Drie internationale initiatieven om de financiële diensten van morgen vorm te geven

Drie internationale initiatieven om met fintech start-ups de financiële diensten van morgen vorm te geven

Gedurende de maanden juni en juli zullen teams van BNP Paribas zich volledig toespitsen op drie nieuwe 'Open Innovation'-initiatieven die bedoeld zijn om de financiële diensten van de toekomst te helpen ontwerpen. Drie thema's staan daarbij centraal: Customer Journeys, Financial Technology en Connected Shopping.

De samenwerking tussen BNP Paribas Group en het ecosysteem van fintech start-ups bestaat uit vier belangrijke stappen: sourcing, acceleration, testen via pilootprojecten en implementering. Het ultieme doel is het voortstuwen van de digitalisering van de businesses van onze groep, wat de uitrol mogelijk maakt van innovatieve producten en diensten die inspelen op de veranderende behoeften en verwachtingen van de klanten, zowel ondernemingen als particulieren. 

Een belangrijke prioriteit tegen 2020 voor BNP Paribas is om een digitale bank te creëren die in staat is om een klantervaring van topkwaliteit te leveren, zowel wat klantparcours als wat veiligheid van de operaties betreft.

  • Customer journey: BNP Paribas International Hackathon in 8 steden wereldwijd 

De allereerste BNP Paribas International Hackathon liep in 2015 simultaan in vijf steden (Parijs, Brussel, Rome, Istanboel en San Francisco) en was een groot succes. Voor de tweede jaargang wil BNP Paribas de lat nog wat hoger leggen. Dit jaar zullen een honderdtal fintech start-ups in acht steden (San Francisco, Londen, Parijs, Brussel, Rome, Berlijn, Warschau en Istanboel) focussen op verbetering van klantenervaring van BNP Paribas Group. Het gaat daarbij om een waaier van basisbehoeften zoals aanschaf van een woning, consumptiegoederen, financiële diensten voor kmo's en online financieel advies. Naast de start-ups zullen hiervoor heel wat banken en businesses van de BNP Paribas Group gemobiliseerd worden: Banque de Détail en France, BNP Paribas Fortis, Bank of the West, TEB, BNL, BGZ BNP Paribas, Consorsbank, BNP Paribas Corporate & Institutional Banking, BNP Paribas Personal Finance en BNP Paribas Cardif.

--> Afspraak van 17 tot 19 juni in San Francisco, Londen, Parijs, Brussel, Rome, Berlijn, Warschau en in Istanboel.

  • Financiële technologie: de Fintech Accelerator van L’Atelier BNP Paribas

De Fintech Accelerator van L’Atelier BNP Paribas – de eerste door een bank gerunde accelerator, specifiek voor fintech start-ups – is bijzonder populair: alleen al in februari van dit jaar stroomden 142 kandidaturen van jonge bedrijven binnen. In de voorbije vier maanden zijn acht fintech bedrijven ingestapt in de accelerator. Elk fintech team is een tweespan, een binomium van enerzijds het fintech bedrijfje zélf en anderzijds een business van de Bank, gecoacht door onze innovatie-experts van L’Atelier BNP Paribas Lab. Elk team werkt op basis van de snel evoluerende informatie- en communicatietechnologieën aan de ontwikkeling van nieuwe businessopportuniteiten en nieuwe producten en diensten voor klanten. Op 5 juli maken deze start-ups en de businesses van BNP Paribas Group waaraan ze gekoppeld zijn, een tussentijdse balans op en bekijken ze hoe hun verdere samenwerking er gaat uitzien.

--> Afspraak op 5 juli in de WAI-space ('We Are Innovation') van BNP Paribas. 

  •  Connected Shopping met het ‘Financial Services Lab’ van BNP Paribas tijdens Viva Technology in Parijs

Van 30 juni tot 2 juli is Parijs gastheer voor Viva Technology met een hele waaier aan spelers in de digitale transformatie. Zowat 5.000 start-ups zoeken er opportuniteiten voor samenwerking met tienduizenden bedrijfsleiders, investeerders, academici en opiniemakers uit de hele wereld, om eventueel mee te kunnen werken aan de transformatieprojecten van grote ondernemingen. BNP Paribas, eerste partner van het event, zal er 50 start-ups bijeenbrengen in een speciaal ‘Financial Services Lab’. Ze zullen er focussen op een vijftiental challenges, gaande van blockchaintechnologie tot 'augmented reality' en 'connected shopping' om het dienstenaanbod van Wa! te verrijken, de multiservice betaaloplossing via mobiele telefonie die BNP Paribas momenteel samen met retailspecialist Carrefour uittest.

--> Afspraak van 30 juni tot 2 juli in Paris Expo, Porte de Versailles.

We zullen u de komende dagen op de hoogte blijven houden van deze drie events.

Mis niets van de actualiteit en de trends voor de financiële diensten van morgen: volg de account van BNP Paribas op Periscope die op 17 juni wordt gelanceerd naar aanleiding van de start van de BNP Paribas International Hackathon.  

About BNP Paribas

BNP Paribas is a leading bank in Europe with an international reach. It has a presence in 75 countries, with more than 189,000 employees, including more than 146,000 in Europe. The Group has key positions in its three main activities: Domestic Markets and International Financial Services (whose retail-banking networks and financial services are covered by Retail Banking & Services) and Corporate & Institutional Banking, which serves two client franchises: corporate clients and institutional investors. The Group helps all its clients (individuals, community associations, entrepreneurs, SMEs, corporates and institutional clients) to realise their projects through solutions spanning financing, investment, savings and protection insurance. In Europe, the Group has four domestic markets (Belgium, France, Italy and Luxembourg) and BNP Paribas Personal Finance is the leader in consumer lending. BNP Paribas is rolling out its integrated retail-banking model in Mediterranean countries, in Turkey, in Eastern Europe and a large network in the western part of the United States. In its Corporate & Institutional Banking and International Financial Services activities, BNP Paribas also enjoys top positions in Europe, a strong presence in the Americas as well as a solid and fast-growing business in Asia-Pacific.

Press Contact

pressoffice.paris@bnpparibas.com

Follow us on : @BNPParibas_pr

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.