Acht op de tien Belgen zijn bezorgd over hun online privacy

Online privacy is meer dan ooit een hot topic. Maar hoe zit het eigenlijk met het privacybewustzijn van de jonge Belgen? Wat weten ze en waar liggen ze wakker van? Hello bank! zocht het uit. Opvallendste vaststelling: acht op de tien jonge Belgen zijn bezorgd om hun online privacy. Ander element: zowat vier op de tien Belgen zouden overwegen een deel van hun privé-informatie te verkopen aan bedrijven. En de banken krijgen het meeste vertrouwen om die data te gebruiken.

In 2015 onderzocht het trendbureau Trendwolves in opdracht van Hello bank! hoe jonge Belgen omgaan met hun online privacy. Om na te gaan of er intussen iets veranderd is, werd een vervolgonderzoek uitgevoerd. Opnieuw kreeg een representatief staal van 750 landgenoten tussen 18 en 40 jaar een reeks vragen rond online privacy voorgeschoteld.

82% van de Belgen is onvoldoende geïnformeerd

De cijfers uit het recentste onderzoek bevestigen grotendeels de tendensen die al in 2015 naar voor kwamen. Opmerkelijk is dat, ondanks de stijgende aandacht voor online privacy in de media en de politiek, nog altijd 82% van de Belgen vindt dat ze onvoldoende weten hoe ze hun privégegevens moeten beschermen online. Slechts 18% vindt dat ze geen extra informatie nodig hebben. Bijna zeven op de tien (68%) herkennen wel doelgerichte advertenties, maar ongeveer 60% weet niet hoe ze kunnen controleren of een website of app betrouwbaar is.

Verlies van controle

Acht op de tien Belgen tussen 18 en 40 jaar zijn bezorgd over hoe hun privégegevens gebruikt worden zonder dat ze het weten. Ze zijn ook heel fatalistisch over hun online privacy. Bijna negen op de tien (87%) zijn van mening dat ze - wat ze ook doen - hun privacy nooit volledig online kunnen beschermen. Die bezorgdheid in combinatie met een beperkte kennis creëert een mogelijk vrij gevaarlijke situatie, waarin mensen niet het gevoel hebben dat ze controle hebben over hun "privé/publieke grens".

Eén Belg op drie past zijn privacysettings niet aan

Ondanks hun bezorgdheid doet een meerderheid van de ondervraagden nog altijd weinig om hun online privacy te beschermen. Eén op de drie past zijn privacysettings niet manueel aan. Meer dan de helft (56%) doet niet de moeite om de algemene voorwaarden te lezen. En bijna zes op de tien (58%) hebben de gewoonte onvolledige informatie te verschaffen bij het registreren voor nieuwe diensten. Enkele van de meest gebruikte methoden om privacy te beschermen, zijn verschillende wachtwoorden (77%) of e-mailadressen (59%) gebruiken en AdBlockers installeren (47%). Slechts één op de drie Belgen gebruikt speciale anti-tracking software.

Vier op de tien Belgen zouden overwegen van hun privé-informatie te verkopen

Hoewel de meeste respondenten (7 op 10) niet willen dat bedrijven en overheden hun persoonlijke gegevens gebruiken, is slechts 36% bereid voor online diensten (bv. een Facebook-account) te betalen met geld in plaats van met privégegevens. Zowat vier op tien Belgen (35%) zouden overwegen een deel van hun privé-informatie te verkopen aan bedrijven. Hoe meer mensen voelen dat ze de controle hebben, hoe meer ze het bedrijf of de overheid die hun data gebruikt, vertrouwen. Opvallend: banken krijgen het meeste vertrouwen om die data te gebruiken.

Uit de resultaten blijkt nog dat mensen het meest geneigd zijn persoonlijke informatie te ruilen voor interessante promoties en kortingen of voor de kans een leuke prijs te winnen. Kwaliteitsvolle content of diensten inspireren hen veel minder. ​

---

Perscontacten:

Valéry Halloy + 32 2 565 46 50
Hilde Junius + 32 2 565 47 37

press.be@hellobank.be

Volg ons via :

facebook.com/HellobankBelgium
@hellobankbelgie
youtube.com/user/HellobankBelgie

---


OVER HELLO BANK!

Hello bank! is de eerste 100 % mobiele bank in België. Dit merk van ​ BNP Paribas Fortis biedt een nieuwe manier van bankieren en speelt in op de veranderende behoeften van klanten. Hello bank! is toegankelijk via de app voor smartphone en tablet en via de website. De klant beheert zijn dagelijkse bankverrichtingen dus waar, wanneer en hoe hij dat wil. Je kan zelfs op afstand ​ klant worden van Hello bank!.

Bij Hello bank! zijn de producten en diensten die ​ essentieel zijn voor de dagelijkse bancaire activiteiten gratis: de zichtrekening, de bankkaart, de toegang tot geldautomaten in de eurozone en natuurlijk ook het Hello Team. Dit gespecialiseerde team van adviseurs staat klaar om klanten met raad en daad bij te staan. Via mail, telefoon, Twitter of ​ Facebook geeft het Hello Team antwoord op alle vragen.

Eenvoudig, veilig, slim en menselijk, Hello bank! is ​ de bank van de nieuwe generatie.

Ga voor meer informatie naar www.hellobank.be.

Hello bank ! - Mobile, just like you !

Online Privacy_Report Trendwolves

PDF 2.1 MB

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.