BNP Paribas Fortis publiceert zijn 4e barometer van de tweede verblijven

BNP Paribas Fortis maakt de cijfers over 2018 bekend van zijn barometer van de tweede verblijven. De grootste bank van het land is goed geplaatst om de balans van het afgelopen jaar op te maken aangezien ze financier is van een op de vier woonkredieten die in België worden aangegaan.

Bij marktleider BNP Paribas Fortis diende een op de vier aangegane hypothecaire leningen voor de financiering van de aankoop van een tweede verblijf. Dat betekent dat 25% van de klanten een tweede verblijf op het oog heeft, ongeacht het doel ervan (voor verhuring of voor recreatieve doeleinden) of de geografische bestemming. Vorig jaar had 1 op de 5 Belgen interesse in een tweede verblijf.

Met een groei van 14% van het ene jaar op het andere steeg het aantal toegekende leningen voor de aankoop van een tweede verblijf spectaculair.

 De populairste bestemmingen in België

Een eerste vaststelling in de barometer is dat de meeste tweede verblijven zich in België bevinden. Daarvoor zijn verschillende verklaringen mogelijk: het is eenvoudiger om de huurbetalingen in de gaten te houden en om de nodige herstellingen uit te voeren. Het is ook gemakkelijker bij de vertrouwde bankier een hypothecaire lening voor een tweede verblijf te krijgen indien dat tweede verblijf in België staat.

Zo bevindt 90% van de tweede verblijven waarvoor BNP Paribas Fortis een lening verstrekt zich in België. Een percentage dat is toegenomen ten opzichte van vorig jaar, toen België nog goed was voor in totaal 80% van de leningen voor de aankoop van een tweede verblijf.

Op te merken valt ook dat bij BNP Paribas Fortis 6 op de 10 in België gelegen tweede verblijven tot doel hebben huurinkomsten te genereren. De meeste kredietnemers hebben dus een beleggersprofiel. En doorgaans zijn ze geïnteresseerd in huizen (bijna 60%), appartementen (27%) en commercieel vastgoed of bouwgrond (13%).

De barometer vestigt ook de aandacht op de concentratie van de huurvraag in de universiteitssteden. In Louvain-la-Neuve bedraagt het volume aan vastgoed dat voor verhuurdoeleinden wordt aangekocht 27%, tegenover 23% in Luik en in Bergen. In Leuven en in Antwerpen is 1 op de 5 aangekochte panden voor verhuring bestemd. En in Brussel bedraagt het volume aan vastgoed dat voor verhuurdoeleinden wordt aangekocht 16%.

Aan de Belgische kust zijn de populairste badplaatsen Knokke-Heist (24%), Oostende (17%) en Blankenberge (10%), terwijl in het zuiden van het land Verviers (13%), Theux (9%) en Durbuy (6%) de populairste steden/dorpen van de Ardennen zijn. Opvallend is dat, zowel aan de Belgische kust (14%) als in de Ardennen (11%), slechts iets meer dan een op de tien verblijven bestemd is voor verhuring.

 De populairste bestemmingen in het buitenland

Wanneer BNP Paribas Fortis een woonkrediet verleent voor een tweede verblijf in het buitenland, gaat het meestal om een heropname van een woonkrediet op een woning in België die volledig of gedeeltelijk is afbetaald, of om een tweede hypotheek op die woning.

De tweede verblijven in het buitenland zijn minder vaak bedoeld om huurinkomsten te genereren. Slechts 13% ervan wordt met die bedoeling aangekocht, volgens de statistieken van BNP Paribas Fortis. Als het tweede verblijf bestemd is voor verhuur, is Spanje duidelijk de nummer 1-bestemming in het buitenland in 2018, gevolgd door Frankrijk, Nederland, Italië en Portugal.

Als we kijken naar het podium van de favoriete buitenlandse bestemmingen van de kredietnemers in 2018 voor een tweede verblijf ongeacht het doel (recreatie of verhuring) ervan, dan nemen Spanje, Frankrijk en Italië een ereplaats in onder de landen die ze het meest op prijs stellen. Die drie landen zijn goed voor 86% van de vraag naar hypothecaire leningen voor de aankoop van tweede verblijven in het buitenland.

 Typisch profiel van de koper van een tweede verblijf

De barometer van BNP Paribas Fortis schetst ook het profiel van de gemiddelde kredietnemer. Doorgaans gaat het om mensen van rijpe of hoge leeftijd. De kopers van een tweede verblijf waren vorig jaar gemiddeld 44 jaar oud, of een jaar jonger dan in 2017. Zeven op de tien kopers waren 45 of ouder. Meer dan de helft van de kopers van een tweede verblijf in Spanje of in Frankrijk was zelfs ouder dan 50.

De gemiddelde looptijd van een woonkrediet was iets langer in 2018 dan in 2017: 198 maanden in plaats van 194. De maandelijkse aflossingen namen, daarentegen, af met 70 euro, tot een bedrag van 624 euro. Het zijn communicerende vaten: hoe korter de looptijd, des te sneller moet het kapitaal worden terugbetaald en des te minder interest moet er worden betaald. De gemiddelde quotiteit schommelt rond de grens van 70%, en is daarmee afgenomen ten opzichte van het jaar voordien.

2018_Barometre_BNP_Paribas_Fortis_Seconde Résidence_NL_DEF

PDF 3.0 MB

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.