BNP Paribas, een belangrijke speler in innovatie en mobiele betalingen in Europa

Innovatie effende de weg voor een revolutie in de mobiele betaalmiddelen in Europa: een revolutie in het gebruik, de technologieën en de spelers. Steunend op zijn Europese aanwezigheid en de sterkte van zijn netwerken in de verschillende thuismarkten heeft BNP Paribas van die multidimensionale revolutie gebruikgemaakt om steeds beter te anticiperen op en te voldoen aan de behoeften van zijn klanten.

BNP Paribas werkt een globale en coherente strategie uit gericht op de behoeften van de consumenten en de handelaars. Centraal in het aanbod staat de digitale portefeuille. Betalingen van persoon tot persoon , contactloze betalingen of zelfs mobiele aankopen, het hele gamma heeft tot doel te voldoen aan alle behoeften van de gebruikers.

"BNP Paribas is de enige Europese bank die al die innoverende initiatieven op de verschillende thuismarkten heeft gelanceerd. Met onze benaderingswijze willen we niet alleen de betalingen, maar ook de koopervaring van de consumenten faciliteren, vereenvoudigen en beveiligen. En we willen dat doen in partnership met de handelaars", benadrukt François Villeroy de Galhau, Chief Operating Officer en Head of Domestic Markets bij BNP Paribas.

"We wilden ons value proposition uitbreiden door de behoeften van onze klanten centraal te stellen in ons aanbod. Nu zijn die producten verkrijgbaar in Frankrijk, Italië en België en bereiken ze steeds meer consumenten", legt Béatrice Cossa Dumurgier, COO van Retail Banking bij BNP Paribas, uit.

Na de lancering van zijn digitale bank Hello bank! in mei 2013, ontwikkelt BNP Paribas nu diverse innoverende oplossingen in Europa:

Paylibin Frankrijk: de eerste multibancaire wallet voor particulieren

BNP Paribas, La Banque Postale en Société Générale hebben Paylib gelanceerd. Dat is een nieuwe, eenvoudige en beveiligde oplossing voor online en mobiel betalen. Paylib beantwoordt aan de behoefte aan eenvoud en veiligheid van de klanten en biedt hun een nieuwe manier van online betalen via pc, tablet of smartphone zonder dat ze daarbij hun bankgegevens moeten invoeren. ​ ​ 

Sixdots in België: de eerste digitale portefeuille waarin alle handelaarsdiensten geïntegreerd zijn

Met deze mobiele, digitale portefeuille, die de betaalmiddelen van de klant (voornamelijk zijn bankkaartgegevens) bevat, kan de klant op een eenvoudige en veilige manier betalingen doen via internet (door zijn login + paswoord te vermelden in plaats van zijn kaartgegevens). Bovendien biedt deze wallet de klant een waaier van bijkomende diensten zoals kortingsbonnen, elektronische opslag van tickets enzovoort, zonder ooit de site van de handelaar te verlaten.

Mobo in Frankrijk, België en Italië: een mobiele oplossing voor professionele klanten zonder betaalterminal

Dankzij het Mobile Acquiring-aanbod Mobo kunnen zelfstandigen en kleine ondernemers die vaak op de baan zijn bankkaartbetalingen ontvangen via een kleine kaartlezer die met hun smartphone is verbonden. Mobo is zeer gebruiksvriendelijk en is transparant geprijsd.

Easy Transfer in België

Via smartphones kunnen betalingen onder particulieren worden gedaan, de zogenaamde peer-to-peerbetalingen. De app biedt een alternatief voor cashbetalingen. Zo kan de betaling van kleine bedragen onder collega’s of onder vrienden op restaurant snel en gemakkelijk worden geregeld. Dit product is zo eenvoudig dat particulieren er alleen maar hun smartphone hoeven bij te nemen om hun onderlinge betalingen te regelen.

YouPass in Italië: de beste vorm van contactloos betalen

Bij contactloze betalingen betaalt de gebruiker zijn aankopen met zijn smartphone, of met zijn bankkaart met chip via een smartphone (dankzij de chip in de telefoon en de simkaart waarop een beveiligde bankapplicatie staat), of gewoon met zijn bankkaart: hij hoeft dan alleen zijn kaart voor de contactloze betaalterminal te houden om zijn betaling te doen. Handelaars op drukke verkooppunten appreciëren vooral de snelheid waarmee de transactie wordt uitgevoerd. Deze vorm van betalen wordt mogelijk gemaakt dankzij de NFC-technologie (Near Field Communication).

Natural Security in Frankrijk: de eerste biometrische authenticatie

Het gebruik van biometrische technologie voor de rechtstreekse authenticatie van betalingen koppelt veiligheid aan eenvoud. Onze partner Natural Security heeft deze sterke authenticatietool ontwikkeld, die garandeert dat alleen geautoriseerde gebruikers betalingen kunnen doen. We testen de tool nu voor onze klanten. De biometrische controles gebeuren via gezichts-, stem- of vingerafdrukherkenning.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.