« Ace Manager », 8ste editie van de internationale online businessgame voor studenten

Voor het achtste jaar op rij stelt BNP Paribas zijn online businessgame ‘Ace Manager’ voor, die het merk bekender moet maken aan universiteiten en hogescholen over de hele wereld. De internationale game op basis van casestudy’s uit de banksector staat dit jaar open voor iedereen.
Iedereen mag eraan deelnemen, maar alleen studenten jonger dan 26 (bachelor- of masterniveau) die een team van drie spelers (allen jonger dan 26) samenstellen, komen in aanmerking voor het wereldwijde klassement. De finale en de prijzen blijven dus voorbehouden voor de studenten, maar iedereen mag zich aan de avontuurlijke game wagen. De reële economie ontdekken, het bankiersvak uitoefenen, zich in het businessavontuur storten… BNP Paribas geeft iedereen de kans daartoe: jonge professionals, gepensioneerden, bedrijfsleiders... Iedere deelnemer kan zo bovendien zijn kennis van het zakelijk Engels verbeteren en gedurende bijna 3 opeenvolgende weken een buitengewoon avontuur in 3D beleven!
OPDRACHT
De game speelt zich af in de fictieve stad ‘Universe City’, waar een buitengewone ontdekking een reeks gebeurtenissen zonder weerga in gang zet. In de onlinefase van de game testen de deelnemende teams hun bekwaamheid om verschillende bankmetiers uit te oefenen aan de hand van casestudy’s waarin marketing-, management- en businessaspecten aan bod komen. Hun opdracht bestaat erin de beste oplossing te vinden om hun klanten te begeleiden bij de ontwikkeling van hun projecten. Om die opdracht te volbrengen moeten de studenten tal van uitdagingen aangaan die verband houden met de twee kernactiviteiten van de bank: Retail Banking & Services en Corporate & Institutional Banking.
‘Ace Manager 2016’ werd ontwikkeld in samenwerking met ervaren bankiers van BNP Paribas om de bank aantrekkelijker te maken bij jongeren over de hele wereld. BNP Paribas streeft ernaar wereldwijd een van de favoriete werkgevers te worden bij de studenten. Een wereldwijd netwerk van ‘ambassadeurs’ werd ingezet om de businessgame te promoten aan de universiteiten en/of hogescholen. Die ambassadeurs hadden zelf deelgenomen aan de vorige editie van Ace Manager.
GAMEVERLOOP
- Deze internationale competitie verloopt in het Engels. Er wordt 1 sessie geopend voor de studenten. Tijdens die sessie worden zoveel mogelijk financiële thema’s behandeld.
- Inschrijven kan via de specifieke website: acemanager.bnpparibas.com.
- Belangrijke data:
- Inschrijving: 1 oktober 2015 -> 13 april 2016
- Online businessgame: 20 april 2016 -> 10 mei 2016
- Finale: juni 2016
- Prijsuitreiking: eind juni 2016
De kandidaten krijgen in de finale een laatste uitdaging voorgeschoteld die beoordeeld wordt door een jury van experts bestaande uit emeritus hoogleraren van de deelnemende hogescholen en universiteiten, en topmanagers van BNP Paribas.
PRIJZEN
Alle teams die de finale halen winnen een prijs:
- het winnende team krijgt 6.000 euro en een trip naar Parijs;
- het tweede gerangschikte team krijgt 3.000 euro;
- het derde gerangschikte team krijgt 1.500 euro;
Alle finalisten krijgen ook tickets voor een tennisevent.
Aan de vorige editie van Ace Manager namen bijna 20.000 studenten uit 125 landen en 5 continenten deel. Elke editie brengt ruim een miljoen studenten van over de hele wereld in contact met het merk BNP Paribas. Bovendien lokte de Ace Manager-website in totaal meer dan 400.000 bezoekers, terwijl de Facebook-community nu bijna 37.000 fans telt.
Meer dan 70% van de medewerkers van BNP Paribas is buiten Frankrijk actief. De groep rekruteert mensen met zeer uiteenlopende profielen en biedt een waaier van ruim 300 verschillende functies aan.
Rekrutering bij BNP Paribas
BNP Paribas rekruteert jaarlijks heel wat talent. De groep is van plan om in 2015 2.500 mensen met een contract van onbepaalde duur aan te werven in Frankrijk. BNP Paribas biedt ruim 260 pas afgestudeerden wereldwijd ook de kans om via het zogenaamde ‘VIE’-programma (Volunteers for International Experience) internationale werkervaring op te doen. Daarnaast biedt de groep per jaar meer dan 1.100 afstudeerstages aan in Frankrijk. Ze zet trouwens ook sterk in op alternerend leren: dit jaar kunnen 1.850 jongeren die van dat opleidingssysteem gebruikmaken, ongeacht het niveau, bij de groep aan de slag gaan. BNP Paribas hanteert bij de rekrutering van zijn medewerkers het duurzaamheidsprincipe. Daartoe voorziet de groep in een geïndividualiseerd loopbaanbeheer met specifieke teams die elke medewerker begeleiden bij zijn carrièreplanning, verandering van functie of metier. Ze heeft ook zeer geavanceerde programma’s voor de ontwikkeling van talenten en competenties. Gezien de grote verscheidenheid aan metiers binnen de groep behoort jobmobiliteit tot de carrièremogelijkheden, zowel binnen hetzelfde metier, tussen de metiers, als tussen de geografische locaties.
BNP Paribas is met ruim 185.000 medewerkers, van wie bijna 145.000 in Europa, aanwezig in 75 landen. De groep bekleedt sleutelposities in haar twee kernactiviteiten: Retail Banking & Services (dat Domestic Markets en International Financial Services omvat) en Corporate & Institutional Banking. Ze heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en BNP Paribas Personal Finance is de nummer één in consumentenkredieten. BNP Paribas ontplooit ook zijn geïntegreerde model voor Retail Banking in het Middellandse Zeegebied, in Turkije en in Oost-Europa en heeft een omvangrijk netwerk in het westen van de Verenigde Staten. In Corporate & Institutional Banking en International Financial Services is BNP Paribas toonaangevend in Europa, sterk aanwezig op het Amerikaanse continent en heeft het solide en snelgroeiende activiteiten in Azië-Pacific.
Perscontact: pressoffice.paris@bnpparibas.com