BNP Paribas Fortis bekroond met de Caïus-prijs voor Bedrijfsmecenaat

In het Flagey-gebouw in Brussel vond op dinsdagavond 9 december de uitreiking van de Caïus-prijzen van Prométhéa plaats. Die prijzen bekronen elk jaar bedrijven die zich met hun mecenaatsacties inzetten voor cultuur en erfgoed in België. De jury bekroonde BNP Paribas Fortis met de Caïus-prijs 2014 voor Bedrijfsmecenaat omdat de bank structureel partner is van het sociale luik van het Festival van Vlaanderen in Brussel en Gent. Die prijs is de hoogste onderscheiding voor bedrijfsmecenaat in België.

Bedrijfsmecenaat speelt een essentiële rol in de verspreiding van cultuur en de bescherming van het erfgoed in België. Sinds 1989 streeft de Prométhéa-stichting ernaar voorbeeldige bedrijfsmecenaatsacties in de verf te zetten en de economische wereld te sensibiliseren voor zulke acties. Dit jaar stelde BNP Paribas Fortis zich kandidaat voor de Caïus-wedstrijd als partner van het sociale luik van het Festival van Vlaanderen. Iedereen toegang tot cultuur geven, is de rode draad doorheen dat structurele partnership.

In de loop der jaren – dit was al de 26ste uitreiking van de prijzen voor cultuurmecenaat – kregen duurzame of structurele acties de meeste stemmen. Meer dan ooit zijn die initiatieven het resultaat van een doorgedreven engagement, met name op het vlak van het patrimonium en in het culturele en sociale weefsel. Net dat aspect van het sociale luik en de betrokkenheid van BNP Paribas Fortis en zijn medewerkers wist de onafhankelijke jury te bekoren. Die jury bestond uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en culturele kringen en werd voorgezeten door Gilles Ledure, Algemeen Directeur van Flagey.

De juryleden wezen BNP Paribas Fortis dan ook aan als laureaat van de Caïus-prijs 2014 voor Bedrijfsmecenaat. Elementen die de jury in aanmerking had genomen, waren onder meer “het mecenaat op lange termijn, met mogelijkheid tot verlenging, het sociale luik van het project, en ook de belangrijke sommen die erin werden geïnvesteerd”. De jury benadrukte ook “de betrokkenheid van het bedrijf en zijn medewerkers”.

BNP Paribas Fortis heeft al sinds 2012 een partnership met het Festival van Vlaanderen, zowel in Brussel als in Gent. In ons land heeft de bank haar opdracht vervuld door vier, aan het Festival gerelateerde, sociale projecten financieel te steunen of door er de medewerkers die dat wensten sterk bij te betrekken.

Enerzijds gaat het om initiatieven die vooral focussen op de toegang tot concerten voor een uiteenlopend publiek met een culturele achterstand:

Jouw Sleutel: een project dat kansarmen concerten laat bijwonen voor één euro.

Care to Share: een initiatief dat cultuur voor iedereen toegankelijk wil maken via specifieke projecten die erop gericht zijn muziek te delen met onder meer minderbedeelden, slechtzienden, senioren en gehospitaliseerde mensen...

Care for Kids: een programma van muzikale namiddagen dat zich richt tot kinderen uit kansarme gezinnen, slechtziende en blinde kinderen en tot kinderen met psychiatrische problemen.

Anderzijds moedigt ook Shanti! Shanti!, een koor van kinderen tussen 6 en 13 jaar met verschillende socio-culturele achtergronden, de toegang tot cultuur aan.

We zijn bijzonder trots dat we door de Prométhéa-stichting, dé referentie voor cultureel mecenaat in België, worden bekroond, benadrukt Max Jadot, CEO van BNP Paribas Fortis. “We beschouwen de Caïus-prijs voor Bedrijfsmecenaat dan ook als een sterke erkenning van ons dagelijks maatschappelijk engagement. Bovendien toont deze bekroning aan dat we onze waarden omzetten in concrete acties en tegelijk onze steun verlenen aan partners die de toegang tot cultuur voor iedereen helpen te bevorderen.”
---

Perscontact: +32 (0)2 565 47 37

De vzw Prométhéa wil, door het bedrijfsmecenaat te promoten, bijdragen tot de verbreiding en de ontsluiting van het kunst- en cultuurpatrimonium in de Federatie Wallonië-Brussel, in het Waals Gewest en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Evenzo wil de vzw culturele instellingen of beheerders van beschermde monumenten en gebouwen helpen om hun projecten meer uitstraling te geven. Prométhéa, dat op 22 augustus 1985 werd opgericht, op gezamenlijk initiatief van de Franse Gemeenschap en de culturele en economische sectoren, is het belangrijkste model voor mecenaat in België.

BNP Paribas Fortis biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt nauw samen met AG Insurance, de grootste verzekeraar in België. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas is met ruim 180.000 medewerkers, van wie ruim 140.000 in Europa, aanwezig in 75 landen. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Retail Banking, Investment Solutions en Corporate & Investment Banking. De groep heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en BNP Paribas Personal Finance is de nummer één in consumentenkredieten. BNP Paribas ontplooit zijn geïntegreerde model voor Retail Banking in het Middellandse Zeegebied, in Turkije en in Oost-Europa, en heeft een omvangrijk netwerk in het westen van de Verenigde Staten. In Corporate & Investment Banking en Investment Solutions is BNP Paribas toonaangevend in Europa, sterk vertegenwoordigd in Noord- en Zuid-Amerika, en profiteert het van solide en snelgroeiende activiteiten in Azië-Pacific.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.