3e editie van de ‘Rode Centjes’-actie voor de Voedselbanken

Voor het derde jaar op rij slaan de Voedselbanken en BNP Paribas Fortis Foundation de handen in elkaar voor de Rode Centjes-actie. Van 9 december 2013 tot 24 januari 2014 wordt een grootschalige inzamelactie van rode centjes georganiseerd in alle kantoren van BNP Paribas Fortis en Fintro in België.

In België wordt 95% van de muntstukken van 1 en 2 eurocent niet gebruikt en hebben steeds meer mensen die onder de armoedegrens leven niet elke dag fatsoenlijk of voldoende te eten. Uitgaande van die vaststelling hebben de Voedselbanken samen met de private stichting BNP Paribas Fortis Foundation voor de derde keer een grootse actie opgezet voor de inzameling van muntstukjes van 1, 2 en 5 eurocent voor de minstbedeelden.

Een warme maaltijd kost 3 euro

Sinds 2011 konden al duizenden maaltijden worden aangeboden dankzij de gulheid van klanten, voorbijgangers en een aantal scholen maar ook van de medewerkers van de bank, die zich allemaal heel sterk betrokken voelden bij het hongerprobleem in België.

Concreet leverde de actie in 2011 ruim 42.000 euro op, of meer dan 1,7 miljoen muntstukjes, genoeg om 14.000 warme maaltijden te kunnen schenken aan de minstbedeelden. In 2012 werd er 93.000 euro aan rode centjes ingezameld, goed voor 31.000 warme maaltijden.

Het volledige omgehaalde bedrag wordt op een speciaal voor de actie geopende bankrekening van BNP Paribas Fortis Foundation geplaatst en daarna integraal doorgestort aan de Voedselbanken van ons land. Die kunnen het gebruiken voor voedselhulp aan de minstbedeelde gezinnen.

Om de inzamelactie te ondersteunen en te promoten schakelen BNP Paribas Fortis en Fintro hun kantorennet in (ruim 1.200 kantoren in totaal). In elk kantoor zal er 7 weken lang een collectebox staan waarin iedereen die aan de actie wil deelnemen, zijn rode centjes kan deponeren.

Één check-in = één maaltijd

En daar blijft het niet bij: voor elke check-in van een gebruiker op locaties die door de bank werden gecreëerd en waaraan ze officieel refereert op Foursquare®, schenkt BNP Paribas Fortis Foundation een warme maaltijd aan de Voedselbanken, met een maximum van 5.000 maaltijden. Of hoe de virtuele en de werkelijke wereld hand in hand kunnen gaan voor een betere wereld.

Bovendien wilden ook veel mediapartners hun steun aan dit initiatief verlenen. Ze geven zeer uitzonderlijke kortingen voor het gebruik van hun communicatiedragers (affiches, radio en internet) of stellen ze zelfs gratis ter beschikking.

De Voedselbanken hebben als fundamenteel doel om honger en verspilling in België te bestrijden. Ze doen dat door gratis levensmiddelen in te zamelen – vooral via het Europese Voedselprogramma, maar ook bij de voedingsindustrie en de grote distributiebedrijven – en die vervolgens te verdelen onder de minderbedeelden in ons land.

Meer info over de actie.

Bekijk ook het filmpje van de 'Rode Centjes'-actie.

---

Perscontacten:

Belgische Federatie van Voedselbanken vzw
Glasgowstraat 18, 1070 Brussel
Tel.: 02/ 559 11 10
E-mail: info@foodbanks.be

BNP Paribas Fortis
Hilde Junius
Tel.: 02/ 565 47 37
Gsm: 0478 88 29 60
hilde.junius@bnpparibasfortis.com

De Voedselbanken
De Belgische Federatie van Voedselbanken is een koepelorganisatie. Ze vertegenwoordigt een nationaal net van 9 regionale voedselbanken, die de levensmiddelen onder caritatieve verenigingen verdelen.
Het doel van de voedselbanken is voedselhulp aan de minderbedeelden. Daartoe ontvangen ze gratis grote hoeveelheden levensmiddelen van het Europese Voedselprogramma, maar ook van de voedingsindustrie, grote distributiebedrijven en veilingen, en organiseren ze collectes bij het grote publiek. Alle ingezamelde bedragen worden gebruikt om zo veel mogelijk maaltijden aan de minderbedeelden te schenken. Op dit ogenblik wordt jaarlijks ruim 14.000 ton levensmiddelen ingezameld en via zo’n 624 lokale caritatieve verenigingen onder 120.799 begunstigden verdeeld.

BNP Paribas Fortis Foundation, private stichting
BNP Paribas Fortis Foundation werd op 8 april 2010 juridisch opgericht als een private stichting. Met de oprichting van de nieuwe stichting bevestigde BNP Paribas Fortis zijn engagement voor mecenaatsacties. Daarbij combineert het 14 jaar ervaring van Fortis Foundation Belgium met de waarden van de groep BNP Paribas.
BNP Paribas Fortis Foundation, dat als opdracht de strijd tegen sociale uitsluiting heeft, spitst zijn acties toe op drie werkterreinen: sociale integratie van kansarme kinderen en jongeren via educatieve projecten, aanmoediging van solidariteitsprojecten gesteund door medewerkers van de groep in België en inzet van het netwerk van de bank bij solidariteitsacties voor de minderbedeelden.
Sinds 2010 verleende BNP Paribas Fortis Foundation in totaal 2,5 miljoen euro financiële steun. 709 verenigingen kregen al hulp en 440 van hun projecten genoten rechtstreekse financiële steun.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.