BNP Paribas bekroont opmerkelijke filantropen

BNP Paribas Wealth Management heeft het genoegen de namen van de laureaten van de 8e editie van de BNP Paribas Prize for Individual Philanthropy bekend te maken.

Grote Prijs 2015

Fayeeza en Arif Naqvi, de oprichters van de Aman Foundation in Pakistan, winnen dit jaar de Grote Prijs. De Aman Foundation is actief op twee werkgebieden – gezondheidszorg en educatie – en heeft een uniek trackrecord opgebouwd via subsidies en rechtstreekse investeringen in een reek programma’s die een duurzame en systemische impact moeten hebben op het land. Van de filantropische activiteiten van Fayeeza en Arif Naqvi zal een speciaal verslag worden uitgebracht op de prijsuitreiking van volgend jaar.

De Grote Prijs bekroont particulieren of families voor al hun filantropische activiteiten en erkent het voorbeeldige karakter van hun acties, hun financieel engagement, hun impact en hun duurzame inzet.
​ 

Speciale Prijs van de Jury 2015

Molly Melching, oprichtster van Tostan in Senegal, wint dit jaar de Speciale Prijs van de Jury. Tostan zorgt voor de empowerment van Afrikaanse gemeenschappen door ze in hun eigen lokale talen een informele, op mensenrechten gebaseerde opleiding te geven die de traditionele cultuur niet verwerpt maar ze daarentegen incorporeert. Molly Melching en Tostan zijn vooral bekend van hun strijd tegen vrouwenbesnijdenis (FGM/C of Female Genital Mutilation or Circumcision), een wijdverspreid gebruik in 29 Afrikaanse landen.

De Speciale Prijs van de Jury beloont een geëngageerd filantroop die zich in de praktijk inzet om een innoverend project uit te voeren dat hij heeft gestart. De winnaar van de Speciale Prijs van de Jury ontvangt 50.000 euro voor de voortzetting van zijn project.

De laureaten werden gekozen door een onafhankelijke jury van prominente figuren uit diverse sectoren, onder het voorzitterschap van Suzanne Berger, professor politieke wetenschappen aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston. De jury onderzocht de verschillende profielen van de genomineerden en baseerde haar beslissingen op verschillende criteria zoals de maatschappelijke impact van de filantropieprojecten, het persoonlijke en financiële engagement van de filantroop, het professionalisme en ook de haalbaarheid en transparantie van de projecten.
​ 

Als juryleden verbinden we er ons met de toekenning van onze Speciale Prijs toe filantropen die een manier hebben gevonden om met hun giften de wereld te veranderen, te onderkennen en te erkennen. Aangezien we anderen en ook onszelf eveneens daartoe willen inspireren, kennen we hun een prijs toe”, preciseert Suzanne Berger.

BNP Paribas Wealth Management voorziet zijn klanten voor de uitvoering van hun filantropische projecten van een compleet aanbod van geïndividualiseerde adviesdiensten op filantropiegebied en een kant-en-klare schenkingsoplossing: de Fondation de l’Orangerie pour la Philanthropie Individuelle. Klanten van BNP Paribas Wealth Management kunnen over de hele wereld een beroep doen op die service, waarvoor de bank specifieke lokale teams heeft in Europa, Azië en de Verenigde Staten.

Om iedereen te sensibiliseren voor het groeiende wereldwijde fenomeen van de filantropische giften riep de bank in 2008, het jaar waarin ze ook met haar filantropieadviesdiensten startte, de BNP Paribas Prize for Individual Philanthropy in het leven. De bank engageert zich sterk om initiatieven te ondersteunen die gericht zijn op sensibilisering en op intensivering van het debat rond filantropie.
​ 

  • BNP Paribas Individual Philanthropy Index
    ​ ​ ​ ​ Deze index, die in partnership met Forbes in 2013 werd gecreëerd, is de eerste in zijn soort die het engagement van individuele filantropen meet in Europa, Azië, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. De index wordt geïllustreerd met diepgaande interviews met filantropen. ​ ​ ​ ​ ​ 
  • Filantropieleerstoel aan de ESSEC Business School
    ​ ​ ​ ​ Dit strategisch partnership, dat Wealth Management in 2011 aanging, promoot de best practices via academisch onderzoek naar de rol van filantropie en de uitdagingen verbonden aan de ontwikkeling en het beheer van filantropische initiatieven. ​ ​ ​ ​ ​ 
  • Onderzoek naar de motivatie van filantropen
    ​ ​ ​ ​ Kwalitatief onderzoek dat tot doel heeft een beter inzicht te verschaffen in het schenkingsgedrag, het profiel en de motivatie van Europese filantropen.

BNP Paribas Wealth Management (www.wealthmanagement.bnpparibas.com) BNP Paribas Wealth Management is een toonaangevende private bank wereldwijd en nummer 1 in de eurozone. Ruim 6.300 specialisten in zowat 30 landen en in alle belangrijke financiële centra bieden privébeleggers gevarieerde oplossingen om hun vermogen te beheren en te optimaliseren. Per eind maart 2015 beheerde BNP Paribas Wealth Management voor 332 miljard euro aan activa.

Meer informatie kan je vinden op:

https://wealthmanagement.bnpparibas.com/public/en/home

https://www.youtube.com/watch?v=h93rnPFmi8I

Press Contact  - ​ ​ pressoffice.paris@bnpparibas.com ​ ​ 01 40 14 40 02

Follow us on @BNPParibas_pr #GivingBack

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.