BNP Paribas Fortis zet in op toegankelijkheid

BNP ​ Paribas Fortis wil bankieren zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk ​ maken voor al zijn klanten via een waaier aan kanalen. Het netwerk van de bank telt vandaag al 170 kantoren die het officiële certificaat ‘toegankelijk’ kregen van het onafhankelijk studiebureau Plain-Pied. De bank heeft als streefdoel dit aantal nog dit jaar uit ​ te breiden tot 200 kantoren

BNP Paribas Fortis wil naast “de bank voor een wereld in verandering” ook de bank zijn voor klanten met een functiebeperking en voor oudere klanten. De bank heeft zich de afgelopen jaren geëngageerd om deze slogan een concrete invulling te geven. Het startschot hiervoor werd gegeven met de Conferentie Diversiteit in 2014 en aan de hand van diverse luistersessies werden de noden in kaart gebracht en verschillende initiatieven uitgewerkt. Deze initiatieven zijn zeer divers en kunnen betrekking hebben op de kantoren, de geldautomaten, internetbankieren of gericht zijn op een specifieke doelgroep zoals de ouderen en de slechthorenden.

Kantoren toegankelijk voor personen met een beperking, moeten aan een brede waaier van normen voldoen: de klant beschikt over een ​ ruimere parkeerplaats (voorbehouden voor houders van een parkeerkaart voor personen met een handicap) wanneer het kantoor over minstens 4 eigen parkeerplaatsen beschikt en de klant moet zich op een eenvoudige manier kunnen begeven naar het gebouw, makkelijk het gebouw kunnen binnenkomen en er zich vlot kunnen verplaatsen en toegang hebben tot de basisfuncties in het gebouw.

Joost Cottyn, Hoofd klantentevredenheid bij BNP Paribas Fortis: “Bereikbaarheid en beschikbaarheid ​ zijn heel belangrijk voor ons als bank. Met dat doel voor ogen willen wij ook ​ onze dienstverlening aan andersvalide klanten en een groeiende groep van ​ senioren steeds verder verbeteren. Sinds 2010 besteedt BNP Paribas Fortis bij ​ elke nieuwbouw of verbouwing van een kantoor extra aandacht aan het comfort van ​ klanten met een beperking. Het netwerk van de bank telt vandaag al 170 kantoren die het officiële certificaat ‘toegankelijk’ kregen van het onafhankelijk ​ studiebureau Plain-Pied. De bank heeft als streefdoel dit aantal nog dit jaar uit ​ te breiden tot 200 kantoren!”

Ook aan de toegankelijkheid van self- ​ en geldautomaten wordt naarstig gewerkt. Niet alleen is de printkwaliteit van de tickets en uittreksels verbeterd, ook de discretiekapjes – afscherming rond het klavier om blikken van omstaanders te vermijden - worden aangepast om de leesbaarheid van de toetsen te verbeteren. Bovendien beschikken alle geldautomaten over de functie geld afhalen met stembegeleiding.

Daarnaast zitten er nog een aantal andere initiatieven in de pijplijn om de transacties nog vlotter te laten verlopen zoals het aanpassen van de lettergroottes en kleuren, de plaats van de navigatieknoppen, het omkeren van de volgorde van kaart en geld bij geldafname, of het toevoegen van de functies ‘uw laatste afname herhalen’ en ‘snel geld afhalen’.

De bank maakt ook werk van maatregelen om de communicatie tussen slechthorenden en bankmedewerkers vlotter te laten verlopen. Zo staan er in sommige agentschappen mobiele toestellen – een toestel dat werkt of met hoofdtelefoon, of met een draadloze verbinding met het hoorapparaat van de klant - om de spraak van de kantoormedewerker te versterken. Ook een gebarentolk op afstand kan het gesprek tussen een slechthorende klant en kantoormedewerker ondersteunen. De klant moet ingeschreven zijn bij de afstandstolkdienst en brengt zijn tablet of smartphone met daarop de afstandstolkapp mee naar het kantoor die hij verbindt met het gratis Wi-Fi netwerk van het kantoor.

Ook bij internetbankieren via pc of tablet is er speciale aandacht voor blinden en slechtzienden met ondermeer een grote kaartlezer: de kaartlezer ”Comfort Voice” heeft een grote display, grote cijfertoetsen en een spraakfunctie die de instructies en toegangscode voorleest. Ook de telefonische klantendienst (Easy banking Center) biedt hulp bij alle courante bankverrichtingen en dit 6 dagen per week. Tenslotte blijft ook Phonebanking een handig en eenvoudig kanaal om te bankieren voor klanten zonder digitale middelen .

“Met dit project slaan ​ we de brug tussen het belang dat we hechten aan diversiteit (BNP Paribas Fortis ​ heeft het Diversity label van het Brussels Gewest gekregen), ​ klantentevredenheid en een toegankelijke bank voor iedereen. Via onze ​ klantenadviesraden en de inbreng van personeelsleden met een beperking kunnen ​ we onze dienstverlening en de klantenervaring voortdurend verbeteren zegt Claire Godding , Head of Diversity & Inclusion bij ​ BNP Paribas Fortis.

De adressen van de aangepaste kantoren: www.bnpparibasfortis.be/toegankelijkekantoren 

Bekijk onze video over dit thema op www.bnpparibasfortis.be/debankvooriedereen

Meer info over geldopnames met stembegeleiding: www.bnpparibasfortis.be/stembegeleiding 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.