Resultaten eerste CSR Monitor Belgium: Tijd voor de praktijk!

Op 22 februari, naar aanleiding van de uitreiking van CSR pro of the year, stellen Nathalie Bekx, CEO Trendhuis en Michael Anseeuw, Head Retail Banking BNP Paribas Fortis, de eerste CSR Monitor Belgium voor. Met de CSR Monitor Belgium nemen BNP Paribas Fortis en Trendhuis poolshoogte van de groeiende keuzes voor duurzaam ondernemen in het bedrijfsleven in België. Voor de eerste keer binnen België werd een representatief staal van 640 grote bedrijven en KMO’s in België uitgebreid bevraagd over hun visie op en realisaties rond duurzaam ondernemen.
Hierbij 7 highlights van de bevindingen…
- Bedrijven zijn ervan overtuigd dat CSR een noodzaak is om te overleven in deze sterk veranderende wereld. Zowel grote bedrijven als KMO’s voelen zichzelf verantwoordelijk voor hun CSR-strategie.
- 70 % van de bedrijven is ervan overtuigd dat duurzaam ondernemen kosten kan besparen op lange termijn. Maar op korte termijn vrezen ze voor minder duurzame concurrenten, de investering in tijd en geld, het gebrek aan knowhow ter zake en ook dat CSR hun producten en diensten duurder zal maken.
- De invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen is duidelijker voor grote bedrijven dan voor KMO’s. Voor de helft van de bedrijfswereld staat CSR nog steeds gelijk aan liefdadigheid.
- CSR is vandaag vooral een intern gespreksonderwerp in de bedrijven. Knowhow over CSR zit voornamelijk bij directie en management. O.m. met shareholders en de lokale gemeenschap wordt er minder overlegd over CSR.
- CSR is vooralsnog een theoretisch issue: zo zien we CSR vooral als een goed voornemen geformuleerd in missie en visie. Maar de praktijk is vrij diffuus en verwarrend: zo wordt CSR nog weinig gelinkt met lokale productie of welzijn van de klant. En de KMO legt niet altijd de connectie met HR-beleid.
- Inspanningen rond CSR worden meestal intern beoordeeld: dat gaat van zelfevaluatie tot dialoog met betrokken partijen. Externe systemen en normen worden minder gebruikt. De SDG’s zijn nog steeds een ver-van-mijn-bedshow.
- Toekomstplannen maken rond CSR-projecten is erg moeilijk: bedrijven hebben er zin in, maar missen praktische tools. Partnerships ter zake zijn nauwelijks aanwezig.
Michael Anseeuw, Head Retail Banking BNP Paribas “CSR leeft meer en meer in de bedrijfswereld en we zien dat grote bedrijven hierin voorop lopen. Als grootste bank voor de KMO’s is het onze rol om CSR op de markt te helpen zetten voor deze ondernemingen."
Nathalie Bekx, CEO Trendhuis & Time4Society“Met deze CSR Monitor nemen we poolshoogte van de CSR-realisaties in België. Hiermee willen we tegemoet komen aan de vele praktische vragen rond CSR van de Belgische bedrijven. Duurzaamheid is immers een manier om dagdagelijks en winstgevend te ondernemen."
Meer weten?
Frederik Beeckx, Directeur Media Trendhuis,
frederik.beeckx@trendhuis.be, M. 0486 89 30 54
Hans Mariën, Head of PR & Press BNP Paribas Fortis,
hans.marien@bnpparibasfortis.com, M. +32 (0) 4 75 74 72 86
Trendhuis (www.trendhuis.be) heeft meer dan 20 jaar ervaring in onderzoek, strategisch advies en communicatie. We inspireren bedrijven, organisaties, overheden en mensen op basis van inzichten in trends. Dat doen we steeds met aandacht voor duurzame vooruitgang en maatschappelijke meerwaarde.
- Onderzoek & trends: inzicht in trends, daar begint het bij ons altijd. Onze ervaren trendonderzoekers onderbouwen nieuwe trends aan de hand van eigen kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek.
- Strategie & advies: op basis van trendonderzoek tekenen we toekomstscenario’s uit. Samen met u bedenken we concepten die concrete behoeftes vervullen.
- Communicatie & tools: online of offline, mensen raken we met inspirerende content en handige tools. We brengen concepten tot leven met creatief design en boeiende content.
BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen met AG Insurance, de grootste verzekeraar in België. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.