Biobest en AM-Team zijn eerste Belgische ‘Changemakers’

Biobest en AM-Team mogen zich de eerste echte Changemakers van ons land noemen. De Tijd, zusterkrant L’Echo en partner BNP Paribas Fortis hebben de twee Belgische ondernemingen bekroond voor hun veelbelovende en verregaande inspanningen voor een beter milieu en klimaat. Liefst 250 bedrijven namen deel, wat aantoont dat steeds meer Belgische ondernemingen de groene transitie hebben ingezet.

In oktober lanceerden De Tijd en L’Echo a, samen met BNP Paribas Fortis, hun zoektocht naar de 30 meest veelbelovende ondernemingen die tegen 2030 het meest impact zullen maken op het klimaat. De oproep leidde tot 250 inzendingen van bedrijven die met hun technologie, producten, diensten of businessmodel het best erin slagen om de klimaatverandering te tackelen en het milieu te beschermen.

30 voor 2030

Een jury van autoriteiten op vlak van duurzaam ondernemen selecteerde, onder leiding van professor milieueconomie Steven Van Passel (Universiteit Antwerpen), 30 genomineerden. Dat aantal is een subtiele knipoog naar de klimaatdoelstellingen die België en Europa tegen 2030 moeten behalen. Na de eerste selectie ging de jury op zoek naar de laureaten voor twee awards: enerzijds de award voor Emerging Companies en anderzijds de award voor Established Companies. Ook de abonnees van De Tijd en L’Echo konden de voorbije weken stemmen op hun Changemaker voor de publieksprijs.

“De Changemakers van De Tijd en L’Echo tonen dat tal van Belgische ondernemers hun schouders zetten onder het vinden van oplossingen voor de klimaatverandering. We ontvingen dossiers van heel wat ondernemers die met innovatieve ideeën en oplossingen een bijdrage leveren op vlak van duurzaamheid. De genomineerden zullen volgens de jury de leiders zijn binnen hun sector in de groene transitie. Dat zo veel ondernemingen in België duurzaam ondernemen is een succes op zich.” - Peter De Groote, hoofdredacteur bij De Tijd.

Hommelkweker en lachgas

De Established Companies Award gaat naar Biobest. Het Kempense bedrijf begon als hommelkweker en is uitgegroeid tot de wereldwijde marktleider in biologische gewasbescherming. In 2023 zette het bedrijf, met een omzetprognose van meer dan 500 miljoen euro, ook voet aan grond in de wereld van biopesticiden. CEO Jean-Marc Vandoorne heeft de ambitie om tegen 2034 zes keer groter te worden dan vandaag en zo de top tien van de agrosector te bekleden.

Het verhaal van Biobest wist ook de abonnees van De Tijd en L’Echo te overtuigen. Het bedrijf sleepte de publieksprijs in de wacht.

Het Gentse AM-Team ontving de Emerging Companies AwardHet bedrijf verbetert het zuiveringsproces van afvalwater tot drinkbaar water door waterzuiveringssystemen te optimaliseren. Op die manier wordt de aanmaak van lachgas, het bijproduct dat vrijkomt tijdens het proces, zo veel mogelijk gereduceerd. Het computermodel dat door oprichters Wim Audenaert en Usman Rehman is ontwikkeld, wordt nu door waterzuiveringssystemen in de hele wereld gebruikt. ​ Voor de jury levert AM-Team op die manier een enorme bijdrage aan een beter milieu. Lachgas is immers een van de schadelijkste broeikasgassen, met een impact die liefst 300 keer groter is dan CO2. Naast het klimaatprobleem, kan de oplossing ook bijdragen tot minder schadelijke stoffen in het drinkwater.

“We zetten al geruime tijd sterk in op duurzame financieringen en we moedigen onze bedrijven dan ook aan om hun activiteiten verder te transformeren, met zowel milieu als klimaat indachtig. Een bedrijf dat duurzamer wordt, levert vaak betere operationele prestaties en dat draagt bij aan hun winstgevendheid op lange termijn. Dat is belangrijk voor het hele economische systeem. Het doet me dan ook plezier dat zoveel bedrijven deelnemen aan het Changemakers-initiatief. Innovatie zit echt in het DNA van onze Belgische bedrijven. Het feit dat duurzaamheid een belangrijk innovatiethema geworden is, kunnen we alleen maar aanmoedigen.” - Michael Anseeuw, CEO van BNP Paribas Fortis.

We blikken tevreden terug op een succesvolle eerste editie van de Changemakers-awards.De afgelopen weken vertelden we de bezielende verhalen van 30 duurzame Belgische ondernemingen die zich dagelijks inzetten tegen de klimaatverandering. Dat we onze De Tijd- en L’Echo-abonnees inspireerden draagt alleen maar bij tot ons doel om samen oplossingen te zoeken voor deze maatschappelijke uitdaging.” - Paul Gérard, hoofdredacteur van L’Echo.

Meer informatie over de genomineerden en de awards via http://www.changemakers.be en https://www.tijd.be/dossiers/changemakers. 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.