Met een investering van 27 miljoen euro ondersteunt BNP Paribas Fortis Film Finance de Tax Shelter-sector

BNP Paribas Fortis Film Finance, cultureel investeringsvehikel en dochteronderneming van BNP Paribas Fortis, sluit het jaar 2020 af op hetzelfde niveau als in 2019 met een opgehaald bedrag voor de tax shelter van 27 miljoen euro. Dankzij zijn klanten en de maatregelen van de overheid kon BNP Paribas Fortis Film Finance de sector van audiovisuele en podiumkunsten blijven ondersteunen tijdens het bijzondere jaar 2020.

BNP Paribas Fortis Film Finance heeft zijn jaarlijkse fondsenwerving via het Belgische fiscale mechanisme van de tax shelter afgesloten op 27 miljoen euro. Twee derde van de gefinancierde projecten zijn audiovisuele producties, de overige projecten betreffen podiumkunsten.

Een resultaat waarop we trots zijn, rekening houdend met de gevolgen van de coronapandemie. Want zowel de producenten van de culturele sector als de bedrijven die geregeld in de tax shelter investeren, werden getroffen”, aldus Guy Pollentier, head of BNP Paribas Fortis Film Finance. “Veel van de investeerders hebben niet geïnvesteerd of hebben gewacht tot het laatste moment, terwijl onze partners geconfronteerd werden met onderbroken opnames of afgelaste voorstellingen. Daardoor hadden we begin 2020 geschat dat een daling met 50% mogelijk was, maar gelukkig nam de overheid verscheidene tijdelijke steunmaatregelen.”

Ondanks de moeilijkheden tijdens het afgelopen boekjaar, heeft BNP Paribas Fortis Film Finance mogen samenwerken met producentenaan televisieseries als ‘Le Petit Nicolas’, ‘De Smurfen’ en ‘Into the Night, seizoen 2’, een Belgische serie die besteld werd door Netflix. Er stonden ook films zoals ‘’Where is Anne Frank’ of ‘Maya de bij’ op het programma, of opera’s zoals ‘La bohème’ en ‘Werther’, verschillende concertreeksen zoals die van het Symfonieorkest Vlaanderen en theaterstukken zoals ‘Rigoletto’.

De gezondheidscrisis, met de sluiting van bioscoopzalen, een beperkte heropening en vervolgens een nieuwe sluiting, laat haar sporen na, meer bepaald doordat platformen als Netflix, Amazon Prime of Disney + aan belang wonnen. In die context zijn de vooruitzichten voor 2021 vrij onzeker aangezien ze grotendeels zullen afhangen van de gezondheidssituatie. In ieder geval zal BNP Paribas Fortis Film Finance haar klanten en partners blijven ondersteunen in deze moeilijke periode”, zegt Guy Pollentier.

Sinds zijn oprichting in 2007 heeft BNP Paribas Fortis Film Finance, met de hulp van meer dan 1.500 Belgische bedrijven, ruim 330 miljoen euro geïnvesteerd in meer dan 350 producties.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.