Resultaten van het ‘BNP Paribas Global Entrepreneur Report 2016’

Een van de uitgebreidste internationale onderzoeken die ooit werden gehouden onder zowat 2.600 multimiljonairondernemers in 18 landen.
Het onderzoek toont het ontstaan aan van de ‘Millennipreneurs’, een nieuwe generatie van ondernemers jonger dan 35:
|
Het ‘BNP Paribas Global Entrepreneur Report 2016’ toont dit jaar het ontstaan aan van een nieuwe generatie van ondernemers die jonger dan 35 zijn, de ‘Millennipreneurs’ genaamd. Dat zijn ondernemers van de Y-generatie, geboren tussen 1980 en 1995, ook bekend als de ‘Millennials’. Hun businessaanpak verschilt qua ambitie, resultaten en leiderschapsstijl van die van andere generaties. “Ze richten meer bedrijven op, met meer personeelsleden en hoger winsttargets. Ze zijn doorgaans geïnteresseerd in de nieuwe economie, maar zijn evengoed actief in vele traditionele sectoren, zoals in de retailsector en in de professionele dienstverlening, met bijvoorbeeld advocatenpraktijken en accountingkantoren”, zegt Vincent Lecomte, Co-CEO van BNP Paribas Wealth Management. “Bij BNP Paribas Wealth Management willen we onze sterke internationale aanwezigheid aanwenden om te voldoen aan de behoeften van die klanten, vooral op het vlak van Private Equity en Maatschappelijk Verantwoord Beleggen.”
Focus op vrouwelijke ondernemers:
Het onderzoek focust ook op vrouwelijke ondernemers. “Uit het rapport blijkt dat vrouwelijke ondernemers ambitieuzer en succesvoller zijn dan hun mannelijke collega’s. Ze benaderen het ondernemerschap ook op een andere manier qua leiderschap, financiering en doelstellingen. Het onderzoek biedt inzicht in hun verwachtingen en maakt ons nog vastberadener om hun specifiekere ondersteuning te verlenen voor de ontwikkeling van hun bedrijven”, zegtSofia Merlo, Co-CEO van BNP Paribas Wealth Management.
Het ‘BNP Paribas Global Entrepreneur Report 2016’, dat gebaseerd is op een onderzoek van het adviesbureau Scorpio Partnership, analyseert het gedrag van zowat 2.600 ‘High Net Worth’ en ‘Ultra High Net Worth’ ondernemers in 18 landen in Azië, Noord-Amerika en Europa, met een gecumuleerd vermogen van ruim 17 miljard dollar. Terwijl de in 2014 gepubliceerde, eerste editie van het rapport er zich op toelegde om die succesvolle ondernemers op te sporen, richt het tweede rapport zich vooral op hun businessaanpak, hun ambities, hun motivatie en hun investeringen wereldwijd over het voorbije jaar.
De landen die het ondernemerschap het meest stimuleren:
- De Verenigde Staten (1), China (2) en Duitsland (3) werden door ondernemers bestempeld als toplocaties om een bedrijf op te starten.
- Wat winstgroei betreft, was het een topjaar voor de ondernemers die in China, in India en in Turkije gevestigd zijn.
China heeft het hoogste percentage ondernemers die hogere winsten boekten vorig jaar (68,8%) en bovendien bovengemiddeld belang hechten aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Duitsland is een zeer aantrekkelijk land voor eerstegeneratieondernemers: 63,4% van de bedrijfsoprichters zijn er de eerste in hun familie die een eigen zaak beginnen. Ook in België zijn de ondernemers zeer actief: elke ondernemer start er gemiddeld 6,7 bedrijven, tegenover een globaal gemiddelde van 5,7 bedrijven per ondernemer.
Ontstaan van de ‘Millennipreneurs’
Deze nieuwe generatie van ondernemers jonger dan 35 is ontstaan uit de Y-generatie, ook wel de ‘Millennials’ genoemd. Hun businessaanpak verschilt van die van de babyboomgeneratie qua ambitie, resultaten en leiderschapsstijl. Zowat 78% van de succesvolle bedrijfseigenaars van de Y-generatie die in dit onderzoek werden bestudeerd, komt uit een familie die zelf ooit een eigen bedrijf heeft opgestart. Gemiddeld hebben ze al 7,7 bedrijven opgestart, tegenover de gemiddeld 3,5 bedrijven die de babyboomers van 50 en ouder hebben opgericht. Toch verschillen de bedrijfssectoren waarin hun zaak bloeit niet veel van die van hun voorgangers.
- Top 3 van de sectoren die vermogen creëren:
1– Retail (12,5%)
2– Professionele dienstverlening, zoals advocatenpraktijken en accountingkantoren (8,5%)
3– Technologie (7,3%)
- Top 3 van de sectoren van de toekomst:
1- Financiële dienstverlening (8,4%)
2- Sociale media (8,2%)
3- E-commerce (8,2%)
Vrouwelijke ondernemers:
Vrouwelijke ondernemers waren het voorbije jaar succesvoller dan hun mannelijke collega’s. Ze zijn ambitieus: 89% van de ondervraagde vrouwelijke ondernemers verwachten de komende 12 maanden toenemende of stabiele winsten. Vrouwelijke ‘Millennipreneurs’ mikken zelfs nog hoger: bijna 75% van hen denkt dat de bedrijfswinsten de komende 12 maanden zullen toenemen en verwacht voor 2015 een bruto winstmarge van bijna 35%.
