De coronacrisis heeft belangrijke impact op betaalgedrag

BNP Paribas Fortis heeft een analyse gemaakt van de transacties van zijn 3,5 miljoen klanten in België om te weten wat de impact was van de coronacrisis op het financieel gedrag. De analyse moet de eerste bank van ons land in staat stellen om haar klanten in de toekomst nog pertinentere oplossingen aan te bieden.

De periodieke analyse werd gemaakt op een volledig anonieme manier, met strikte inachtneming van alle regels rond gegevensverwerking. De bank voorziet om in de komende weken de resultaten van de analyses te publiceren in de vorm van barometers, te beginnen met een eerste barometer (zie bijlage) die zich richt op het betaalgedrag gedurende de periode van de 'lockdown' (16 maart – 26 april) in vergelijking met de periode 'pre-lockdown' (17 februari – 15 maart).

Een significante vermindering van cash

De eerste COVID-19 Barometer van BNP Paribas Fortis toont duidelijk aan dat klanten minderen consumeren: er is een enorme impact, zowel wat betreft het aantal opnames van contant geld (-63%) als wat betreft het totale bedrag aan cash dat werd opgenomen (-55%). De impact van de 'lockdown' komt ook tot uiting, weliswaar minder sterk, ​ in het gebruik van de kredietkaart (-30%) en in de totale bestedingen via kredietkaarten (-27%). Er was wel een stijging ​ van de bedragen per cashafhaling alsook van de uitgegeven bedragen per transactie met een creditcard. Die stijgingen bedroegen respectievelijk 21% en 5%.

Kaartbetalingen worden de norm

Daarnaast toont de eerste COVID-19 Barometer van BNP Paribas Fortis aan dat wanneer klanten betalen, ze dat vaker doen met hun bankkaart. De bank stelt een toename vast van de kaartbetalingen met 14%. Als klanten met de kaart betalen, kiezen ze steeds vaker voor contactloze betalingen. Het totale bedrag dat werd uitgegeven door middel van contactloze betaling steeg aanzienlijk (+12%) en de klanten maken gebruik van contactloos betalen voor hogere bedragen dan gebruikelijk (+29%). BNP Paribas Fortis zal daarom doorgaan met de analyse om nog meer inzicht te krijgen in de noden van zijn klanten en hen te helpen de beste betaaloplossingen te vinden.

In de komende weken wil de bank nog andere globale cijfers brengen over het bancaire gedrag van haar klanten om zo de impact van de coronacrisis in kaart te brengen.

----

BNPPF_COVID19 Barometer ED1_PAY_NL_DEF

PDF 1.0 MB

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.