Black Friday 2025: 38% van de Belgen zwicht, maar 47% blijft resoluut op afstand ​

Een onderzoek van BNP Paribas Fortis bij 1.000 Belgische consumenten toont aan dat Belgen gemengde gevoelens hebben over Black Friday1. De dag blijft populair, maar dit jaar zijn mensen ook extra voorzichtig met hun uitgaven en denken ze meer na over het milieu en overconsumptie. Toch is Green Friday, het duurzame alternatief, nog bij weinig mensen bekend.

Meer dan een op drie Belgen (38%) is van plan mee te doen met Black Friday dit jaar. Toch zijn er belangrijke verschillen. Zo zijn Franstaligen duidelijk enthousiaster (46%) dan Nederlandstaligen (33%). De grootste fans zijn jongeren: 55% van de min-35-jarigen is van plan dan iets te kopen, tegenover slechts 20% van de 55-plussers.

Daartegenover staat dat 47% van de Belgen geen enkele intentie heeft om deel te nemen aan de commerciële dag. De belangrijkste reden daarvoor is verrassend rationeel: 63% geeft aan geen aankopen te moeten doen. Een ander sterk signaal: de helft van de niet-deelnemers vindt dat Black Friday overconsumptie aanwakkert, een gevoel dat vooral leeft bij 65-plussers (60%). Slechts een op tien Belgen noemt een gebrek aan financiële middelen, wat het idee tegenspreekt dat het evenement vooral om budgettaire redenen aantrekkelijk zou zijn.

Wat plannen Belgen te kopen en hoeveel willen ze daaraan uitgeven?

Bij degenen die meedoen, zijn er drie favorieten: kleding en accessoires staan bovenaan (50%) – en dat vooral bij vrouwen (57%). Zij worden gevolgd door elektronica (40%) – 55% bij mannen –, wat de traditionele rol van Black Friday als moment van hightech-vernieuwing bevestigt. Verrassend is dat huishoudtoestellen op de derde plaats komen (31%), met een sterke oververtegenwoordiging bij Franstaligen (37%). Dat laatste kan erop wijzen dat mensen steeds vaker kiezen voor nuttige aankopen in plaats van impulsieve aankopen.

Bron: BNP Paribas Fortis, 2025

Hoewel de trend zich focust op gerichte aankopen, blijven de uitgavenintenties bescheiden: 23% voorziet een budget onder € 100, 40% tussen € 100 en € 300, en 24% verwacht meer dan € 300 uit te geven. Mannen en Franstaligen geven gemiddeld meer uit, vooral omdat zij vaker elektronica, hightechproducten en huishoudtoestellen kopen. Opmerkelijk is dat 14% van de toekomstige kopers nog niet weet hoeveel ze zullen uitgeven, wat wijst op een nog vage planning.

Winkelen verschuift bijna volledig naar online

Ook opvallend is dat Black Friday in België alsmaar meer digitaal wordt. Meer dan de helft van de deelnemers plant enkel online te shoppen en slechts 24% gaat alleen naar de fysieke winkels. Bij 55-plussers ligt dat laatste cijfer op 40%, wat aantoont dat fysiek winkelen generatiegebonden blijft. 72% van de kopers plant gedeeltelijk online te shoppen.

Wat betaalmethoden betreft, blijft de debetkaart de norm (58%), gevolgd door de kredietkaart (41%), die vooral gebruikt wordt door mannen. De formule “Buy now, pay later”, waarmee consumenten onmiddellijk kunnen kopen en later of in meerdere keren betalen, wordt al door 10% toegepast, en stijgt tot bijna een op vijf jongeren onder de 35 jaar. Een kleine groep van 3% kiest voor consumentenkrediet, en dat vooral voor uitgaven tussen € 300 en € 500.

Green Friday nog onbekend: meer dan de helft van de Belgen heeft er nog nooit van gehoord

Ondanks een steeds grotere verspreiding, blijft Green Friday nog grotendeels onbekend. Dat is een initiatief van het gelijknamige Europese collectief dat de schadelijke gevolgen van Black Friday wil aanklagen en alternatieven voor verantwoord consumeren biedt. Meer dan een op twee Belgen (55%) heeft er echter nog nooit van gehoord. Slechts 13% zegt het concept te kennen en er ook volledig achter te staan. Die steun is groter bij jongeren onder de 35 jaar (24%) en hoger opgeleiden (18%), maar het talige contrast blijft opvallend: Franstaligen zijn vaker voorstander (16%) dan Nederlandstaligen (10%).

Opmerkelijk: degenen die van plan zijn mee te doen met Black Friday zijn paradoxaal genoeg vaker voorstander van Green Friday, wat aangeeft dat koopgedrag en ecologische bezorgdheid niet noodzakelijk tegenover elkaar staan.

Wat verwachten Belgen van banken?

Een op drie Belgen denkt dat banken Green Friday kunnen promoten, door er bijvoorbeeld over te communiceren of door voordelen te bieden voor duurzame aankopen, zoals cashback op tweedehandsspullen of energiezuinige huishoudtoestellen. Ook initiatieven om lokale winkels te steunen krijgen steun bij 29% van de Belgen.

Tot slot blijft Black Friday een groot deel van de bevolking aanspreken: vooral jongeren, Franstaligen en hoger opgeleiden. Toch zorgen wantrouwen tegenover overconsumptie, budgettaire voorzichtigheid en een groeiend ecologisch bewustzijn, voor een verschuiving. Green Friday is nog niet zo bekend, maar wint vooral bij jonge en betrokken mensen aan populariteit. Belgen zijn dus niet alleen opportunistische, maar ook kritische consumenten.

 

1 De cijfers komen uit een kwantitatief onlineonderzoek (CAWI) dat tussen 31 oktober en 7 november 2025 werd uitgevoerd bij 1.000 Belgen ouder dan 18 jaar. In opdracht van BNP Paribas Fortis werd de enquête gehouden over het gebruik en de overwegingen met betrekking tot "Black Friday". De steekproef is representatief qua leeftijd, geslacht en taal. De foutenmarge bedraagt 3%.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.be) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibasfortis.be) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.