BNP Paribas Fortis internationaal bekroond voor toegankelijkheid

BNP Paribas Fortis is de eerste onderneming in België die de award van ‘Disability Matters Europe’ in de wacht sleept. ‘Disability Matters’ is een internationaal conferentie- en awards programma georganiseerd door het Amerikaanse Springboard Consulting LLC. Elk jaar zet deze organisatie bedrijven in de kijker voor hun voorbeeldrol in het toegankelijk maken van hun diensten en werkplek voor mensen met een functiebeperking. BNP Paribas Fortis krijgt dit jaar de ‘Europe Marketplace Award'. De award wordt op 23 juni in Parijs uitgereikt.
Nadine Vogel, CEO, Springboard Consulting LLC: “Vaak gaat men ervan uit dat mensen met een beperking niet werken, geen huiseigenaar zijn, niet autorijden… allemaal zaken waarvoor bankdiensten – en met name toegankelijke bankdiensten – noodzakelijk zijn. Dat BNP Paribas Fortis niet alleen inziet dat zij net als iedereen bankdiensten nodig hebben, maar hen bovendien als belangrijke klanten beschouwt, getuigt van scherp zakeninzicht. En ik zou nog een stap verder willen gaan: dat toegankelijkheid genoemd wordt als één de belangrijkste 5 drijfveren van de bank is, toont aan dat BNP Paribas Fortis een echte leider is op dit gebied en in zijn sector. Het is dan ook met genoegen dat Springboard de bank onderscheidt met de ‘Disability Matters Europe Marketplace Award 2016’."
Max Jadot, CEO BNP Paribas Fortis: “Als grootste bank van België willen we vlot toegankelijk zijn voor al onze 3,6 miljoen klanten. We zijn zeer trots op dit streven, dat integraal deel uitmaakt van onze missie .”
In België zijn er naar schatting 15% mensen die leven met een fysieke handicap. Daaronder vallen bijvoorbeeld personen met beperkte mobiliteit, spraak- en gehoorproblemen of zichtproblemen, of een invaliderende ziekte. Daarnaast zijn er in België 1,4 miljoen mensen die misschien niet onder de noemer “persoon met een handicap” vallen, maar vaak wel last hebben van verminderd zicht of gehoor dat achteruit gaat.
BNP Paribas Fortis werkt al sinds 2011 aan de toegankelijkheid van zijn kantoren. Eerder dit jaar kreeg de bank van de organisatie Plain-Pied (www.plain-pied.com) al het label “volledig toegankelijk” voor 185 kantoren, dit is 1/5 van het totaal. Het Customer Satisfaction programma “De bank, ook voor mensen met een beperking” startte in 2014 en wordt geleid door de heer Pascal De Groote, die zelf blind is. Van bij de start werd de nadruk gelegd op het verhogen van autonomie voor klanten met allerlei beperkingen, zodat deze niet aangewezen zijn op assistentie van personeel of andere klanten. Het programma kan al op de volgende verwezenlijkingen bogen:
Voor klanten met beperkte mobiliteit zijn er nu 185 toegankelijke kantoren met hellende vlakken, een verlaagde onthaalbalie, automatische of semiautomatische deuren, genoeg ruimte, aangepaste parkeerplaatsen waar mogelijk, etc.
Voor klanten met verminderde fijne motoriek ontwikkelde BNP Paribas Fortis speciale kaartlezers met extra grote toetsen en scherm voor pc-banking en Easy banking, gratis te bestellen en geleverd binnen de week
Alle geldautomaten van BNP Paribas Fortis, ’ongeveer 2.000 in het totaal, zijn uitgerust met stembegeleiding bedoeld voor blinde of slechtziende klanten. Er is hiervoor een hoofdtelefoon nodig. Deze klanten kunnen ook een kaartlezer met spraakfunctie aanvragen voor PC banking en Easy banking. Deze laatste zijn zo ontworpen zodat ze bruikbaar zijn met een schermuitleesprogramma voor blinden. De bank verstuurt ook uittreksels in braille.
Voor een adviesgesprek kunnen dove klanten zich via het gratis WiFi netwerk van de bank inloggen om via een app beroep te doen op een afstandstolk gebarentaal.
Al deze inspanningen verhogen niet alleen de klantentevredenheid van de doelgroep en hun verzorgers, maar ook voor alle andere klanten. Het verhogen van de toegankelijkheid leidt immers in de meeste gevallen naar een verbeterd gebruiksgemak voor iedereen, denk maar aan ouders met kinderwagens, of mensen van hoge leeftijd.
Eerder dit jaar concludeerde een belangrijke Belgische organisatie voor consumentenbescherming dat BNP Paribas Fortis de meest toegankelijke bank is in België voor mensen met een beperkte mobiliteit, gezichts- of gehoorproblemen. In een vergelijkende studie beklemtoonde de consumentenorganisatie het belang om zoveel mogelijk de obstakels weg te nemen die mensen met beperking verhinderen om ten volle deel te nemen aan het dagelijks leven. De studie gaf aan dat verschillende banken in België alsmaar meer moeite doen om hun diensten toegankelijker te maken en hierbij mooie resultaten boeken.
ERKENNING VOOR MEER DAN DE BANK ALLEEN
BNP Paribas Fortis benadrukt dat de behaalde resultaten te danken zijn aan de inzet van betrokken medewerkers, waarvan sommigen zelf leven met beperking, en van organisaties die de belangen van mensen met beperkingen verdedigen. De twee belangrijkste partners waren Anysurfer en Plain-Pied. De bank wenst ook nadrukkelijk, Ahosa, Altéo, Fevlado (Federatie van Vlaamse Doven en Slechthorenden), Inclusie Vlaanderen vzw, Brailleliga, Passe Muraille, L’ Association Socialiste de la Personne Handicapée, Blindenzorg Licht en Liefde, Fédération Francophone des Sourds de Belgique, Fondation I See, KVG- Groep, Les Amis Des Aveugles, Alzheimerliga, ONA, Passe le message à ton voisin, Slechtzienden en Blindenplatform Vlaanderen – SBPV, Tolbo, Unia en de Vlaamse Ouderenraad te bedanken voor hun bijdrage.
KENNIS DELEN
De bank ziet de erkenning als een aanmoediging om haar ervaring te delen, en om te leren van ervaringen van anderen, zowel binnen de sector als met organisaties en bedrijven buiten de financiële sector.
Dit doet ze vanaf nu hier : www.bnpparibasfortis.com/disabilitymatters/nl