BNP Paribas Fortis neemt bedrijfsmoestuin in gebruik

Op donderdag 12 juli 2018 opende BNP Paribas Fortis in Brussel officieel zijn collectieve moestuin in Co.Station, de bedrijfsincubator waarvan de bank partner is. Een dertigtal medewerkers zullen die moestuin als vrijwilliger onderhouden. De overtollige oogst gaat naar de Schenkingsbeurs. De bvba Skyfarms, een specialist in stadslandbouw, begeleidt de vrijwilligers en leidt ze op in permacultuur.

BNP Paribas Fortis startte in april van dit jaar met een gemeenschappelijke moestuin op de binnenplaats van Co.Station, in hartje Brussel. Aan de voet van de Sint-Michiels-en-Sint-Goedelekathedraal kan een dertigtal vrijwilligers van de bank er tweemaal per week tijdens de lunchpauze aan de slag om biofruit en –groenten te telen. ​

BNP Paribas Fortis deed een beroep op de firma Skyfarms om de moestuin samen met de vrijwilligers van de bank te ontwerpen en aan te leggen. Bovendien begeleidt het bedrijf de vrijwilligers, van de aanplant tot de oogst. Het geeft hen continu opleiding in permacultuur. De biologische moestuin, met een bebouwde oppervlakte van 37 m², zal wellicht jaarlijks 150 à 250 kg fruit en groenten opleveren. De overtollige oogst gaat naar de Schenkingsbeurs, een platform voor het beheer van voedselschenkingen.

Campagne #ourjob2

Sandra Wilikens, die in het Executive Committee van BNP Paribas Fortis verantwoordelijk is voor CSR (Corporate Social Responsibility): "Enkele medewerkers kwamen met het idee voor deze moestuin. We waren meteen enthousiast. Dergelijke initiatieven passen perfect in onze #ourjob2-campagne, die alle medewerkers aanzet om gangmakers te worden van een positieve verandering en om concrete acties te ondernemen, vooral voor het milieu, de vierde pijler in ons CSR-beleid. De gezamenlijke moestuin is een manier om in een ontspannen sfeer een band te scheppen tussen werknemers. Het initiatief brengt ook een stukje natuur in de stad en leidt medewerkers op in permacultuur, een vorm van land- en tuinbouw met respect voor het milieu en de biodiversiteit.”

Vorig jaar lanceerde de bank de #ourjob2-campagne. Die biedt de medewerkers de kans om zich in te zetten voor een goed doel en/of om via 'ervaringen’ een beter inzicht te krijgen in het maatschappelijk engagement van BNP Paribas Fortis. Dat kan gaan van een door de bank gefinancierde rondleiding in een windmolen tot een bezoek aan bedrijfsklanten die actief zijn in de circulaire economie. In 2017 lieten de medewerkers al meer dan 5.300 deelnames optekenen en voor 2018 mikt de bank op ten minste 6.000. Voor elke deelname laat ze de organisatie WeForest een boom planten in Zambia.

Een zinvol initiatief

Om van het moestuinproject een succes te maken, is het essentieel de werknemers erbij te betrekken. Skyfarms is een specialist in deze materie. Het bedrijf helpt ondernemingen om hun buitenruimte een meerwaarde te geven en leert hun medewerkers om in de stad te tuinieren en om samen te werken. Naast moestuinonderhoud biedt het nog tal van andere activiteiten aan, zoals sensibilisering voor biologische landbouw en voor een korte voedselketen en workshops permacultuur.

De meeste werknemers willen tegenwoordig meewerken aan zinvolle initiatieven", weet Augustin Nourissier, medeoprichter van Skyfarms. “Stadslandbouw in de bedrijven introduceren is een goede manier om een band tussen collega’s te scheppen. We proberen ook te helpen om het consumptiegedrag bij te sturen, door onze klanten te sensibiliseren voor duurzame voedselproductie in de praktijk. De meeste mensen die aan een collectieve moestuin meewerken, komen om bij te leren, met een persoonlijk project in het achterhoofd. Dankzij deze opleiding begonnen sommigen zelf groenten en fruit te telen, in hun tuin of op hun balkon.”

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.