BNP Paribas houdt zijn 1e internationale hackathon om de klantbeleving nog aantrekkelijker te maken

BNP Paribas houdt in 5 steden tegelijk zijn 1e internationale hackathon om de klanten hun bank op een nog aantrekkelijkere manier te laten beleven

Het voorbije weekend hield BNP Paribas zijn eerste internationale hackathon in vijf steden tegelijk: Parijs, Brussel, Istanboel, Rome en San Francisco. Bijna 300 designers, ontwikkelaars en jonge starters werden uitgenodigd om gedurende 48 uur samen te werken rond een centraal thema: de klantbeleving aantrekkelijker maken.

Een internationale primeur

Terwijl de digitale transformatie centraal staat in het Ontwikkelingsplan van BNP Paribas, bouwt de groep ​ ook aan een nieuw ecosysteem van open innovatie. ‘Cocreatie’ was het sleutelwoord tijdens de BNP Paribas International Hackathon. Dat internationale evenement gaf vele talentvolle mensen de kans om twee dagen lang samen te werken en prototypes van applicaties of onlinediensten te bedenken rond specifieke uitdagingen in de dienstverlening aan klanten. Het was de eerste keer dat een evenement van die omvang gelijktijdig in vijf landen plaatsvond met de medewerking van twee metiers van de bank: BNP Paribas Cardif en BNP Paribas Personal Finance. Programmeurs, ontwikkelaars, designers en start-ups werkten allemaal samen aan vier gemeenschappelijke thema’s in verband met de klantbeleving: bankieren via het bankkantoor versus digitaal bankieren, financiële educatie, individualisering van de klantrelatie en het evenwicht tussen de aspecten eenvoud en veiligheid.

Een programma in drie fasen

De digitale uitdaging verloopt in drie fasen. De eerste was de competitie, die vorig weekend plaatsvond. Na afloop ervan werden zestien teams geselecteerd die doorgingen naar de tweede fase: een digitale bootcamp, die nog tot in september duurt. Dat is een online ‘mentoraat’-fase waarin de deelnemers een beroep kunnen doen op de knowhow van experts van BNP Paribas om hun kansen op succes te vergroten. Aan het einde van die fase nemen de teams het tegen elkaar op tijdens een internationale ‘Demo Day’, waar ze hun projecten voorstellen aan experts in innovatie en aan investeerders. De vijf teams die worden geselecteerd, gaan door naar de derde en laatste fase, die zes maanden duurt: de incubatiefase. Een unieke opportuniteit om toegang te krijgen tot meer resources, waaronder financiële steun, de allernieuwste werkplekken, een versnellingsprogramma op maat en potentiële partnerships. De teams behouden de intellectuele eigendomsrechten die voortvloeien uit het werk dat ze in het kader van het programma leveren.

Alertheid en expertise

Via de BNP Paribas International Hackathon koppelt de groep de alertheid van externe talenten aan de inhouse expertise van de bank om te voldoen aan de snel veranderende verwachtingen en behoeften van de klanten en tegelijkertijd de veiligheid van hun transacties te blijven garanderen.

De scale-ups die de Belgische business challenges in de BNP Paribas International hackathon hebben gewonnen zijn:

• data.be
• WayKonekt

Voor Personal Finance:

• Centipede

De Belgisch jury heeft ook beslist om twee lokale prijzen uit te reiken aan:

• Satoru
• Oinky

Peter Vandekerckhove, gedelegeerd bestuurder Retail & Private banking en lid van het Executive Committee van BNP Paribas Fortis, zei: “Het verheugt me ten zeerste dat de groep start-ups en collectieve vindingrijkheid wereldwijd steunt. De BNP Paribas International Hackathon biedt een klaar en krachtig antwoord op de veranderingen in de wereld rondom ons en betekent een belangrijke stap in ons transitieproces naar de bank van morgen, die als voornaamste uitdaging zal hebben de klanten een eersteklas digitale bankervaring te bieden en tegelijkertijd de veiligheid van hun transacties en de integriteit van hun gegevens te verzekeren". 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.