Hello crowd! onthult de resultaten van zijn tweede crowdfundingenquête

In samenwerking met onderzoeksbureau iVOX heeft crowdfundingplatform Hello crowd! de resultaten bekendgemaakt van zijn tweede peiling naar de affiniteiten van de Belgen in het algemeen en de ondernemers in het bijzonder met crowdfunding. Een jaar na het eerste onderzoek blijkt daaruit een toenemende interesse voor crowdfunding.

Crowdfunding (de financiering van projecten door het grote publiek) wordt steeds belangrijker in onze economie, als aanvulling op het traditionele financieringscircuit. Het succes van crowdfunding, dat nu al enkele jaren aanhoudt, getuigt van een groot enthousiasme onder de funders over de hele wereld. Geldt dat ook voor België? Is de Belg bereid om te investeren via die financieringsvorm of om geld op te halen via bestaande crowdfundingplatformen? Staat de ondernemer ervoor open? Deze vragen worden beantwoord in dit tweede onderzoek, uitgevoerd bij 1.200 Belgen en ondernemers.

Drie op de vier Belgen weten wat crowdfunding is

Eerste vaststelling: de kennis van de Belgen over crowdfunding is tegenover vorig jaar toegenomen (van 65% naar 77%), ook al beweren Nederlandstaligen (87%) vaker dat ze er al van gehoord hebben dan Franstaligen (65%). Jongeren tussen 18 en 34 zijn vrij goed vertrouwd met het concept, aangezien 85% van hen weet waarover het gaat. Bij de Belgische ondernemers is het concept crowdfunding goed bekend: daar is het percentage gestegen tot 93%.

Daarentegen beweert een aanzienlijke groep Belgen wel de notie crowdfunding te kennen, maar kan bijna 7 op de 10 onder hen geen enkel crowdfundingplatform opnoemen dat in België actief is. Bij de ondernemers verklaart iets minder dan de helft (54%) geen enkel platform te kennen.

Meer dan een Belg op de tien heeft al een crowdfundingproject gefinancierd

13% van de Belgen die beweren dat ze crowdfunding kennen, heeft ooit al een project ondersteund (tegenover 8% in 2016). Bij de ondernemers ligt dat percentage bijna twee keer zo hoog (20%).

De Belgen steunden al ondernemersprojecten (47%), creatieve projecten (32%) en sociale projecten (22%), doorgaans gebeurt dat via reward crowdfunding[1] (60%) of donation crowdfunding[2] (39%). Bij de ondernemers zijn de vaststellingen vergelijkbaar: hun voorkeur gaat uit naar ondernemersprojecten (49%), creatieve projecten (41%) en sociale projecten (21%).

Het hoogste bedrag dat al geïnvesteerd werd om een crowdfundingproject te financieren, is gemiddeld 174 euro, terwijl dat in 2016 nog 256 euro was. Bij de ondernemers is een omgekeerde evolutie merkbaar. Daar is het hoogste al geïnvesteerde bedrag meer dan verdubbeld tot 283 euro, tegenover de vorige enquête (112 euro in 2016).

De Belg investeert vooral als hij gelooft in het project

De belangrijkste motivatie om een crowdfundingproject te steunen: geloven in het project of de initiatiefnemer. Dat stellen we zowel vast bij de Belgen in het algemeen als bij de ondernemers in het bijzonder. Het onderzoek toont ook aan dat bijna 95% van de bevraagden die al crowdfundingprojecten financierden, dat in de toekomst opnieuw zouden doen.

Van de respondenten die nog nooit in crowdfunding geïnvesteerd hebben, zou zo’n 25% bereid zijn dat in de toekomst wel te doen. Volgens die mensen (algemene bevolking en ondernemers) zijn dit enkele elementen die hen zouden kunnen overtuigen: een duidelijke omschrijving van het project en van het projectteam, visuele informatie en de tegenprestatie voor hun financiering.

Crowdfunding is hoopgevend, maar het vertrouwen is nog fragiel

Zeven Belgen op de tien vinden dat crowdfunding meer slaagkansen biedt aan jonge ondernemers, aan creatievelingen en aan alle lagen van de bevolking. Vooral ondernemers zijn daarvan overtuigd. Meer dan de helft van de ondervraagde Belgen (56%) vindt dat participatieve financiering hoopgevend is voor de realisatie van projecten. Toch zeggen slechts twee Belgen op de vijf en slechts één ondernemer op de twee volledig vertrouwen te hebben in crowdfunding.

