Hello crowd! viert zijn eerste verjaardag met een groot onderzoek rond crowdfunding

In samenwerking met het bureau iVOX heeft crowdfundingplatform Hello crowd! een groot onderzoek gedaan naar de interesse van de Belg en de ondernemer in crowdfunding. Dat onderzoek, uitgevoerd bij 1.200 Belgen en ondernemers, levert enkele opvallende resultaten op.
De financiering van projecten door het grote publiek (crowdfunding) is meer dan ooit een belangrijke financieringsmethode in onze economie, en dat ter aanvulling op het traditionele financieringscircuit. Het succes van crowdfunding, dat nu al enkele jaren aanhoudt, getuigt van een groot enthousiasme onder de bijdragers. Is dat ook zo in België? Hoe wordt crowdfunding aangezien door de Belgische bevolking? Is de Belg bereid om te investeren in die vorm van financiering? Is een ondernemer er vatbaarder voor? Vragen die beantwoord worden in dit groot onderzoek, uitgevoerd naar aanleiding van de eerste verjaardag van het platform Hello crowd!.
Twee Belgen op drie weten wat crowdfunding is
Eerste vaststelling : het kennisniveau van de Belgen met betrekking tot crowdfunding blijkt vrij hoog te zijn, ook al beweren Nederlandstaligen (80%) vaker dat ze het kennen dan Franstaligen (46%). Jongeren van 18 tot 34 jaar zijn vrij vertrouwd met het concept aangezien 71% van hen weet waarover het gaat. Bij de Belgische ondernemers groeit dat cijfer tot 85% en 60% van hen heeft een perfecte kennis van crowdfunding.
Daarentegen kunnen slechts drie op de tien Belgen een Belgisch crowdfundingplatform opnoemen. Bij de ondernemers is dat vier op tien.
Bijna één Belg op tien heeft al een crowdfundingproject gefinancierd
8% van de Belgen die beweren dat ze crowdfunding kennen heeft al ooit een project met participatieve financiering ondersteund. Dat percentage is bijna twee keer zo hoog bij de ondernemers. De Belgen engageerden zich al in creatieve projecten, ondernemersprojecten en sociale projecten. Meestal deden ze dat via reward crowdfunding (58%) of donation crowdfunding (42%). Bij de ondernemers stellen we ongeveer hetzelfde vast. Zij investeren bovendien ook in sportieve projecten via crowdfunding.
Het hoogste bedrag dat al geïnvesteerd werd in een crowdfundingproject is gemiddeld 256 euro. Opmerkelijk is dat er geen onderscheid is tussen taal- of leeftijdgroepen, noch tussen mannen en vrouwen. Bij de ondernemers ligt het hoogste bedrag dat ze al investeerden gemiddeld op 112 euro.
De Belg investeert vooral in crowdfunding omdat hij gelooft in het project zelf
De belangrijkste motivatie om te investeren in een crowdfundingproject is het geloof in het project zelf. Dat stellen we zowel vast bij de Belgische bevolking in het algemeen als bij de ondernemers in het bijzonder. Het onderzoek toont ook aan dat negen op de tien personen opnieuw crowdfundingprojecten zouden financieren in de toekomst. Bij de ondernemers zegt zo goed als iedereen dat ze opnieuw zouden investeren in de toekomst. Acht op tien investeerders in projecten met participatieve financiering hebben het gevoel dat ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij.
25% van de respondenten die nog nooit geïnvesteerd hebben in crowdfunding is bereid om dat wel te doen in de toekomst. Die respondenten (algemene bevolking en ondernemers) geven de volgende elementen die hen zouden kunnen overtuigen: een duidelijke omschrijving van het project en van het team dat het project leidt, alsook visuele informatie.
Ongeveer zeven ondervraagde personen op tien menen dat de tegenprestatie en het verwachte rendement belangrijk zijn. Bij benadering de helft van de ondervraagden hecht belang aan de fiscale aftrekbaarheid van hun financiering (58%) of aan het feit dat het crowdfundingplatform beheerd wordt door een bekende bank (47%).
Crowdfunding is hoopgevend maar het vertrouwen is nog niet groot
Zeven Belgen op tien vinden dat crowdfunding kansen biedt aan jonge ondernemers, aan creatievelingen en aan alle lagen van de bevolking. Vooral ondernemers zijn daarvan overtuigd. Meer dan de helft van de ondervraagde Belgen vindt dat participatieve financiering hoopgevend is voor het realiseren van projecten. Desalniettemin beweert slechts één Belg op drie en één ondernemer op twee vertrouwen te hebben in crowdfunding.
Naast het gebrek aan vertrouwen in de manier waarop het geld besteed zal worden, zijn de belangrijkste redenen om niet te investeren in crowdfunding een gebrek aan financiële middelen en onwetendheid over het concept. Die redenen zien we zowel bij de bevolking in het algemeen als bij de ondernemers.
De Belg is bereid om 1.250 euro te investeren
Tot slot is de Belg die geïnteresseerd is in crowdfunding bereid om dat te doen voor maximaal 1.250 euro, dat is vijf keer het bedrag dat we zien in de praktijk. Het bedrag is nog groter bij de ondernemers, daar stijgt het tot 3.147 euro. Volgens de ondervraagde personen zijn het voornamelijk de ondernemersprojecten, de sociale en de creatieve projecten die populair zijn. Bij voorkeur investeren ze daarin via reward crowdfunding of equity crowdfunding.
Hello crowd!: 2de Belgisch reward based-crowdfundingplatform
Om goede ideeën te stimuleren heeft Hello bank! in oktober 2015 Hello crowd! gelanceerd in samenwerking met Ulule. Dat platform van participatieve financiering is gebaseerd op giften of tegenprestaties.
Een jaar na zijn lancering zijn al 530 projecten ingediend en Ulule heeft er daarvan meer dan 280 geaccepteerd en 108 campagnes werden gelanceerd. Op dit moment werden 61 projecten volledig gefinancierd, voor een totaalbedrag van 393.000 euro. Er zijn 5.637 bijdragers, de slaagkans is heel hoog (66%). Dat komt door de kwaliteit van de screening die uitgevoerd wordt door het platform en door de persoonlijke coaching die de initiatiefnemers krijgen. Hello crowd! illustreert de complementariteit tussen het traditionele bankaanbod en de oplossingen door participatieve financiering voor ondernemers in de brede zin.
U kan de resultaten van de enquête downloaden onderaan dit bericht.
OVER HELLO BANK!
Hello bank! is de eerste 100 % mobiele bank in België. Dit merk van BNP Paribas Fortis biedt een nieuwe manier van bankieren en speelt in op de veranderende behoeften van klanten. Hello bank! is toegankelijk via de app voor smartphone en tablet en via de website. De klant beheert zijn dagelijkse bankverrichtingen dus waar, wanneer en hoe hij dat wil. Je kan zelfs op afstand klant worden van Hello bank!.
Bij Hello bank! zijn de producten en diensten die essentieel zijn voor de dagelijkse bancaire activiteiten gratis: de zichtrekening, de bankkaart, de toegang tot geldautomaten in de eurozone en natuurlijk ook het Hello Team. Dit gespecialiseerde team van adviseurs staat klaar om klanten met raad en daad bij te staan. Via mail, telefoon, Twitter of Facebook geeft het Hello Team antwoord op alle vragen.
Eenvoudig, veilig, slim en menselijk, Hello bank! is de bank van de nieuwe generatie.