BNP Paribas Wealth Management publiceert de ‘BNP Paribas Individual Philantropy Index’ van Forbes

BNP Paribas Wealth Management publiceert de tweede editie van de ‘Individual Philanthropy Index’ (individuele filantropenindex), die meet hoe betrokken welgestelden zijn bij het geven aan liefdadige doelen in 4 regio’s ter wereld: Europa, Azië, het Midden-Oosten en voor het eerst dit jaar ook in de Verenigde Staten. De index houdt rekening met drie hoofdcriteria: geschonken bedragen, innovatie en de mate waarin mecenassen hun liefdadige doelen promoten.
De index is gebaseerd op een studie die betrekking heeft op 400 welgestelde particulieren (High Net Worth Individuals of HNWI) in de vier regio’s en met een vermogen van meer dan 5 miljoen dollar. De studie werd tussen oktober en december 2013 uitgevoerd door Forbes Insights.
Bij de ‘BNP Paribas Individual Philanthropy Index’ is een rapport gevoegd van Forbes Insights, waarin de analyse en de context van de studie wordt geschetst, samen met de persoonlijke verhalen van verschillende filantropen, waaronder de bekendste ter wereld. Het specifieke thema dat dit jaar aan bod komt is de impact van de tijd op liefdadige activiteiten.
Voornaamste conclusies:
Redenen voor het geven aan liefdadige doelen
Volgens de ‘BNP Paribas Individual Philanthropy Index’ wordt in Europa, Azië en het Midden-Oosten het milieu opgegeven als hoofdreden, terwijl in de Verenigde Staten gezondheid (in de index 2013 als eerste reden geciteerd) op de eerste plaats komt.
De Index peilt dit jaar ook op regionaal vlak, waar gezondheid hoofdzakelijk als eerste reden wordt opgegeven.
De Verenigde Staten en het Midden-Oosten onderscheiden zich door maatschappelijke verandering te vermelden in de top 3 van de hoofdoorzaken voor het geven aan liefdadige doelen.
Motivering
Volgens de ‘BNP Paribas Individual Philanthropy Index’ verschillen de motiveringen van filantropen in de 4 regio’s en worden zij ingegeven door de regionale geschiedenis en cultuur.
• In de Verenigde Staten en het Midden-Oosten geldt vooral de persoonlijke ervaring en de link met de gekozen reden als motivering voor de filantropen, (respectievelijk voor 22 en 29%)
• terwijl in Azië de maatschappij als eerste motivering wordt opgegeven (19%).
• In Europa komt altruïsme op de eerste plaats (22%).
Timing
Over de dringendheid om te geven aan liefdadige doelen:
• 79% van de ondervraagden vindt de nood aan filantropie in de wereld op zijn minst dringend en zelfs bijzonder dringend.
Over de bedragen gegeven aan liefdadige doelen:
• In het Midden-Oosten, Azië en de Verenigde Staten zijn filantropen zich bewust van hun eigen fortuin waardoor zij meer geneigd zijn om hogere bedragen te geven aan liefdadige doelen (tot meer van 50% voor deze drie regio’s). Het Midden-Oosten ligt op kop met 72%.
• In Europa heerst een meer genuanceerde visie aangezien evenveel filantropen (40%) het bedrag van hun giften willen verhogen als verlagen.
Over de termijn wanneer resultaten mogen worden verwacht:
• Het Midden-Oosten is de regio waar de resultaten het meest op lange termijn worden verwacht. Meer dan de helft van de filantropen zijn daar immers bereid om langer dan 25 jaar te wachten om de effecten van hun liefdadige activiteiten te zien.
• In Azië, de Verenigde Staten en Europa worden op kortere termijn resultaten verwacht: minder dan 10 jaar. Filantropen uit Azië zijn op dat vlak het talrijkst (69%).
Het complete rapport is beschikbaar op www.wealthmanagement.bnpparibas.com
Perscontacten:
BNP Paribas: Julie Beuter – e-mail: julie.beuter@bnpparibas.com - tel: +33 (0)1 57 43 06 63
BNP Paribas Fortis: Hilde Junius - e-mail: hilde.junius@bnpparibasfortis.com - tel: +32 (0)2 565 47 37
BNP Paribas Wealth Management
BNP Paribas Wealth Management is als 7e private bank wereldwijd aanwezig in 30 landen en beheerde 279 miljard euro activa eind september 2013. Meer dan 6000 professionele vermogensbeheerders bieden in alle grote wereldcentra aan een cliënteel van privé-investeerders diverse oplossingen om het vermogen te optimaliseren en te beheren.
Onze filantropische aanpak
• Oplossingen op maat
Naast ons in 2007 gelanceerd ‘Individueel Filantropisch Aanbod’ van adviesdiensten en de ‘Fondation de l’Orangerie pour la Philanthropie Individuelle’ is BNP Paribas Wealth Management actief op het vlak van informatievoorziening over filantropie, de uitwisseling van kennis en ervaring en de bevordering van filantropie.
• Bewustmaking
Sinds 2008 bekronen wij elk jaar een opmerkelijk initiatief op dit vlak via de BNP Paribas Prize for Individual Philantropy.
Bovendien leveren we een bijdrage aan hoogstaand fundamenteel en toegepast onderzoek op wetenschappelijk niveau naar filantropie en sociale investeringen. Dit gebeurt via een strategisch samenwerkingsverband met de leerstoel filantropie van de ESSEC Business School.
Ook zet BNP Paribas Wealth Management zich in voor een beter inzicht in het schenkingsgedrag, het profiel en de motivering van welgestelde filantropen in de hele wereld. Wij hebben bijdragen geleverd aan onderzoeken naar vermogen en filantropie sinds 2009, toen we begonnen met een serie onderzoeken op basis van persoonlijke interviews met vermogende filantropen in Europa.
Forbes Insights
Forbes Insights is het departement voor strategisch onderzoek en intellectueel leadership van Forbes Media, uitgever van het magazine Forbes en van Forbes.com, dat elke maand bijna 50 miljoen lezers telt onder deciders over de hele wereld. Dankzij de databanken van hogere kaderleden, die lid zijn van de community Forbes, voert Forbes Insights studies uit over een aantal onderwerpen die interessant zijn voor hogere kaderleden, marketingprofessionals, ondernemers en voor wie een leiderspositie ambieert. Het biedt tevens een waardevolle kijk op de problemen en trends inzake creatie van rijkdom en vermogensbeheer.