BNP Paribas Fortis en Belgacom lanceren de Belgian Mobile Wallet voor handelaars en consumenten

Belgacom en BNP Paribas Fortis lanceren samen de Belgian Mobile Wallet om 'in-app commerce' ter beschikking te stellen voor handelaars en consumenten

'In-app commerce' komt eraan: een complete shoppingervaring die naadloos in de apps op elke smartphone wordt geïntegreerd. Volgens BNP Paribas Fortis, Belgacom en Accenture is dit de toekomst voor Belgische handelaars en consumenten.

Deze eerste 'in-app commerce'-oplossing zal een heuse mobiele portefeuille zijn, die mobiele betalingen, virtuele tickets, e-coupons en getrouwheidsprogramma's integreert, en een groot gebruiksgemak en een hoge mate van veiligheid garandeert. Het proefproject is gepland eind 2013 en de volledige uitrol vanaf het voorjaar 2014. ​ Bekijk onze demofilm.

Bart Van Den Meersche, EVP Belgacom Enterprise Business Unit: “Belgacom heeft er altijd naar gestreefd een voortrekker te zijn op het vlak van innovatie en het leven van de mensen aangenamer te maken. Daarom zijn we uiteraard heel blij dat we in het hart van DE Belgische mobiele portefeuille aanwezig kunnen zijn. Een initiatief dat de smartphone, meer nog dan voorheen, tot een trouwe metgezel van onze klanten zal maken.”

De tijd lijkt rijp voor deze fundamentele innovatie. De doorbraak van smartphones in België is indrukwekkend , waar reeds 1 op 4 Belgen er één bezit. Deze indrukkende groei is niet in het minst te wijten aan het succes van mobiele apps. En dit is nog maar een begin, vermits het aantal downloads van apps ​ de komende 3 jaar zal vervijfvoudigen.

Daarom besloten BNP Paribas Fortis en Belgacom de Belgian Mobile Wallet te lanceren, ​ die alle ontbrekende schakels die nodig zijn voor een complete winkelervaring binnen de app van de handelaar, integreert.

Maar wat houdt dit in voor handelaars, hoe kunnen zij de verkoop stimuleren gebruikmakend van apps? ​ Tot op vandaag zijn de mogelijkheden eerder beperkt ​ door een gebrek aan open oplossingen om 'in-app'-betalingen, beveiligheid en gebruiksgemak voor de consument.

Vanuit het standpunt van de consument werkt het op de volgende manier. Stel: u hebt een avondje film gepland. U gebruikt de app van uw openbare vervoersmaatschappij om de uurregeling te checken en koopt een ticket. Betaling en opslag van het ticket zullen via de app ('in-app') worden afgehandeld. ​ Onderweg lanceert u de app van de lokale bioscoop, kiest u de film die u wilt bekijken en koopt u meteen het ticket. Ook hier gebeurt de betaling en de aanmaak van het ticket 'in app'. ​ Wanneer u op uw bestemming aankomt, heeftt u nog net de tijd voor een hamburger. Via de app van uw favoriete fastfoodketen doet u uw bestelling terwijl u op weg bent naar het restaurant. U gaat in op hun speciale aanbod dat in de app is opgeslagen, en de waardebon wordt automatisch verrekend bij de betaling. Beloningspunten die u als lid verwerft, worden ook rechtstreeks op uw getrouwheidsrekening gecrediteerd. Met de bevestiging van uw bestelling op het scherm, vermijdt u wachtrijen en haalt u vlot uw bestelling af. ​ Dit alles kan gewoon via uw smartphone.

Voor handelaars en andere dienstverleners opent dit de weg naar een brede waaier van voordelen, met een vermindering van de kosten en een betere beveiliging.

Voor consumenten stelt de innovatie hen in staat om de portefeuille ​ in hun smartphone te stoppen, tijd te winnen ​ door wachtrijen te vermijden en toegang te krijgen tot aantrekkelijkere shoppingdeals. Dit beantwoordt ​ helemaal ​ aan de vraag van consumenten naar extra gebruiksgemak en bijkomende diensten op slimme toestellen.

Peter Vandekerckhove, Managing Director bij BNP Paribas Fortis: Drie weken eerder kondigden we de lancering aan van de MasterPass-betalingsportefeuille als toekomstige oplossing voor e-commerce. Vandaag zetten we een nieuwe belangrijke stap door het gebruik van MasterPass uit te breiden tot 'in-app commerce'. Dit maakt mobiele betalingen mogelijk op precies de plaats waar we denken dat de consumenten hun aankopen in de nabije toekomst zullen doen: in de app. Zowel de mobiele app als de MasterPass is voor de verbruiker geheel gratis. Door de betalingsmodule te bundelen met een reeks diensten met toegevoegde waarde, zoals ticketing, e-couponing en getrouwheidsprogramma's zijn we overtuigd van de baten die onze oplossing zal hebben voor handelaars en verbruikers.'

