BNP Paribas Fortis verkoopt zijn belang in AG Insurance aan Ageas en versterkt zijn bankverzekeringsmodel door het distributieakkoord met AG Insurance voor 15 jaar te verlengen
BNP Paribas Fortis heeft een overeenkomst gesloten voor de verkoop van zijn 25% aandeelparticipatie in AG Insurance aan de Ageas-groep, het moederbedrijf van de verzekeraar. De bank ontvangt daarvoor 1,9 miljard euro. Tegelijkertijd kondigen BNP Paribas Fortis en AG Insurance de verlenging van hun distributieovereenkomst voor verzekeringsoplossingen aan en dat voor een periode van 15 jaar.

Het distributieakkoord met AG Insurance gaat in op 1 januari 2027 en wordt voor een periode van 15 jaar gesloten. Hiermee versterkt BNP Paribas Fortis zijn bankverzekeringsmodel en bevestigt het opnieuw zijn ambitie om een sleutelrol te spelen in de sector door particuliere en professionele klanten en bedrijven nog beter te begeleiden. Deze verlenging van de samenwerking tussen de twee marktleiders in België illustreert een duurzaam partnership, gebaseerd op vertrouwen, een sterke commerciële dynamiek en een gedeelde visie op een veranderende verzekeringsmarkt.
De overeenkomst beoogt het aanbod van levens- en niet-levensverzekeringsproducten te versterken, de beschikbare oplossingen uit te breiden, digitale innovatie te versnellen en meer flexibiliteit, personalisatie en advies op maat te bieden voor elk klantprofiel.
De verdere ontwikkeling van digitale kanalen vormt trouwens een belangrijke pijler van dit verlengde akkoord. Door de integratie van digitale diensten, online registratieflows en remote oplossingen streeft BNP Paribas Fortis ernaar klanttrajecten te vereenvoudigen en een vlottere, toegankelijkere ervaring te bieden. Deze evolutie moet leiden tot een hogere klanttevredenheid, een betere reactiviteit en een versterkt vermogen om sleutelmomenten in het persoonlijke en professionele leven te begeleiden.
De verkoop van deze participatie heeft als doel het eigen vermogen te concentreren op de andere kerntaken van de bank, terwijl de kapitaalallocatie wordt geoptimaliseerd. Door de kapitaalinvestering los te koppelen van de exclusieve commerciële samenwerking positioneert BNP Paribas Fortis zich om zijn groei voort te zetten op basis van een wendbaarder, innovatiegericht distributiemodel.
Deze transactie markeert een nieuwe fase in de relatie tussen BNP Paribas Fortis en AG Insurance, gebaseerd op een solide samenwerking, gedeelde langetermijndoelstellingen en de gemeenschappelijke wil om de evoluties op de verzekeringsmarkt ten voordele van de klanten vorm te geven.
Michael Anseeuw, CEO van BNP Paribas Fortis: "Al decennialang speelt BNP Paribas Fortis een pioniersrol in de ontwikkeling van het geïntegreerde bankverzekeringsmodel in België. De verlenging van ons contract met AG Insurance voor de komende 15 jaar bouwt voort op een continue dubbelcijferige groei en versterkt de bepalende rol die BNP Paribas Fortis speelt in de vormgeving en duurzaamheid van dit model. We kijken uit naar een verdere intensivering van onze samenwerking met AG Insurance, door te investeren in innovatieve oplossingen, gespecialiseerde expertise en digitale kanalen ten bate van onze particuliere en professionele klanten."
Heidi Delobelle, CEO van AG Insurance: “Het gezegde ‘Never change a winning team’ is hier helemaal van toepassing. De voorbije decennia hebben we uitstekend samengewerkt met BNP Paribas Fortis, in het belang van onze gemeenschappelijke klanten én van beide ondernemingen. Ik ben dan ook bijzonder tevreden dat we ons partnership kunnen verlengen met maar liefst 15 jaar. Samen zijn we beter gewapend om de maatschappelijke uitdagingen die voor ons liggen aan te gaan, zoals een verdere digitalisering van de customer journey. Dit stelt ons in staat om onze klanten nog beter te bedienen en zo de ambities van onze Elevate27-strategie waar te maken.



