Mobile living verleidt 1 op de 7 Belgen,
een dynamiek waar banken graag op inspelen
1 op de 7 financieel onafhankelijke Belgen is eigenaar van een caravan, mobilhome, camper1 of tiny house. Duizenden anderen overwegen om de stap te zetten tegen 2027. Gemiddeld zijn potentiële kopers bereid om € 23.800 te besteden aan een mobiel verblijf en 6 op de 10 wensen specifieke bankoplossingen om die levensstijl te financieren. Dat blijkt uit een studie van BNP Paribas Fortis bij 1.280 financieel onafhankelijke Belgen tussen 16 en 85 jaar2. Maar die groeiende markt voor mobiel wonen3, die erop wijst dat Belgen op zoek zijn naar vrijheid, flexibiliteit en duurzaamheid, stuit op budgettaire en wettelijke beperkingen

Hoewel 15% van de financieel onafhankelijke Belgen al een goed bezit dat onder 'mobile living' valt (caravan, mobilhome, camper of tiny house), plant 3% tot 5% van de financieel onafhankelijke Belgen (jonge avonturiers, gepensioneerden, actieve stadsmensen …) een aankoop in het komende jaar. Beoogd budget: gemiddeld € 23.800. Een aanzienlijk bedrag dat getuigt van het enthousiasme voor die flexibele levensstijl.
De camper: de voorkeur van frequente gebruikers
Met 6% van de financieel onafhankelijke Belgen die er al een hebben, zijn campers echte vrijheidsvoertuigen. Een derde van de eigenaars gebruikt zo’n voertuig elke week. En de koopintenties zijn hoog: 5% van de ondervraagde Belgen overweegt om binnen de komende 12 maanden een camper aan te schaffen.
Opvallend: 46% van de kandidaat-kopers wil een nieuwe camper, ondanks een gemiddeld budget van € 22.500. De prijs blijft voor meer dan de helft van de potentiële kopers (58%) wel de grootste drempel voor hun aankoop. Merk op dat 64% van de kandidaat-kopers openstaat voor huur of leasing. Ook de interesse voor een specifieke verzekering is hoog (66%).
Tiny houses: een complexere droom om waar te maken
Tiny houses: een complexere droom om waar te maken
Ook al komen ze minder vaak voor, toch verleiden tiny houses een groeiende bevolkingsgroep: 3% van de Belgen heeft er al een. Daarvan verblijft bijna de helft (46%) er 1 keer per maand, 1 op de 5 huiseigenaars wekelijks.
Kandidaten die tegen 2026 een aankoop overwegen, vertegenwoordigen vandaag 3% van de bevraagde personen. Terwijl het gemiddelde budget € 24.000 bedraagt, zegt 1 op de 4 Belgen bereid te zijn om er tot € 50.000 in te investeren. De aantrekkingskracht voor een nieuw huisje is groot (55%) en de kwaliteit van de materialen is het belangrijkste criterium voor 47% van de kandidaat-kopers.
Twee drempels remmen die trend af:
- 1 op de 2 kandidaat-kopers denkt dat zo’n aankoop budgettair niet haalbaar is.
- 1 op de 4 respondenten maakt zich zorgen over het gebrek aan kennis van de wettelijke verplichtingen. In België is het plaatsen van een tiny house onderworpen aan strenge regels, die van gemeente tot gemeente verschillen: een bouwvergunning, conformiteit met de stedenbouwkundige normen of het verbod om langdurig te blijven staan op niet-residentiële terreinen.
Caravans en mobilhomes: matig gebruik, actieve tweedehandsmarkt
Van de ondervraagde Belgen heeft 6% al gekozen voor een caravan of mobilhome. Hoewel het gebruik minder frequent is dan bij campers of tiny houses (slechts 34% van de eigenaars gebruikt ze elke maand) – waarschijnlijk voor seizoensgebonden gebruik op campings of als tweede woning – blijven caravans of mobilhomes aantrekkelijk. 3% van de Belgen plant een aankoop binnen de 12 maanden, voornamelijk op de tweedehandsmarkt (43%).
De vooropgestelde prijs (gemiddeld € 25.000) en de kwaliteit van de materialen zijn de criteria die door de kandidaat-kopers het vaakst worden genoemd, nog vóór de reputatie van het merk. Met 63% van de toekomstige kopers die ervoor open staat, lijkt de markt rijp voor nieuwe formules die huur en leasing combineren.
Naar meer specifieke bankoplossingen voor 'mobile living'?
Gelet op de aanzienlijke budgetten voor die projecten, scoren innovatieve financiële formules hoog. Ongeveer 6 op de 10 potentiële eigenaars/kopers zijn geïnteresseerd in een lening op afbetaling voor de aankoop van een camper, caravan of mobilhome. Een percentage dat stijgt tot 73% voor tiny houses.
Ook verhuur en leasing groeien: meer dan 60% van de Belgen die kandidaat zijn voor de aankoop van een camper of mobilhome, zegt ook geïnteresseerd te zijn in die formules. Dat stijgt zelfs tot 73% voor tiny houses, wat getuigt van een behoefte aan flexibiliteit en hybride oplossingen.
• 65% van de potentiële kopers van tiny houses
Mobile living is in België niet langer een tijdelijke trend. Het is een dynamiek die wordt gedragen door een drang naar vrijheid, een terugkeer naar de essentie en duurzaamheid. Uit de studie blijkt dat duurzaamheid een cruciale rol speelt in de koopintenties. Duurzaamheid wordt als belangrijk of zeer belangrijk genoemd door:
• 65% van de potentiële kopers van tiny houses
• 64% van de potentiële kopers van caravans/mobilhomes
• en 61% van de potentiële kopers van campers
Maar mobile living is ook een veeleisende markt met budgettaire en juridische onzekerheden. Particuliere operatoren, financiële spelers en overheidsinstanties krijgen een unieke kans om aan die collectieve ambitie tegemoet te komen en die veranderende markt vorm te geven.
1 Met het woord 'camper' wordt een wagen (bestelwagen, minibus...) bedoeld die is ingericht als kampeerwagen.

3 Volgens Traxio steeg het totale park van ingerichte campers/motorhomes/ingerichte bestelwagens (nieuw en tweedehands) in België tussen 2017 en eind augustus 2024 met +30,1% tot 83.227 eenheden. Van januari tot juli 2025 werden 3.737 nieuwe campers ingeschreven. Volgens een enquête van Le Soir uit 2023 kozen meer dan 25.000 mensen voor lichte woningen, waaronder tiny houses.