BNP Paribas Fortis lanceert het sociaal platform Didid en profileert zich verder in het fintechlandschap ​

BNP Paribas Fortis wil sterke banden creëren met de innovatiewereld en zich verder ontwikkelen in het ‘Open Banking’-ecosysteem. Volgend op de intrede in het kapitaal van Gambit en de samenwerking met Tink, zet BNP Paribas Fortis de volgende stappen in de fintechwereld met de oprichting van Didid. Dat sociaal platform is een van de eerste Belgische bedrijven die in het PSD2-kader een vergunning kregen om rekeninginformatie- en betalingsinitiatiediensten te verlenen.

Vanaf vandaag is de Didid-app gratis verkrijgbaar in de App store en op Google Play zodat iedereen – niet enkel de klanten van BNP Paribas Fortis, Hello Bank! En Fintro – zijn / haar dromen kan waarmaken! De start-up Didid stelt immers de eerste app voor die iedereen in staat stelt om zijn dromen vorm te geven, te delen, te financieren door ervoor te sparen, en uiteindelijk te realiseren. In het ‘Open Banking’-ecosysteem worden enerzijds steeds meer diensten voor derde partijen geïntegreerd binnen de bankomgeving. Anderzijds worden bankdiensten toegankelijk gemaakt vanuit niet-bancaire toepassingen. Dat is net waar Didid zich onderscheidt.

Het idee rond Didid ontwikkelde zich tijdens een editie van de International Hackathon van BNP Paribas. Het bedrijf maakt volop gebruik van PSD2, de Europese richtlijn die de betaalmarkt in de EU regelt, en is een van de eerste Belgische bedrijven die van de Belgische toezichthouder een vergunning kregen om (als AISP*) rekeninginformatiediensten en (als PISP*) betalingsinitiatiediensten te verlenen. Dankzij die vergunning wordt Didid erkend als TPP (Third Party Provider of een derde die betalingsdiensten aanbiedt) en stelt het zich, omdat het dezelfde regelgeving volgt, op hetzelfde niveau als de betalingsinstellingen.

BNP Paribas Fortis positioneert zich verder in ‘Open banking’

Sinds de nieuwe richtlijn voor betaaldiensten PSD2, heeft de wetgever de gestandaardiseerde betalingsmarkt opengesteld voor andere spelers dan financiële instellingen. Dat zet de deur open voor innovatie en stelt BNP Paribas Fortis voortaan in staat om nieuwigheden en nieuwe extrafinanciële diensten aan te bieden.

In dat kader kunnen de gebruikers van de Didid-app hun bankrekening bij BNP Paribas Fortis, Hello bank! of Fintro rechtstreeks koppelen aan de app van de jonge Belgische start-up. Wie zijn droom wil realiseren, kan zich zo via een donatiesysteem – gedeeltelijk of volledig – financieel laten steunen door zijn familie en vrienden.

Die ‘Open Banking’-benadering zorgt ervoor dat BNP Paribas Fortis de klant via een geïntegreerde totaaloplossing verschillende diensten kan aanbieden in een ecosysteem van niet-financiële dienstverleners.

“Doordat we aan open innovatie kunnen doen, zullen we erin slagen om de klantervaring te verbeteren”, legt Michael Anseeuw, Head of Retail Banking bij BNP Paribas Fortis, uit. “Met Didid zetten we de eerste stappen in het ‘Open Banking’-domein om later onze actieradius uit te breiden door onze klanten gevarieerde diensten buiten het traditionele bankkader aan te bieden, zoals diensten op het vlak van vrijetijdsbesteding.”

* AISP: Account Information Service Provider en PISP: Payment Initiation Service Provider.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.