Een op de drie Belgen is bereid een woonkrediet online aan te gaan

In samenwerking met marktonderzoeksbureau Profacts onthult het online platform Hello home! de conclusies van een enquête over de affiniteit van de Belg met het online woonkrediet. Is de Belg, na de online rekeningen, overschrijvingen, betalingen en beleggingen, nu ook klaar voor het online woonkrediet? Wat is het typische profiel van de kandidaat-kredietnemer 3.0? De enquête onder 1.500 Belgen geeft een antwoord op die vragen.

Een lening aangaan bij je bank zonder langs te gaan in een bankkantoor? Dat is klaarblijkelijk wat steeds meer Belgen doen. En te oordelen naar een enquête die Profacts voor rekening van Hello bank! voerde, zou die trend steeds populairder worden in ons land. Uit de resultaten van de enquête blijkt immers dat ruim een op de drie Belgen (38%) bereid is een woonkrediet online aan te gaan. En als de rentevoet van het online woonkrediet voordeliger is dan die bij de andere traditionele banken, zal zelfs 1 op de 2 Belgen (56%) voor het online aanbod kiezen.

Wat zijn de troeven van het online woonkrediet?

Behalve de rentevoeten, geven de respondenten nog andere troeven aan van het online woonkrediet, zoals tijdwinst – je verliest geen tijd meer met bankhoppen en onderhandelen in verschillende banken – en een eenvoudig kredietaanvraagproces. Bovendien vinden ze een online woonkrediet een normale evolutie in een digitale maatschappij.

Toch vermelden de respondenten duidelijk ook argumenten die hen tegenhouden om een woonkrediet online aan te gaan. Zo zijn de Belgen onder meer beducht voor een gebrek aan persoonlijk contact met een adviseur, of aan kennis van de materie, ofwel maken ze zich zorgen dat ze niet zullen kunnen profiteren van een woonkrediet ‘op maat’.

Wie is die kandidaat-kredietnemer 3.0?

Het typische profiel van de Belgische online woonkredietnemer ziet er zo uit: een hooggeschoolde (60% heeft de graad van Bachelor of Master) man (55%) tussen 35 en 54 jaar oud (44%) die heel autonoom is (70% van de respondenten wint informatie in vooraleer naar de bank te stappen). De kandidaat-kredietnemers 3.0 zijn ook vertrouwd met online aankopen, aangezien 78% van hen de voorbije twaalf maanden (minstens) één online aankoop heeft gedaan.

Globaal genomen toont de enquête aan dat de Belgische kredietnemers het belang van de quotiteit (de verhouding tussen het bedrag van de lening en de waarde van het onroerend goed) goed begrepen hebben, aangezien 9 op de 10 er zich van bewust zijn dat ze zelf financieel moeten bijdragen aan hun aankoop. Bovendien denkt 1 op de 3 Belgen een eigen initiële bijdrage van 15.000 à 50.000 euro te kunnen inbrengen. Die financiële inbreng komt voor 73% uit het eigen spaargeld van de kandidaat-kredietnemer. We merken ook dat ouders hun kinderen financieel steunen, aangezien 18% van de respondenten die bron vermeldt.

Wat verwacht de Belg van een online bank? ​ ​

Op te merken valt ook dat de verwachtingen die de Belg van een online bank heeft, relatief goed overeenkomen met zijn verwachtingen van een traditionele bank. Zo staat een leningsimulatietool met verschillende opties systematisch bovenaan de lijst, zowel voor de online banken als voor de traditionele banken. Van de online banken verwacht de kandidaat-kredietnemer daarentegen meer informatie over het proces om een woonkrediet aan te gaan en ook meer algemene informatie over woonkredieten.

Tot slot herinneren we er nog even aan dat Hello bank!, sinds 2016, een digitale oplossing aanbiedt – Hello home! – waarmee je je budget kunt berekenen, een woning kunt vinden (dankzij partnership met Immovlan) en vooral ook, in alle transparantie, een woonkrediet online kunt aangaan. Met het online platform, die 24/7 toegankelijk is, geniet de kandidaat-kredietnemer eveneens begeleiding van het Hello team!, per mail of per telefoon (van 7 tot 22 uur en ’s zaterdags van 9 tot 17 uur).

Raadpleeg de enquêtehieronder.

---

Volg ons op: ​

@hellobankbelgiq

 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ facebook.com/HellobankBelgium

youtube.com/user/HellobankBelgique

press.be@hellobank.com

Hello bank!

Hello bank! is de eerste 100% mobiele bank in België. Dit merk van BNP Paribas Fortis biedt een nieuwe manier van bankieren en speelt in op de veranderende behoeften van klanten. Hello bank! is toegankelijk via de app voor smartphone en tablet, en via de website. De klant beheert zijn dagelijkse bankverrichtingen dus waar, wanneer en hoe hij dat wil. Je kunt zelfs op afstand klant worden van Hello bank!.

Bij Hello bank! zijn de producten en diensten die essentieel zijn voor de dagelijkse bancaire activiteiten gratis: de zichtrekening, de bankkaart, de toegang tot geldautomaten in de eurozone en natuurlijk ook het Hello team. Dat gespecialiseerde team van adviseurs staat klaar om klanten met raad en daad bij te staan. Via mail, telefoon, Twitter of Facebook geeft het Hello team antwoord op alle vragen.

Eenvoudig, veilig, slim en menselijk, Hello bank! is de bank van de nieuwe generatie.

Ga voor meer informatie naar www.hellobank.be

Hello bank! - Mobile, just like you!

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.