroond door de jury, en de West-Vlaamse fabrikant van diepvriesgroenten en -fruit Ardo sleepte de publieksprijs in de wacht.

"Bij BNP Paribas Fortis ondersteunen we graag bedrijven die de toekomst vormgeven. Duurzaamheid is een noodzaak én een opportuniteit om een bedrijf futureproof te maken, en tegelijk ook een bron van innovatie en concurrentievoordeel. En dat bewijzen de Changemakers van dit jaar opnieuw. Bedrijven die vandaag deze transitie leiden, zullen de kampioenen van morgen zijn. Van harte proficiat aan de drie winnaars.” ​ – Michael Anseeuw, CEO van BNP Paribas Fortis

Ecologische en sociale impact

De professionele jury onder leiding van Steven Van Passel, professor milieueconomie en vicerector valorisatie en ontwikkeling aan de Universiteit Antwerpen, koos in eerste instantie uit alle inschrijvingen 30 finalisten uit. Hiervoor toetsen ze de bedrijfsinitiatieven af aan de Europese klimaatdoelstellingen voor 2030. Elke finalist moest vervolgens zijn case komen verdedigen bij de jury, waarna zij twee winnaars kozen. Ook het lezerspubliek van De Tijd en L’Echo kon opnieuw stemmen op hun favoriet.

“Duurzaamheid gaat verder dan ecologische impact: ook sociale verantwoordelijkheid speelt een cruciale rol. Dit jaar beoordeelden we bedrijven dan ook niet alleen op hun klimaatinspanningen, maar ook op hoe ze omgaan met medewerkers, leveranciers en klanten. Eerlijke arbeidsomstandigheden, privacy en diversiteit en inclusie maken deel uit van een echt duurzame bedrijfsvoering. Het is inspirerend om te zien hoe steeds meer ondernemers deze brede visie op duurzaamheid omarmen." – Steven Van Passel, professor milieueconomie en vicerector valorisatie en ontwikkeling aan de Universiteit Antwerpen 

Circulair staal, oplosbare verpakkingen en duurzame landbouwtechnieken

Het Limburgse Skellet ontwikkelde een bouwsysteem met stalen onderdelen die je volledig kunt hergebruiken, waardoor bouwbedrijven tot 86 procent minder CO2 uitstoten. Dankzij hun unieke terugkoopregeling moedigt Skellet een circulaire bouweconomie aan, en worden gebouwen een soort "grondstoffenbank" voor de toekomst.

De Gentse start-up BRAUZZ. bedacht een oplossing voor wegwerpverpakkingen in de schoonmaakindustrie. Ze verkopen natuurlijke schoonmaakmiddelen in verpakkingen die oplossen in kraantjeswater. Zo kon het bedrijf al 1 miljoen plastic verpakkingen vermijden.

Het West-Vlaamse bedrijf Ardo produceert diepvriesgroenten en -fruit. Met haar duurzaamheidsprogramma Mimosa+ zet Ardo in op regeneratieve landbouw: door met verschillende teeltpraktijken te werken, verbeter je de bodemkwaliteit van landbouwgrond. Sinds dit jaar kent Ardo zelfs premies toe aan boeren die omschakelen naar dit systeem.

De Changemakers Awards bieden de winnaars erkenning als koplopers in de transitie naar een klimaatvriendelijke en duurzame economie. Daarnaast krijgen de bedrijven extra zichtbaarheid en toegang tot een waardevol netwerk van gelijkgestemde ondernemers.

“Met de Changemakers Awards bekronen we pioniers die de transitie naar een duurzame economie versnellen. Skellet, BRAUZZ. en Ardo tonen elk met hun innovatieve oplossingen hoe bedrijven écht impact kunnen hebben op klimaat en duurzaamheid. Hun succesvolle inspanningen bewijzen dat duurzaamheid en ondernemerschap hand in hand gaan.” – Peter De Groote, hoofdredacteur van De Tijd

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.