Deze innovatie is uniek op de markt daar voor het eerst de hele shoppingervaring wordt geïntegreerd en georganiseerd binnen de app van de handelaar. Dit maakt het voor de handelaars mogelijk om hun klanten een eenvoudige , veilige in-app aankoop aan te bieden. ​ Consumenten kunnen eenvoudig instappen en gratis gebruikmaken ​ van hun unieke mobiele identiteit en portefeuille bij alle apps van de deelnemende handelaars.

Daarenboven is de Belgian Mobile Wallet gebaseerd op een open eco-systeem en toegankelijk voor elke Belgische smartphonegebruiker met een bank/kredietkaart van om het even welke Belgische bank en een mobiel data- abonnement bij één van de Belgische mobiele operatoren.

Het platform, dat Accenture zal ontwikkelen, zal handelaars en app -ontwikkelaars vijf componenten aanbieden, die ze in gelijk welke mobiele app kunnen integreren. De kerncomponenten beheren de mobiele identiteit, de veiligheid en de koppeling met de betalingsbronnen, te beginnen met de MasterPass-e-portefeuille die BNP Paribas Fortis recent aankondigde. Andere modules staan in voor de levering en opslag van tickets (transporttickets, concerten, theater, sport, …), de verdeling, opslag en verrekening van waardebonnen, en voor de koppeling met getrouwheidsprogramma's.

Fernand Dimidschstein, Managing Director bij Accenture voor Management Consulting France & Benelux: 'We geloven sterk in het potentieel van dit project, omdat het enerzijds openstaat voor alle klanten, ongeacht hun bank of mobiele operator, en, anderzijds, door zijn geïntegreerde benadering, toegang biedt tot betalings- en andere diensten, rechtstreeks via de apps, voor een naadloze gebruikerservaring. Bovendien beschikt Accenture over de gedegen ervaring en de softwareplatformen die voor deze structurele vernieuwing nodig zijn en die België tot een mooi voorbeeld voor de rest van de wereld maken.'

De voorbereidende fase voor het platform is grotendeels achter de rug en de eigenlijke ontwikkeling zal de komende weken van start gaan. De pilootprojecten zijn gepland voor eind 2013, met een selectie van belangrijke spelers in de sectoren transport, retail, entertainment en appontwikkeling. ​ De volledige uitrol voor alle klanten is voorzien vanaf het voorjaar 2014.

Persdienst BNP Paribas Fortis

Hilde Junius ​ +32 2 565 47 37 of + 32 478 88 29 ​ 60 – hilde.junius@bnpparibasfortis.com
Valéry Halloy ​ ​ +32 2 565 46 50 of +32 478 78 80 97 – valery.halloy@bnpparibasfortis.com
Kim Cauberghs + 32 2 228 37 94 – kim.cauberghs@bnpparibasfortis.com


Persdienst Belgacom

Jan Margot ​ +32 2 202 85 01 of +32 475 58 50 37
Frederique Verbiest ​ +32 2 202 99 26 of +32 479 26 09 45
Haroun Fenaux ​ +32 2 202 48 67 of +32 476 60 03 33

http://www.belgacom.com – www.flickr.com/belgacom – http://twitter.com/belgacom_press
​ 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.be) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibasfortis.be) is marktleider in bank- en financiële diensten in Europa. De bank is actief in 64 landen en telt bijna 178.000 werknemers, waarvan meer dan 144.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Commercial, Personal Banking & Services voor alle commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde metiers, zoals BNP Paribas Personal Finance en Arval; Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en verzekeringsoplossingen; en Corporate & Institutional Banking, dat zich op bedrijfsklanten en institutionele klanten toelegt. Op basis van het sterk gediversifieerde en geïntegreerd businessmodel helpt BNP Paribas al zijn klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grootzakelijke en institutionele klanten) bij het realiseren van projecten met oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, sparen en verzekeringsdekking. BNP Paribas heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en ontplooit zijn geïntegreerde commercialbankingmodel ook in het Middellandse Zeegebied, Turkije en Oost-Europa. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en bedrijfstakken in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific.

BNP Paribas heeft duurzaamheid in al zijn activiteiten doorgevoerd, waardoor het bijdraagt aan de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep garandeert.