76 DOOR BNP PARIBAS FORTIS GEDISTRIBUEERDE PRODUCTEN ONTVANGEN DUURZAAMHEISLABEL VAN FEBELFIN

BNP Paribas Fortis en BNP Paribas Asset Management, de Belgische marktleiders in duurzaam en maatschappelijk verantwoord beleggen, zijn verheugd dat 76 van hun producten het nieuwe duurzaamheidslabel van Febelfin gekregen hebben.

Febelfin, de Belgische Federatie van de Financiële Sector, heeft recent een kwaliteitslabel ingevoerd dat minimumvereisten vastlegt voor financiële producten en diensten die als ‘duurzaam en maatschappelijk verantwoord’ op de Belgische markt komen. De eerste labels zijn intussen toegekend.

BNP Paribas Fortis en Fintro, als distributeurs, en BNP Paribas Asset Management, de fondsenbeheerder van de BNP Paribas-groep, verheugen zich over de toekenning van het Febelfinlabel aan 76 van hun producten (beveks, beleggingsfondsen, fonds van fondsen,…). Dat label komt boven op de vele andere die de MVB-fondsen van BNP Paribas Fortis en BNP Paribas Asset Management al kregen van erkende instellingen zoals Ethibel en Vigeo.

Stéphane Vermeire, General Manager Private Banking & Wealth Management, BNP Paribas Fortis: "Dit label is uiteraard een extra erkenning voor onze strategie en voor de acties die we al bijna vijf jaar implementeren, maar ook een welverdiende aanmoediging voor al onze medewerkers. De oprichting ervan is ook een bewijs van de groeiende belangstelling bij beleggers voor duurzame producten. Ik wil trouwens al onze klanten bedanken voor het vertrouwen dat zij al vele jaren stellen in onze oplossingen voor verantwoord beleggen. Het Febelfinlabel heeft als verdienste een geharmoniseerd kader te scheppen om de kwaliteit van MVB-benaderingen te beoordelen. Onze bank is vast van plan om op termijn voor al haar beleggingsoplossingen dit label na te streven en haar klanten zo de gelegenheid te geven de noodzakelijke transitie naar een betere wereld maximaal te ondersteunen.”

Volgens Marnix Arickx, CEO van BNP Paribas Asset Management in België "is het label een nieuwe stap in een zorgvuldig proces om de ESG-criteria in onze fondsen te integreren. Door dit initiatief kunnen we onze expertise in deze materie aantonen en onze klanten meer transparantie bieden over de kwaliteit van ons investeringsproces. Dat proces omvat onder meer het identificeren en genereren van nieuwe ideeën, de samenstelling van portefeuilles, het beheer van de risico’s, engagement, de uitoefening van de stemrechten, impactmeting en rapportering. We zijn er bovendien van overtuigd dat investeren in een duurzame toekomst op lange termijn in het financiële belang is van zowel onze klanten als de wereldeconomie.”

Het label van Febelfin voert immers een aantal minimumvereisten in waaraan duurzame financiële producten moeten voldoen, op het gebied van zowel het proces als de beleggingsportefeuille. Bij de uitwerking van de norm is uitgegaan van vijf principes: de aanwezigheid van een duidelijke, op duurzaamheid gerichte strategie; de uitsluiting van zeer schadelijke bedrijven of activiteiten; een transparant beleid voor praktijken die maatschappelijk ter discussie staan, zoals kernenergie, belastingontwijking of de doodstraf; duidelijke, begrijpelijke en vergelijkbare informatie aan de beleggers; en ten slotte onafhankelijk toezicht op de naleving van de kwaliteitsnorm.

Erkend in maatschappelijk verantwoord beleggen

BNP Paribas Fortis besloot al in 2015 om maatschappelijk verantwoorde beleggingen als standaardaanbod naar voren te schuiven. De beleggingsadviseurs van de bank stellen de klanten dus altijd eerst een duurzaam product voor en nemen pas daarna een variant die niet als duurzaam beschouwd wordt in aanmerking.

Dankzij die strategie is BNP Paribas Fortis de leider in België in maatschappelijk verantwoorde beleggingen, waarvoor de bank al meer dan 180.000 klanten kon bekoren. Qua volume haalt de bank intussen meer dan 18 miljard euro aan MVB-producten. Het gaat dan om beleggingsfondsen en dakfondsen (ook wel fondsen van fondsen of paraplufondsen genoemd), gestructureerde producten en verzekeringsproducten.

Meer info over het duurzaamheidslabel: www.towardssustainability.be ​

Over ons

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com)commercialiseert op de Belgische markt eencompleet aanbod van financiële diensten voor particulieren, zelfstandigen, vrije beroepen, ondernemingen en publieke instanties. Op het vlak van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis zeer nauw samen met AG Insurance, de grootste verzekeringsonderneming in België. Op internationaal vlak biedt de bank gespecialiseerde oplossingen voor gefortuneerde particulieren, voor grote ondernemingen, voor publieke instanties en voor financiële instellingen. Daarbij kan zij tevens putten uit de vakspecialiteiten van het internationale netwerk van de Groep BNP Paribas.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.