BNP Paribas Fortis Foundation lanceert vijfde centjesactie ten voordele van Voedselbanken

Voor het vijfde jaar op rij organiseren BNP Paribas Fortis Foundation en de Voedselbanken hun inzamelactie van centjes. Voor het eerst zijn niet alleen rode, maar ook gele centjes (muntstukjes van 10 eurocent of meer) welkom. De solidariteitsactie loopt van 7 december 2015 tot 15 januari 2016 in alle BNP Paribas Fortis- en Fintro-kantoren, in de deelnemende basis- en secundaire scholen, in een aantal ziekenhuizen en in de vijf kantoren van microStart.

In ons land hebben steeds meer mensen die onder de armoedegrens leven het moeilijk om dagelijks voldoende of goed te eten. Dat is het moment waarop de Voedselbanken in actie komen. Zij bestrijden honger en verspilling door de bestaande voedseloverschotten, hoofdzakelijk bij de voedingsindustrie en de grootdistributie, in te zamelen voor de minderbedeelden hier bij ons.

Sinds 2011 organiseert BNP Paribas Fortis Foundation jaarlijks een inzamelactie voor rode centjes om minderbedeelden een warme maaltijd aan te bieden. Om mensen in moeilijkheden nog meer te helpen wordt de ‘Rode centjes’-actie nu uitgebreid met gele centjes. Drie euro volstaat namelijk al om iemand een warme maaltijd te schenken.

De rode en gele centjes stellen misschien niet zoveel voor in de eigen portemonnee, maar samen maken ze wel degelijk het verschil. Na vier succesvolle eindejaarsacties werd, dankzij de vrijgevigheid van klanten, passanten, een aantal scholen en medewerkers van de bank die zich allemaal sterk betrokken voelen bij het hongerprobleem in België, al 358.500 euro ingezameld. Daarmee verdeelden de Voedselbanken ruim 119.000 maaltijden onder de minderbedeelden in ons land.

2011: 42.000 euro aan rode centjes ingezameld. Hiermee konden de Voedselbanken 14.000 warme maaltijden schenken aan de minderbedeelden.

2012: 93.000 euro ingezameld, goed voor 31.000 warme maaltijden.

2013: 116.500 euro ingezameld, goed voor 38.500 warme maaltijden.

2014: 107.000 euro ingezameld, goed voor 35.650 warme maaltijden.

De centjesactie zal tevens op de sociale media lopen. Voor elke share op Facebook of retweet op Twitter, doneert BNP Paribas Fortis Foundation het equivalent van een warme maaltijd (of 3 euro) aan de Voedselbanken, met een maximum van 15.000 euro.

Bekijk de video.

De resultaten van deze editie zullen eind februari 2016 bekend worden gemaakt op http://centjes.bnpparibasfortis.be/.

Perscontact:

Belgische Federatie van Voedselbanken vzw

Tel.: 02/ 559 11 10

info@foodbanks.be

 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ BNP Paribas Fortis

 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ Tel.: 02/565 46 50

 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ pressbnpparibasfortis@bnpparibasfortis.com

De Voedselbanken (www.voedselbanken.be) De Belgische Federatie van Voedselbanken is een koepelorganisatie. Ze vertegenwoordigt een nationaal net van 9 regionale voedselbanken, die de levensmiddelen onder caritatieve verenigingen verdelen. Het doel van de Voedselbanken is voedselhulp aan de minderbedeelden te verstrekken. Daartoe ontvangen ze gratis grote hoeveelheden levensmiddelen van het Europees fonds voor hulp aan de minstbedeelden (EFHM), maar ook van de voedingsindustrie, grote distributiebedrijven en veilingen, en organiseren ze collectes bij het grote publiek. Alle ingezamelde bedragen worden gebruikt om zo veel mogelijk maaltijden aan de minderbedeelden te schenken. Op dit ogenblik wordt jaarlijks ruim 13.000 ton levensmiddelen ingezameld en via zo’n 622 lokale caritatieve verenigingen onder meer dan 130.000 begunstigden verdeeld.

BNP Paribas Fortis Foundation, private stichting (foundation.bnpparibasfortis.be). Samen met andere solidariteitsacties, kadert de inzameling van ​ centjes in de schenkingspolitiek die BNP Paribas Fortis voert via zijn private stichting. Zo steunt BNP Paribas Fortis Foundation tal van verenigingen en organisaties in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting. BNP Paribas Fortis Foundation werd op 8 april 2010 juridisch opgericht als private stichting. Met die oprichting bevestigt BNP Paribas Fortis zijn engagement voor het bedrijfsmecenaat en combineert het veertien jaar ervaring van Fortis Foundation Belgium met de waarden van de groep BNP Paribas.

BNP Paribas Fortis Foundation werkt met haar solidariteitsacties voornamelijk rond drie krachtlijnen:

- de sociale integratie van kansarme kinderen en jongeren aan de hand van educatieve projecten,

- de ondersteuning van solidariteitsprojecten waarin de medewerkers van de bank betrokken zijn,

- het inschakelen van het net van de bank voor solidariteitsacties, zoals de eindejaarsactie ‘Centjes’.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.