De ‘Centjes’-solidariteitsactie levert meer dan 33.300 maaltijden op voor de Voedselbanken

Over het hele land werden zo’n 2,5 miljoen muntstukken ingezameld, goed voor 67.583* euro in totaal, ter gelegenheid van de ‘Rode Centjes’-solidariteitsactie van BNP Paribas Fortis Foundation en de Voedselbanken. Deze editie heeft weer een golf van solidariteit op gang gebracht bij de klanten van BNP Paribas Fortis en Fintro, de deelnemende lagere en middelbare scholen, de patiënten en bezoekers van een tiental ziekenhuizen en de projectontwikkelaars in de vijf microStart-kantoren. De vijf edities van de ‘Centjes’-actie zorgden samen voor ruim 425.000 euro, goed voor bijna 142.000 maaltijden.
Sinds 2011 organiseert BNP Paribas Fortis Foundation elk jaar een inzamelactie voor muntstukken om daarmee warme maaltijden te kunnen aanbieden aan minderbedeelden. De actie liep van 7 december 2015 tot 15 januari 2016 in de kantoren van BNP Paribas Fortis en Fintro, een twintigtal lagere en middelbare scholen, een tiental ziekenhuizen die klant zijn bij de bank en de vijf microStart-kantoren. Dit jaar konden ook de gele muntstukken gedoneerd worden om personen in moeilijkheden nog beter te ondersteunen.
In de ‘Centjes’-spaarboxen werd 67.583 euro ingezameld, goed voor zo’n 2,5 miljoen muntstukken. Opvallend is dat 25% van het totaal opgehaalde bedrag in de vorm van gele muntjes werd gedoneerd.
De aandacht voor de actie op sociale media heeft ook vruchten afgeworpen. BNP Paribas Fortis Foundation verbond zich ertoe één warme maaltijd te schenken elke keer als de actie op Facebook en Twitter werd gedeeld, tot het maximale bedrag van 15.000 euro. Internetgebruikers deelden de boodschap van de bank in totaal maar liefst 7.170 keer.
Uiteindelijk is de ingezamelde som iets kleiner dan die van de vorige jaren. Daarom heeft BNP Paribas Fortis Foundation beslist bovenop het bedrag een extra donatie te doen aan de Voedselbanken om de symbolische 100.000 euro-grens te bereiken en zo voldoende maaltijden te kunnen aanbieden aan personen in moeilijkheden.
Als je weet dat een warme maaltijd gemiddeld 3 euro kost, kunnen de Belgische Voedselbanken met het opgehaalde geld dus meer dan 33.300 maaltijden aanbieden.
De vijf edities van de ‘Rode Centjes’-actie zorgden samen voor ruim 425.000 euro, goed voor bijna 142.000 maaltijden. Dat alles is te danken aan de vrijgevigheid van klanten, voorbijgangers, scholieren en hun families, bezoekers in de betrokken ziekenhuizen en ook de medewerkers van de bank, die zich bewust zijn van de hongerproblematiek in België.
BNP Paribas Fortis Foundation en de Voedselbanken engageren zich nu al voor een zesde editie.
---
Perscontacten:
Belgische Federatie van Voedselbanken vzw Tel.: 02/ 559 11 10 info@foodbanks.be BNP Paribas Fortis Tel.: 02/565 46 50 pressbnpparibasfortis@bnpparibasfortis.com |
|
De Voedselbanken (www.voedselbanken.be)
De Belgische Federatie van Voedselbanken is een koepelorganisatie. Ze vertegenwoordigt een nationaal netwerk van 9 regionale voedselbanken, die de levensmiddelen onder caritatieve verenigingen verdelen. Het doel van de Voedselbanken is voedselhulp aan de minderbedeelden. Daartoe ontvangen ze gratis grote hoeveelheden levensmiddelen van het Europese Voedselprogramma, maar ook van de voedingsindustrie, grote distributiebedrijven en veilingen, en organiseren ze collectes bij het grote publiek. Alle ingezamelde bedragen worden gebruikt om zo veel mogelijk maaltijden aan de minderbedeelden te schenken. Op dit ogenblik wordt jaarlijks ruim 13.000 ton levensmiddelen ingezameld en via zo’n 629 lokale caritatieve verenigingen onder 138.000 begunstigden verdeeld. Vorig jaar werd 12.976 ton ingezameld (-178 vergeleken met 2014), werden 138.557 minderbedeelden geholpen (+ 8.527 of + 6,5%) en zorgden 629 verenigingen (+7) voor de verdeling.
BNP Paribas Fortis Foundation ( http://foundation.bnpparibasfortis.be)
BNP Paribas Fortis Foundation werkt met haar solidariteitsacties voornamelijk rond drie krachtlijnen:
• de steun aan educatieve projecten van verenigingen die de sociale integratie van kansarme kinderen en jongeren bevorderen
• de ondersteuning van solidariteitsprojecten waarbij de medewerkers van de bank betrokken zijn
• het inschakelen van het net van de bank voor solidariteitsacties in België
In het kader van financiële steun aan verenigingen werkt BNP Paribas Fortis hoofdzakelijk via oproepen voor projecten die het hele jaar door worden georganiseerd.
BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt de bank nauw samen met AG Insurance, de grootste verzekeraar in België. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.