Een op twee Belgische kleine bedrijven omarmt AI
Belgische kleine ondernemingen die tot 20 medewerkers tellen, zetten een belangrijke stap in hun omgang met artificiële intelligentie. Zes op de tien zien potentieel in het gebruik van AI en een op twee maakt gebruik van AI-toepassingen, een verviervoudiging ten opzichte van 2024. Meer dan 60% van hen vindt bovendien dat AI een meerwaarde is voor financiële instellingen. Dat blijkt uit een onderzoek van BNP Paribas Fortis bij 225 kmo’s en micro-ondernemingen1.

Hoewel een op de twee Belgische kleine of middelgrote ondernemingen nog geen gebruik maakt van AI-tools, versnelt de adoptie ervan aanzienlijk: 50% gebruikt ze minstens maandelijks, tegenover 13% een jaar geleden. Die sterke stijging is een keerpunt. De groei is uitgesprokener bij bedrijven met meer dan één werknemer (40%) en bij 'B2B'-georiënteerde structuren (45%), waar AI een concurrentiële troef wordt.
Focus op efficiëntie
In de praktijk gebruiken kleine bedrijven AI-tools om commerciële e-mails te schrijven, posts op sociale media te maken of facturatie te automatiseren. Het gaat dus niet om massieve investeringen, maar de toegankelijke oplossingen hebben al een invloed op het dagelijks werk van zelfstandigen en kleine ondernemingen.
Hoewel AI in de eerste plaats wordt gezien als een hefboom voor efficiëntie en rationalisering, begint het ook door te dringen in strategischere functies: 62% van wie AI maandelijks gebruikt, doet dat om bedrijfsprocessen te optimaliseren en automatiseren. Daarna volgen marketing en communicatie (46%), innovatie en productontwikkeling (37%), klantenservice (31%) en data-analyse (28%). Die toepassingen leveren concrete winsten op in productiviteit en in het anticiperen op de behoeften van de klant, zonder grote investeringen.
Enthousiasme bij de gebruikers
Behalve het gebruik verandert ook de houding van zaakvoerders van kmo’s snel: 60% staat positief tegenover AI (12% zeer positief, 47% eerder positief). Dat loopt op tot 70% voor bedrijven met meerdere werknemers en 75% voor bedrijven die actief zijn in B2B. De correlatie tussen gebruik en perceptie is opvallend: 96% van de frequente gebruikers (minstens één keer per maand) heeft een positieve houding, tegenover slechts 32% voor wie nooit AI gebruikt.
De studie beperkt zich niet tot intern gebruik, maar peilt ook de perceptie van kleine bedrijven over het gebruik van AI door hun bank. Ook hier zijn de resultaten veelzeggend: 45% van de respondenten is positief over het idee dat hun bank AI gebruikt. Bedrijven die al openstaan voor AI in hun eigen activiteit zijn nog positiever (62%).
En gevraagd naar de domeinen waarvoor AI het meest geschikt zou zijn voor hun bank, is het antwoord van de zaakvoerders duidelijk: veiligheid staat voorop. Zeven op de tien bedrijven noemen fraudepreventie als belangrijkste toepassingsgebied. Marketing en gepersonaliseerde communicatie staan op de tweede plaats (53%), gevolgd door klantenservice en support (40%).
“Het is onze rol als bankier om deze technologieën te ontsluieren en bedrijven te begeleiden bij het beheersen van AI-tools om hun efficiëntie en groei te stimuleren”, zegt Bart Ballon, Head of Branch Network bij BNP Paribas Fortis. “Bij Branch Network gebruiken we data en AI om prognoses te maken met een zekere waarschijnlijkheid, onder meer om klanten te identificeren die op korte termijn moeilijkheden kunnen ondervinden of die signalen vertonen dat ze een zelfstandige activiteit gaan starten. Op basis daarvan kunnen wij proactief advies geven en nauw samenwerken met onze klanten om potentiële problemen te voorkomen of hen efficiënter te informeren bij het nemen van beslissingen. Zo personaliseren we de klantervaring met gerichtere en relevantere diensten."
1 De enquête werd telefonisch uitgevoerd van 13 tot 23 oktober 2025 bij 225 ondernemingen met maximaal 20 voltijdse equivalenten, op een gewogen steekproef (58% Vlaanderen, 31% Wallonië, 11% Brussel; sectoren: 43% diensten, 29% handel, 29% industrie).


