De Philanthropy Index 2015 toont aan dat filantropie wereldwijd en vooral in Europa terrein wint

De BNP Paribas Individual Philanthropy Index 2015 toont aan dat de filantropie wereldwijd terrein wint, met een gemiddelde groei van 5 punten in 2015. Van de vier regio’s die in aanmerking werden genomen, heeft Europa de Verenigde Staten nu bijna ingehaald, met een sterke stijging van de huidige en geplande schenkingen.

Uit de derde editie van de index komen diverse trends naar voren; ​ de meeste filantropen beschouwen Impactbeleggingen’ als de meest veelbelovende van die trends (52%) wereldwijd. Collaboratieve filantropie’ (51%) is de tweede belangrijke trend omdat filantropen zo best practices kunnen delen en een efficiënte gezamenlijke strategie of financiering kunnen uitwerken.

De index toont aan dat filantropen aanhangers van de nieuwe technologieën zijn. Ze gebruiken vandaag vooral ​ sociale media (42%), crowdevaluatie (42%) en crowdfunding/online geldinzamelingsplatforms (41%) om hun filantropische projectente promoten.

De meeste respondenten (67%) zijn van mening dat adviseurs noodzakelijk zijn om gemakkelijk je weg te kunnen vinden in deze sector. Na familieleden (51%), zijn filantropie- adviseurs/-adviesbureaus (39%) en externe experts in het gekozen domein (37%) de vaakst geraadpleegde bronnen bij het kiezen van de filantropische doelen.

De BNP Paribas Individual Philanthropy Index meet en weerspiegelt het engagement van de filantropen in vier regio’s: Europa, Azië, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. De index is gebaseerd op een onderzoek naar ruim 400 vermogende particulieren (zogenaamde High Net Worth Individuals of HNWI’s) in de vier regio’s; elk van hen met een voor investering beschikbaar vermogen dat wordt geschat op 5 miljoen dollar of meer. Forbes Insights voerde het onderzoek tussen oktober en december 2014. De editie 2015 is de 3e editie van de BNP Paribas Individual Philanthropy Index.

BNP Paribas perscontacten:
Julie Beuter – e-mail : julie.beuter@bnpparibas.com; tel: +33 (0)1 57 43 06 63
Hilde Junius – e-mail: hilde.junius@bnpparibasfortis.com; tel.: +32 (0) 565 47 37

BNP Paribas Wealth Management

BNP Paribas Wealth Management is de op vier na grootste private bank ter wereld, met vestigingen in zowat 30 landen. Het heeft in alle belangrijke financiële centra in totaal ruim 6.000 specialisten die privébeleggers gevarieerde oplossingen bieden om hun vermogen te beheren en te optimaliseren. ​ Het beheerde voor 305 miljard euro aan activa (per eind 2014).

Onze filantropiebenadering

Wealth Management lanceerde in 2008 zijn Individual Philanthropy Offering. Dat aanbod heeft betrekking op geïndividualiseerde adviesdiensten op filantropiegebied en op de Fondation de l’Orangerie pour la Philanthropie Individuelle. Daarnaast speelt Wealth Management een belangrijke rol in de promotie van filantropie. Het heeft zich sterk geëngageerd om initiatieven te ondersteunen die gericht zijn op sensibilisering en op intensivering van het debat rond filantropie. Een van die sensibiliseringsinitiatieven is de BNP Paribas Prize for Individual Philanthropy, die Wealth Management in 2008 in het leven riep om enkele opmerkelijke projecten van filantropen van over de hele wereld onder de aandacht te brengen. Die prijs wordt jaarlijks uitgereikt.

Bovendien draagt Wealth Management via een strategisch partnership met de filantropieleerstoel van de ESSEC Business School bij aan onderzoek, ontwikkeling en promotie van individuele filantropie en investeringen van sociale aard. Het verbindt zich er ook toe voor een beter begrip te zorgen van het schenkingsgedrag, het profiel en de motivatie van filantropen wereldwijd. Zo werkt het mee aan kwalitatief onderzoek dat tot doel heeft een beter inzicht te verschaffen in de individuele filantropie en zijn gebruiken.

Forbes Insights

Forbes Insights houdt zich bezig met strategisch onderzoek en thought leadership. Het is een tak van Forbes Media, de uitgever van het magazine Forbes en van de website Forbes.com, die samen maandelijks bijna 75 miljoen zakelijke decisionmakers bereiken over de hele wereld. ​ Forbes Insights maakt gebruik van zijn databank van hogere kaderleden die lid zijn van de Forbes-community om studies uit te voeren over een reeks onderwerpen die interessant zijn voor topkaderleden, senior marketingprofessionals, ondernemers en iedereen die streeft naar een leiderspositie. Het verschaft ook diepgaande inzichten in ​ kwesties en trends op het gebied van vermogensontwikkeling en -beheer.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.