Naast gebrek aan vertrouwen in de manier waarop het geld besteed zal worden, zijn de belangrijkste redenen om niet te investeren in crowdfunding een gebrek aan financiële middelen, of aan kennis en onzekerheid over de tegenprestatie of het rendement op de investering. Die redenen zien we zowel bij de ondernemers als bij de bevolking in het algemeen.

De Belg is bereid 531 euro te investeren

De Belg die erin geïnteresseerd is om in de toekomst in projecten te investeren via crowdfunding, is bereid daar maximaal 531 euro voor uit te trekken, drie keer zoveel als de gemiddelde maximale investering die we in de praktijk zien. Bij de ondernemers is het bedrag nog hoger, namelijk 1.299 euro. Vooral ondernemersprojecten, sociale projecten en creatieve projecten worden gewaardeerd, waarbij de voorkeur van de Belg in het algemeen uitgaat naar reward en donation crowdfunding en die van de ondernemers naar reward en equity[3] crowdfunding.

Twee Belgen op de honderd hebben al geld opgehaald via crowdfunding

2,1% van de bevraagde Belgen verklaart zelf al geld te hebben ingezameld via een crowdfundingplatform. Meestal gaat het om inzamelacties voor sociale projecten via reward of donation crowdfunding. De Belgen die al geld hebben opgehaald via crowdfunding, kregen gemiddeld 2.323 euro bijeen.

Ze zijn ook enthousiast over nagenoeg alle aspecten, vooral een beter zicht krijgen op ​ hun potentiële publiek, de uitbreiding van hun visibiliteit in het algemeen, de snelheid van de financiering en de mogelijkheid om hun community te vergroten. Bijna 9 op de 10 zouden zelfs overwegen een nieuwe inzameling te doen.

Hello crowd!: meer dan een miljoen euro ingezameld

Om goede ideeën te stimuleren lanceerde Hello bank! in oktober 2015 Hello crowd!, in samenwerking met Ulule. Dat platform werkt uitsluitend met crowdfunding op basis van beloningen en giften.

Twee jaar na de lancering zijn al zo’n 1.650 projecten ingediend en meer dan 585 projecten geaccepteerd. Er werden 240 campagnes gelanceerd. Eind september 2017 waren 150 projecten volledig gefinancierd, voor een totaal van meer dan een miljoen euro. Met 13.500 bijdragen en een hoog slaagpercentage (65%) – dankzij de goede screening door het platform en de persoonlijke coaching die de initiatiefnemers krijgen – illustreert Hello crowd! dat het traditionele bankaanbod en de crowdfundingoplossingen complementair zijn, ten bate van het grote publiek en de ondernemers in de ruime zin.

U kunt de enquêtes hier vinden.

[1]Reward crowdfunding: het publiek doneert geld en ontvangt in ruil een niet-financiële beloning, zoals een product of een dienst.

[2] Donation crowdfunding: het publiek doneert geld zonder dat er iets voor in ruil verwacht wordt.

[3]Equity crowdfunding of crowdfunding via kapitaalinvestering: het publiek wordt aandeelhouder van het bedrijf.

Volg ons op:

@hellobankbelgie

facebook.com/HellobankBelgium

youtube.com/user/HellobankBelgie

OVER HELLO BANK!

Hello bank! is de eerste 100% ​ mobiele bank in België. Dit merk van BNP Paribas Fortis biedt een nieuwe manier van bankieren en speelt in op de veranderende behoeften van klanten. Hello bank! is toegankelijk via de app voor smartphone en tablet, maar bankverrichtingen kunnen ook via de website hellobank.be uitgevoerd worden. De klant beheert zijn dagelijkse bankverrichtingen dus waar, wanneer en hoe hij dat wil. Dank zij deze intuïtieve en gebruiksvriendelijke app kun je zelfs op afstand lid worden van Hello bank!

Bij Hello bank! zijn de producten en diensten die essentieel zijn voor de dagelijkse bankactiviteiten gratis. Dat geldt voor de zichtrekening, de bankkaart, de toegang tot geldautomaten in de eurozone en natuurlijk ook voor het Hello Team. Dat team van gespecialiseerde adviseurs staat klaar om leden met raad en daad bij te staan. Via mail, telefoon, Twitter of Facebook geeft het Hello Team antwoord op alle vragen.

Eenvoudig, veilig, slim en menselijk: Hello bank! is de bank van de nieuwe generatie.
Surf voor meer informatie naar www.hellobank.be.

Hello bank! - Mobile, just like you!

Onderzoek 2.0_Crowdfunding_Ondernemer_NL_17102016 (V9)

PDF 7.8 MB

Onderzoek 2.0_De Belg en crowdfunding_NL_102017(V6)

PDF 8.1 MB

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.