- Top 3 van de sectoren die vermogen creëren:
1- Retail (16,5%),
2- Professionele dienstverlening, zoals advocatenpraktijken en accountingkantoren (11,2%),
3- Mode (6%)
- Top 3 van de sectoren als ze van activiteit zouden moeten veranderen:
1- E-commerce (9,3%)
2- Toerisme en vrijetijd (8,6%)
3- Sociale media (6,3%)
- Top 3 van de criteria voor succes:
1- Winst maken op de initiële investering (35,2%)
2- Het bedrijf overlaten aan de volgende generatie (12,3 %)
3- Een maatschappelijke impact hebben (11,2%)
In Polen, Spanje en China zijn de succesvolle vrouwelijke ondernemers het actiefst. Zwitserland, Duitsland en België zijn de aantrekkelijkste landen voor vrouwelijke eerstegeneratieondernemers zonder voorgeschiedenis van ondernemerschap in hun familie. De voornaamste financieringsbronnen van vrouwen die hun eigen bedrijf opstarten, zijn: eigen spaargeld (43%), bankleningen (21%) en persoonlijke leningen van familie of vrienden (17%). Daaruit blijkt dat vrouwen voor hun startkapitaal eerder een beroep doen op zelffinanciering dan op een banklening.
Investeringstrends/portefeuilleallocaties van de ondernemers
Over het geheel van de bevraagde ondernemers genomen, zijn de investeringsvolumes de voorbije 12 maanden met 12% gestegen, met een aanzienlijke toename van de investeringen buiten hun thuismarkten.
Hoewel portefeuillediversificatie een belangrijke trend is, wijzen de ondernemers toch gemiddeld 20% van hun totale investeringen toe aan hun eigen bedrijf en 17% aan vastgoed. De bevraagde ondernemers hebben ook een grotere appetijt voor Private Equity (gemiddeld 9% van hun investeringen) en Maatschappelijk Verantwoorde Beleggingen (MVB) (gemiddeld 6% van hun totale portefeuille).
- Top 3 van de geografische zones om in te investeren
1- Azië-Pacific
2- West-Europa
3- Noord-Amerika
---
BNP Paribas Wealth Management is een toonaangevende private bank wereldwijd en nummer 1 in de eurozone. Per 30 juni 2015 beheerde BNP Paribas Wealth Management, dat in zowat 30 landen aanwezig is, voor 331 miljard euro aan activa. Ruim 6.300 vermogensbeheerspecialisten in alle belangrijke financiële centra bieden privébeleggers gevarieerde oplossingen om hun vermogen te beheren en te optimaliseren.
In de begeleiding van zijn ondernemersklanten legt BNP Paribas Wealth Management links tussen hun professionele en hun persoonlijke projecten op basis van vier verbintenissen:
1. Hun specifieke behoeften begrijpen in elke fase van het vermogenscreatieproces, gedurende de hele periode waarin ze hun bedrijf opbouwen.
2. Hun maatwerkoplossingen bieden dankzij een benadering die berust op onze diepgaande kennis van alle vermogensbeheeraspecten (wealth planning, beleggingsoplossingen) en op de brede expertise van de groep BNP Paribas in onder meer vastgoed en fusies en overnames.
3. Hun ondersteuning bieden via een specifieke organisatie die bestaat uit hoogopgeleide privatebankingdeskundigen en die zowel lokale als internationale netwerken omvat (onder meer Business Centres, diensten van Corporate & Institutional Banking (CIB) en ‘Ondernemershuizen’).
4. Het ondernemerschap stimuleren door langetermijnpartnerships aan te gaan en speciale opleidingsprogramma’s te lanceren zoals het Women Entrepreneur Program, dat 24 vrouwelijke ondernemers uit Europa, Azië en de Verenigde Staten samenbracht op de campus van Stanford University om er deel te nemen aan een exclusief programma met colleges en conferenties.
Scorpio Partnership is wereldwijd leider in gespecialiseerd advies aan vermogensbeheerders. Het bedrijf heeft een deskundig inzicht in vermogenden en in de financiële instellingen waarmee ze interageren. Scorpio Partnership heeft vier transformatiedisciplines – SEEK, THINK, SHAPE en CREATE – ontwikkeld die allemaal tot doel hebben de bedrijfsleiders te helpen om de groei van hun bedrijf op een strategische manier te evalueren, te plannen en te sturen. Scorpio Partnership benut zijn grondig inzicht in de behoeften en verwachtingen van de klanten om praktische en haalbare businessontwikkelingsstrategieën uit te werken.
Scorpio Partnership voerde al meer dan 500 wereldwijde opdrachten uit voor bedrijven en instellingen in diverse sectoren: banken, fondsenbeheerders, family offices, advocatenkantoren, trusts, IT- en technologiebedrijven, verzekeringsmaatschappijen, liefdadigheidsinstellingen... In het kader van die opdrachten interviewde het bedrijf bijna 75.000 private beleggers en adviseurs.
Scorpio Partnership won verschillende prijzen voor zijn consultancysurveys, marktvooruitzichten en thought leadership in Europa, Azië en de Verenigde Staten. De prijzen werden toegekend bij stemming door sectorgenoten. Het bedrijf maakt deel uit van McLagan, een bedrijf dat behoort tot de Aon Hewitt-groep.
Perscontact
Servane Costrel de Corainville - 01 42 98 15 91 / 06 74 81 98 27 - servane.costreldecorainville@bnpparibas.com
Volg ons op Twitter: @BNPParibas_pr