De Philanthropy Index 2015 toont aan dat filantropie wereldwijd en vooral in Europa terrein wint

De BNP Paribas Individual Philanthropy Index 2015 toont aan dat de filantropie wereldwijd terrein wint, met een gemiddelde groei van 5 punten in 2015. Van de vier regio’s die in aanmerking werden genomen, heeft Europa de Verenigde Staten nu bijna ingehaald, met een sterke stijging van de huidige en geplande schenkingen.

Uit de derde editie van de index komen diverse trends naar voren; ​ de meeste filantropen beschouwen Impactbeleggingen’ als de meest veelbelovende van die trends (52%) wereldwijd. Collaboratieve filantropie’ (51%) is de tweede belangrijke trend omdat filantropen zo best practices kunnen delen en een efficiënte gezamenlijke strategie of financiering kunnen uitwerken.

De index toont aan dat filantropen aanhangers van de nieuwe technologieën zijn. Ze gebruiken vandaag vooral ​ sociale media (42%), crowdevaluatie (42%) en crowdfunding/online geldinzamelingsplatforms (41%) om hun filantropische projectente promoten.

De meeste respondenten (67%) zijn van mening dat adviseurs noodzakelijk zijn om gemakkelijk je weg te kunnen vinden in deze sector. Na familieleden (51%), zijn filantropie- adviseurs/-adviesbureaus (39%) en externe experts in het gekozen domein (37%) de vaakst geraadpleegde bronnen bij het kiezen van de filantropische doelen.

De BNP Paribas Individual Philanthropy Index meet en weerspiegelt het engagement van de filantropen in vier regio’s: Europa, Azië, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. De index is gebaseerd op een onderzoek naar ruim 400 vermogende particulieren (zogenaamde High Net Worth Individuals of HNWI’s) in de vier regio’s; elk van hen met een voor investering beschikbaar vermogen dat wordt geschat op 5 miljoen dollar of meer. Forbes Insights voerde het onderzoek tussen oktober en december 2014. De editie 2015 is de 3e editie van de BNP Paribas Individual Philanthropy Index.

BNP Paribas perscontacten:
Julie Beuter – e-mail : julie.beuter@bnpparibas.com; tel: +33 (0)1 57 43 06 63
Hilde Junius – e-mail: hilde.junius@bnpparibasfortis.com; tel.: +32 (0) 565 47 37

BNP Paribas Wealth Management

BNP Paribas Wealth Management is de op vier na grootste private bank ter wereld, met vestigingen in zowat 30 landen. Het heeft in alle belangrijke financiële centra in totaal ruim 6.000 specialisten die privébeleggers gevarieerde oplossingen bieden om hun vermogen te beheren en te optimaliseren. ​ Het beheerde voor 305 miljard euro aan activa (per eind 2014).

Onze filantropiebenadering

Wealth Management lanceerde in 2008 zijn Individual Philanthropy Offering. Dat aanbod heeft betrekking op geïndividualiseerde adviesdiensten op filantropiegebied en op de Fondation de l’Orangerie pour la Philanthropie Individuelle. Daarnaast speelt Wealth Management een belangrijke rol in de promotie van filantropie. Het heeft zich sterk geëngageerd om initiatieven te ondersteunen die gericht zijn op sensibilisering en op intensivering van het debat rond filantropie. Een van die sensibiliseringsinitiatieven is de BNP Paribas Prize for Individual Philanthropy, die Wealth Management in 2008 in het leven riep om enkele opmerkelijke projecten van filantropen van over de hele wereld onder de aandacht te brengen. Die prijs wordt jaarlijks uitgereikt.

Bovendien draagt Wealth Management via een strategisch partnership met de filantropieleerstoel van de ESSEC Business School bij aan onderzoek, ontwikkeling en promotie van individuele filantropie en investeringen van sociale aard. Het verbindt zich er ook toe voor een beter begrip te zorgen van het schenkingsgedrag, het profiel en de motivatie van filantropen wereldwijd. Zo werkt het mee aan kwalitatief onderzoek dat tot doel heeft een beter inzicht te verschaffen in de individuele filantropie en zijn gebruiken.

Forbes Insights

Forbes Insights houdt zich bezig met strategisch onderzoek en thought leadership. Het is een tak van Forbes Media, de uitgever van het magazine Forbes en van de website Forbes.com, die samen maandelijks bijna 75 miljoen zakelijke decisionmakers bereiken over de hele wereld. ​ Forbes Insights maakt gebruik van zijn databank van hogere kaderleden die lid zijn van de Forbes-community om studies uit te voeren over een reeks onderwerpen die interessant zijn voor topkaderleden, senior marketingprofessionals, ondernemers en iedereen die streeft naar een leiderspositie. Het verschaft ook diepgaande inzichten in ​ kwesties en trends op het gebied van vermogensontwikkeling en -beheer.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.be) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibasfortis.be) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.