BNP Paribas Fortis wordt medeaandeelhouder in Joyn

BNP Paribas Fortis wordt medeaandeelhouder van Joyn en verwerft net als de twee andere grootbanken, KBC en ING, ongeveer een derde van de aandelen. Een minderheidsaandeel blijft in handen van Gate 54.

Met de instap van BNP Paribas Fortis wordt de commerciële slagkracht van Joyn nog sterker en kan de Europese marktleider in klantenbinding nog beter inspelen op de behoeften van de handelaars en de consumenten.

Met de injectie willen de drie bancaire aandeelhouders Joyn extra ruimte geven om haar businessplannen verder uit te voeren. Maar meer nog willen ze de lokale handelaars, die het tijdens deze coronacrisis zwaar te verduren kregen, een hart onder de riem steken en hen ondersteunen in hun verkoopactiviteiten.

Karl Vankerckhoven, CEO Joyn: Corona heeft doen beseffen, hoe belangrijk lokaal wel niet is. 2021 wordt voor de lokale handel het jaar van de wederopstanding. Maar ondanks de vele ondersteunende initiatieven die er zijn geweest, zijn het zijn toch de handelaars zelf die het moeten doen. En wie kan hen daar beter in ondersteunen dan Joyn.

Enerzijds stimuleren we handelaars dagdagelijks aan marketingte doen via een doorgedreven dienstverlening. Anderzijds voorzien we hen loyalty en marketing tools aan een betaalbare prijs, waarmee ze enigszins kunnen concurreren met de grotere data-gedreven spelers.

De instap van BNP Paribas Fortis is een sterk signaal naar zowel onze medewerkers, onze klanten als onze gebruikers. We zijn er dan ook van overtuigd dat lokale handelaars die sterk en flexibel reageren en op de digitale trein stappen, sterker uit de corona-crisis zullen komen.

Max Jadot , CEO BNP Paribas Fortis: We zijn verheugd mee te stappen in het groeiverhaal van Joyn. Als bank stelt BNP Paribas Fortis alles in het werk om onze ondernemers die het kloppend hart zijn van onze economie en samenleving te ondersteunen. Tijdens deze pandemie is gebleken dat de lokale handel van vitaal belang is én dat consumenten hoe langer hoe meer bewust kiezen voor lokaal en duurzaam. Dit sluit naadloos aan bij onze ambitie om duurzaamheid als kompas te gebruiken in alles wat we ondernemen. Met deze transactie breidt BNP Paribas Fortis haar ecosysteem rond paymentsverder uit.

Erik Luts, CIO van KBC Groep: KBC is als één van de stichtersuiteraard zeer tevredenmet deze nieuwe stap voor Joyn. Zo kan Joyn nog meer loyauteit genereren bij zowel lokale handelaars als hun klanten. Van bij de oprichting in 2016 geloofde KBC in de missie van Joyn: handelaars een uniek systeem aanbieden waar ze niet alleen hun klanten op verschillende manieren konden belonen, maar ook hun klanten beter leren kennen. Het unieke van Joyn zit hem ook in het feit dat de klant in één beweging kan betalen en voor een beloning kan sparen. Een proces dat naadloos aansluit bij de manier waarop KBC te werk gaat bij de uitwerking van haar diensten en producten. Daarenboven merken we des te meer vandaag dat lokaal kopen meer nog dan vroeger aan sterkte gewonnen heeft.

Frank Stockx, COO ING België: Het is fijn dat nu ook BNP Paribas zich samen met ons vervoegt. De afgelopen jaren hebben we als bank mee gebouwd aan dit platform dat handelaars de nodige tools in handen geeft om het op vlak van klantenwerving en -binding te kunnen opnemen tegen de grotere spelers. Tijdens deze coronacrisis is koop lokaalmeer dan ooit relevant en dus wil ING onze lokale handelaars blijven ondersteunen om de lokale economie te doen heropleven. Daarnaast maken we ook het leven van onze klanten een stuk makkelijker nu ze dankzij Joyn met één enkele klantenkaart kunnen genieten van verschillende voordelen bij de handelaars in hun buurt.

Over Joyn

Joyn streeft naar een leefbare, gezellige en duurzame buurt voor iedereen. Hoe? Door lokale handelaars, klein of groot, te ondersteunen. Niet alleen technisch, via een digitale klantenkaart en een gebruiksvriendelijk marketingplatform, maar ook moreel.

Voor de consument is Joyn die handige klantenkaart die ze bij al hun favoriete lokale handelaars kunnen gebruiken en waarbij ze toch bij elke handelaar apart voor leuke beloningen sparen. Voor de handelaar schuilt er achter de digitale klantenkaart een gebruiksvriendelijk maar krachtig loyaltyplatform, waarmee hij of zij van elke klant een vaste klant kan maken.

Joyn is de Europese marktleider op het gebied van klantenbinding. Vandaag kan je met de Joyn-kaart al bij 7.500 handelaars voor leuke beloningen sparen. Samen bedienen die handelaars ruim 2 miljoen Joyn-gebruikers en realiseren ze 100.000 Joyn-transacties per dag.

Meer info

Karl Vankerckhoven, CEO Joyn

karl.vankerckhoven@joyn.eu

+32 (0) 475 37 02 40

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.