De coronacrisis heeft belangrijke impact op betaalgedrag

BNP Paribas Fortis heeft een analyse gemaakt van de transacties van zijn 3,5 miljoen klanten in België om te weten wat de impact was van de coronacrisis op het financieel gedrag. De analyse moet de eerste bank van ons land in staat stellen om haar klanten in de toekomst nog pertinentere oplossingen aan te bieden.
De periodieke analyse werd gemaakt op een volledig anonieme manier, met strikte inachtneming van alle regels rond gegevensverwerking. De bank voorziet om in de komende weken de resultaten van de analyses te publiceren in de vorm van barometers, te beginnen met een eerste barometer (zie bijlage) die zich richt op het betaalgedrag gedurende de periode van de 'lockdown' (16 maart – 26 april) in vergelijking met de periode 'pre-lockdown' (17 februari – 15 maart).
Een significante vermindering van cash
De eerste COVID-19 Barometer van BNP Paribas Fortis toont duidelijk aan dat klanten minderen consumeren: er is een enorme impact, zowel wat betreft het aantal opnames van contant geld (-63%) als wat betreft het totale bedrag aan cash dat werd opgenomen (-55%). De impact van de 'lockdown' komt ook tot uiting, weliswaar minder sterk, in het gebruik van de kredietkaart (-30%) en in de totale bestedingen via kredietkaarten (-27%). Er was wel een stijging van de bedragen per cashafhaling alsook van de uitgegeven bedragen per transactie met een creditcard. Die stijgingen bedroegen respectievelijk 21% en 5%.
Kaartbetalingen worden de norm
Daarnaast toont de eerste COVID-19 Barometer van BNP Paribas Fortis aan dat wanneer klanten betalen, ze dat vaker doen met hun bankkaart. De bank stelt een toename vast van de kaartbetalingen met 14%. Als klanten met de kaart betalen, kiezen ze steeds vaker voor contactloze betalingen. Het totale bedrag dat werd uitgegeven door middel van contactloze betaling steeg aanzienlijk (+12%) en de klanten maken gebruik van contactloos betalen voor hogere bedragen dan gebruikelijk (+29%). BNP Paribas Fortis zal daarom doorgaan met de analyse om nog meer inzicht te krijgen in de noden van zijn klanten en hen te helpen de beste betaaloplossingen te vinden.
In de komende weken wil de bank nog andere globale cijfers brengen over het bancaire gedrag van haar klanten om zo de impact van de coronacrisis in kaart te brengen.
----