Biotuinbouwbedrijf De Lochting toont hoe filantropie de groei van sociale organisaties ondersteunt

Het sociale-economiebedrijf De Lochting biedt mensen al ruim 25 jaar werk in biotuinbouw en aanverwante activiteiten. Om zijn structuren aan te passen aan de groei en aan zijn rol als motor van een netwerk van organisaties met gelijkaardige doelen, krijgt De Lochting steun van het Venture Philanthropy Fund (VFP), mede gefinancierd door BNP Paribas Fortis.

Biogroenten voor supermarkten, tuinonderhoud, fruit voor scholen… het sociale-economiebedrijf De Lochting in Roeselare speelt in op heel wat hedendaagse noden, op een duurzame manier. Maar vooral: het biedt werk aan mensen die om allerlei redenen niet meteen terechtkunnen op de reguliere arbeidsmarkt.

De Lochting wil met zijn expertise van meer dan 25 jaar een centrale rol spelen in een netwerk van partners, een ecosysteem van verbindingen met bedrijven en andere organisaties. Om zijn positie in dat netwerk scherp te krijgen en de stap te zetten naar een passende bestuurscultuur en –structuur krijgt het sociale-economiebedrijf de hulp van professionele consultants, die het kan financieren met de steun van het Venture Philanthropy Fund.

Op 9 maart stelt De Lochting tegelijk ook een nieuw ontwikkelde thermische onkruidbestrijder voor: deze vernietigt het onkruid vóór het planten. Handmatig onkruid verwijderen is belastend voor knieën, rug en handen. Met de onkruidbestrijder hoeft er minder van dit belastend handmatig werk te gebeuren.

Venture Philanthropy Fund
Het Venture Philanthropy Fund van de Koning Boudewijnstichting steunt organisaties om zich structureel te versterken, niet zelden omdat ze zijn gegroeid door goed in te spelen op bepaalde noden, en hun organisatie aan hun schaalgrootte moeten aanpassen.

Luc Tayart de Borms, afgevaardigd bestuurder van de Koning Boudewijnstichting: ‘Het Venture Philanthropy Fonds werd gelanceerd als ‘lab’ binnen de Stichting met als doel de filantropische instrumenten te vernieuwen en te diversifiëren en om in te spelen op de nieuwe noden in de maatschappij. Via haar methodiek, wil het VPF garanderen dat de fondsen die haar worden toevertrouwd een optimale en duurzame impact zullen hebben.’

De steun neemt hoofdzakelijk de vorm aan van de financiering van externe consultancy, prioritair in de volgende vier domeinen met een hoge impact: strategie en businessmodel, governance en operationeel model, financieel beheer en impactmeting.

Sinds 2009 bood het VPF al steun aan 54 organisaties, voor in totaal 4.140.589 euro.

Steun van BNP Paribas Fortis
Het Venture Philanthropy Fund ontvangt al enkele jaren substantiële steun van BNP Paribas Fortis Private Banking: de bank staat een deel van de beheersvergoeding van duurzame beleggingsfondsen af aan het Venture Philanthropy Fund.

Stéphane Vermeire, general manager Private Banking & Wealth Management: ‘Bij BNP Paribas Fortis willen we een duurzame & verantwoordelijke bank zijn. Dit vertaalt zich in onze Corporate Social Responsibility aanpak in alle geledingen van de groep. Bij Private Banking & Wealth Management willen we duidelijk bijdragen aan de deze ambitie. Daarom beslisten we vier jaren geleden om maatschappelijk verantwoorde beleggingen en investeringen te promoten en het gamma uit te breiden zodat er een oplossing bestaat voor elk (beleggers)profiel. We bieden deze nu systematisch aan al onze cliënten als ‘first en preferred aanbod’. We willen als marktleider in Private Banking & Wealth Management van de maatschappelijk verantwoorde beleggingen de norm maken.’

Door het snel toenemende succes van zulke fondsen bij de klanten, is die steun voor het Venture Philanthropy Fund in 2017 toegenomen tot 1,5 miljoen euro. Hierdoor kan het Venture Philanthropy Fund meer organisaties ondersteunen in de professionele aanpassing van hun structuren. De klanten van BNP Paribas Fortis Private Banking hebben veel belangstelling voor dit initiatief. Dit blijkt onder meer uit het enthousiasme waarmee ze jaarlijks stemmen – dit keer brachten meer dan 3.100 mensen hun stem uit - voor hun favoriete ondersteunde organisaties, die daardoor extra in de kijker kunnen staan.

Dit jaar kwam De Lochting als topper uit de bus, gevolgd door Acceuil Familial d’Urgence (AFU) uit Nijvel dat in noodsituaties optreedt om jonge kinderen op te vangen die even niet bij hun ouders kunnen blijven, en door Goods to Give (Brussel-Antwerpen), dat onverkoopbare non-food producten verzamelt bij bedrijven en verdeelt onder wie er behoefte aan heeft.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.