Onderzoek naar autofinancieringen voor particulieren in België

Daling van het aantal auto-inschrijvingen, afschaffing van de federale premies bij de aankoop van ‘groene’ wagens, stijging van de brandstofprijzen 2012 was helemaal geen makkelijk jaar voor de Belgische automarkt. Diezelfde factoren hebben ook een verandering teweeggebracht in de financiering van auto-aankopen door particulieren.

Naar aanleiding van het 91e Autosalon, dat in Brussel van start gaat op 11 januari en loopt tot 20 januari 2013, heeft BNP Paribas Fortis een studie uitgevoerd ​ over autofinancieringen voor particulieren.

Uit deze studie blijkt onder meer dat, ondanks de achteruitgang van de Belgische automarkt en de inkrimping van de markt voor consumentenkrediet vorig jaar (-11%), toch nog meer dan een op de twee auto’s gefinancierd wordt met een lening op afbetaling. In de portefeuille autofinancieringen van BNP Paribas Fortis valt zelfs op dat meer dan drie van de vier nieuwe wagens op krediet worden gekocht door particulieren.

De gemiddelde leeftijd van de BNP Paribas Fortis-klant die zich een auto aanschaft via een lening is 45 jaar. Het zal niemand verbazen dat de Y-generatie voorrang geeft aan occasiewagens aangezien zowat één op de twee jongeren (tussen 18 en 30 jaar) een lening op afbetaling kreeg toegekend voor tweedehandswagens.

De studie toont ook aan dat de gemiddelde looptijd van een autofinancieringscontract het voorbije jaar stabiel is gebleven: 56 maanden voor een nieuwe wagen en 49 maanden voor een occasiewagen.

Het gemiddelde bedrag van een autofinanciering bij BNP Paribas Fortis is de voorbije twee jaar met 10% gestegen tot 15.100 euro in 2012. In 2011 bedroeg het nog 13.680 euro. “Deze evolutie wordt vooral verklaard door de toename van de autoprijzen als gevolg van de stijging van de grondstoffenprijzen, maar ook doordat de Belg vooral kiest voor wagens uit de duurste prijsklasse”, preciseert Maud Delbecque, Credit Manager bij BNP Paribas Fortis.

Met dit onderzoekt bevestigt BNP Paribas Fortis zijn steun aan de economie van de Belgische gezinnen aangezien vorig jaar acht van de tien dossiers voor leningen op afbetaling werden aanvaard. En dankzij zijn expertise en zijn goede beheer van de dossiers heeft slechts 2,7% van de klanten van de bank die een consumentenkrediet zijn aangegaan, afbetalingsmoeilijkheden. Die klanten krijgen dan een aangepast aflossingsplan.

Als solide en betrouwbare partner voor kredieten die inspeelt op de behoeften van zijn klanten blijft BNP Paribas Fortis een aangepast gamma van producten en diensten aanbieden op basis van een vernieuwende multichannelbenadering om zo op een geïndividualiseerde manier te beantwoorden aan de verwachtingen van de klant zodat hij beter wordt beschermd.

Bekijk de studie hieronder.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.