‘Rode Centjes’ zamelt ruim 116.000 euro in voor de Voedselbanken

Klanten, deelnemende scholen en medewerkers van de bank schenken via de 3e editie van de ‘Rode Centjes’-actie bijna 5 miljoen muntstukken. Goed voor 116.283 euro, waarmee de Voedselbanken 38.500 maaltijden geven aan de minstbedeelden.
Het succes van de ‘Rode Centjes’-actie, een initiatief van BNP Paribas Fortis Foundation dat liep van 9 december 2013 tot 24 januari 2014, overtrof ruimschoots dat van de voorbije jaren. Deze derde editie vulde 2.350 muntzakken. Die bevatten zowat 4,8 miljoen munten, of een bedrag van 116.283 euro aan giften. Een warme maaltijd kost gemiddeld 3 euro, wat betekent dat de Voedselbanken van België meer dan 38.500 maaltijden verdelen. Vorig jaar zamelde de actie 93.000 euro in, of 31.000 maaltijden. De drie edities samen leverden 84.000 warme maaltijden op.
De ‘Rode Centjes’-actie zamelt muntstukken van 1, 2 en 5 eurocent in via de 1.200 plaatselijke kantoren van BNP Paribas Fortis en Fintro. Er stonden ook collecteboxen in de bedrijfsrestaurants van de bank. Nieuw dit jaar was dat ook heel wat basisscholen deelnamen.
Net als vorig jaar schenkt BNP Paribas Fortis Foundation bovenop het ingezamelde bedrag een bijkomende bedrag van 15.000 euro aan de Voedselbanken. De private stichting van BNP Paribas Fortis biedt voor elke ‘check-in’ op het geolocalisatienetwerk foursquare®, ook een extra maaltijd aan, met een maximum van 5.000. Het resultaat van 9.500 ‘check-ins’ overtrof de doelstellingen ruim.
Volgens Alfons De Vadder, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken, helpt BNP Paribas Fortis Foundation hiermee het maatschappelijk engagement van de burger te versterken: “De actie past in een aanpak van bewustmaking en solidariteit en heeft een belangrijke educatieve bijdrage. Collecteboxen plaatsen in scholen maakt kinderen immers bewust van de armoede in België en van de waarde van een maaltijd.”
Verdwijnen de munten van 1 en 2 cent?
Koen Geens, de minister van Financiën, lanceerde onlangs de idee om aankoopbedragen af te ronden en zo het gebruik van koperen munten van 1 en 2 eurocent te beperken. Handelaars zouden hun prijzen afronden tot het meest nabije veelvoud van 5 cent, zowel naar boven als naar onder. In België wordt immers 95% van de muntstukken van 1 en 2 cent niet gebruikt. Net die vaststelling zette BNP Paribas Fortis Foundation ertoe aan die muntjes in te zamelen en door te storten aan de Voedselbanken.
Indien het voorstel van de minister van Financiën wordt goedgekeurd, zijn de Foundation van BNP Paribas Fortis en de Belgische Federatie van Voedselbanken graag bereid mee te helpen aan de inzameling van de munten van 1 en 2 eurocent. De actie blijkt heel veel mensen te beroeren: klanten, voorbijgangers, verenigingen, scholen, sportclubs en bankmedewerkers. Bijgevolg engageren BNP Paribas Fortis Foundation en de Voedselbanken zich voor een nieuwe actie eind 2014.
Perscontacten
Belgische Federatie van Voedselbanken vzw
Tel.: 02/ 559 11 10
info@foodbanks.be
BNP Paribas Fortis
Tel.: 02/565 46 50
pressbnpparibasfortis@bnpparibasfortis.com
BNP Paribas Fortis Foundation, private stichting (http://foundation.bnpparibasfortis.be). Samen met andere solidariteitsacties, kadert de inzameling van rode centjes in de schenkingspolitiek die BNP Paribas Fortis voert via zijn private stichting. Zo steunt BNP Paribas Fortis Foundation tal van verenigingen en organisaties in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting. BNP Paribas Fortis Foundation werd op 8 april 2010 juridisch opgericht als private stichting. Met die oprichting bevestigt BNP Paribas Fortis zijn engagement voor het bedrijfsmecenaat en combineert het veertien jaar ervaring van Fortis Foundation Belgium met de waarden van de groep BNP Paribas.
BNP Paribas Fortis Foundation werkt met haar solidariteitsacties voornamelijk rond drie krachtlijnen:
• de sociale integratie van kansarme kinderen en jongeren aan de hand van educatieve projecten
• de ondersteuning van solidariteitsprojecten waarin de medewerkers van de bank betrokken zijn
• het inschakelen van het net van de bank voor solidariteitsacties, zoals de eindejaarsactie ‘Rode Centjes’
BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt de bank nauw samen met AG Insurance, de grootste verzekeraar in België. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.
De Belgische Federatie van Voedselbanken (www.voedselbanken.be) is een koepelorganisatie. Ze vertegenwoordigt een nationaal net van 9 regionale voedselbanken, die de levensmiddelen onder caritatieve verenigingen verdelen. Het doel van de Voedselbanken is voedselhulp aan de minderbedeelden.
Daartoe ontvangen ze gratis grote hoeveelheden levensmiddelen van het Europese Voedselprogramma, maar ook van de voedingsindustrie, grote distributiebedrijven en veilingen, en organiseren ze collectes bij het grote publiek. Alle ingezamelde bedragen worden gebruikt om zo veel mogelijk maaltijden aan de minderbedeelden te schenken.
Op dit ogenblik wordt jaarlijks ruim 11.800 ton levensmiddelen ingezameld en via zo’n 614 lokale caritatieve verenigingen onder 122.135 begunstigden verdeeld.