BNP Paribas Fortis realiseerde in de eerste helft van 2025 een sterke nettowinst van bijna 1,1 miljard euro
BNP Paribas Fortis behaalde eind juni 2025 solide geconsolideerde resultaten. Die worden ondersteund door een sterke groei in alle business lines en kostenbeheersing. De aanhoudende normalisatie van de prijzen voor tweedehandswagens bij Arval had wel een impact. De nettowinst toewijsbaar aan de aandeelhouders bedroeg 1.058 miljoen euro.

Michael Anseeuw, Chief Executive Officer:
Onze geconsolideerde resultaten
De bank realiseerde een stijging van de nettowinst met 6%* exclusief de normalisatie van de prijzen voor tweedehandswagens bij Arval (een daling met 20%* inclusief deze impact), dankzij een groei van de inkomsten met 3%* ondersteund door alle activiteiten. En dat ondanks een aanzienlijke stijging van de bankentaks met 110 miljoen euro en een stijging van de risicokosten, voornamelijk in onze Turkse activiteiten.
Onze leasingactiviteiten bij Arval kenden een gezonde organische groei van 16%. Die compenseerde gedeeltelijk de inkomstenverliezen als gevolg van de normalisatie van de prijzen van tweedehandsvoertuigen. We verwachten in de nabije toekomst het einde van het normalisatie-effect, aangezien de markt voor tweedehandsauto's zich blijft stabiliseren.
Met een CET1-ratio1 van 12,8% en een Liquidity Coverage Ratio van 125% zijn we een stabiele en veilige bank die volledig in staat is om de financiële belangen van onze klanten te beschermen.
Onze Belgische activiteiten
Onze activiteiten in België2 boekten een nettowinst van 0,5 miljard euro dankzij een omzetgroei van 2,5% en een zeer strikt beheer van onze kosten (gelijkblijvend exclusief de impact van de stijgende bankentaks van 83 miljoen euro of +24%). Deposito's en leningen groeiden met respectievelijk 1,7% en 2,3%, met een verschuiving van termijndeposito's naar betaal- en spaarrekeningen. Ook de buitenbalansproducten namen toe, voornamelijk als gevolg van een stijging van meer dan 7% in beleggingsfondsen. Ondanks de sterke concurrentie in de hypotheeksector realiseerden we een volumegroei van 1,1%. We hebben onze financiering van Belgische bedrijven opgevoerd en verhoogden onze portefeuille bedrijfsleningen met 3,1%.
Onze omgeving
Deze resultaten werden bereikt in een context van internationale instabiliteit. Geopolitieke spanningen hadden gevolgen voor het vrije verkeer van goederen en personen, de toegang tot markten en technologische uitwisseling. Bovendien hebben tariefgeschillen sinds april voor nieuwe onzekerheid in de wereldhandel gezorgd. Onze laatste nowcast gaat uit van een economische groei in België van 0,3% aan het begin van het derde kwartaal, hoger dan de vertraging die in het tweede kwartaal werd opgetekend. We verwachten dat de groei dit jaar positief zal blijven, waarbij Belgische bedrijven veerkracht tonen en de consumentenuitgaven standhouden.
Onze klanten
Onze ambitie om de meest bereikbare bank van België te zijn, werd in de eerste helft van 2025 kracht bijgezet door een uitbreiding van onze diensten en door innovaties via onze digitale en fysieke kanalen. Ons totale aantal digitaal actieve klanten bedroeg in de eerste helft van 2025 meer dan 3 miljoen.
Voor onze professionele klanten waren we de eerste Belgische bank die Corporate Virtual Cards introduceerde, een digitale betaalmethode die een on-demand kaartnummer genereert, waardoor een of meer tijdelijke transacties mogelijk zijn. Het laat bedrijven toe veilige online aankopen te doen en hun werkkapitaal effectiever te beheren. Voor onze zakelijke klanten blijven we afdekkingsproducten aanbieden tegen inflatie- en renterisico's. Het maakt kostenplanning voorspelbaar in volatiele tijden, waardoor voortdurende investeringen en jobbescherming mogelijk zijn. We zijn ook een strategisch partnerschap aangegaan. Zo kunnen we starters in België juridische en administratieve ondersteuning bieden en de kosten voor het opstarten van een bedrijf vereenvoudigen en verlagen. In onze marktleidende private equity-activiteiten zullen we tegen het einde van dit jaar de investeringsmijlpaal van 1 miljard euro bereiken.
De klantentevredenheid over onze dienstverlening Easy Go die via de postkantoren wordt aangeboden, is in het eerste semester aanzienlijk gestegen. Dat toont aan dat onze klanten ons aanbod en onze diensten waarderen na de integratie van bpost bank in 2024. Ook voor ons Easy Guide-model steeg de klantentevredenheid jaar op jaar sterk, terwijl private banking en zakelijke klanten consistent hoge tevredenheidsscores blijven geven.
Artificiële Intelligentie is een essentieel hulpmiddel geworden voor onze medewerkers om de klantenervaring te verbeteren. De combinatie van interne AI-tools en promptopleidingen maakt van ons personeelsbestand een van de meest AI-vaardige in België, met 100% van onze medewerkers die deelnemen. De perceptie van medewerkers over de impact van AI op hun werk is positiever geworden. Operationeel zorgde AI bijvoorbeeld voor aanzienlijke verbeteringen van onze in-house softwareontwikkeling, met efficiëntiewinst voor zo'n 100 bedrijfsapplicaties. Door repetitieve taken te verminderen, verhoogt deze aanpak de productiviteit en tevredenheid. Andere AI-gedreven initiatieven zijn onder meer de detectie van betalingsfraude, de automatisering van kredietaanvragen om fouten en verwerkingstijden te verminderen, en, bij Arval, realtime vlootanalyse via Arval Connect om onderhoudsbehoeften te voorspellen.
Het financiële marktplatform Dealogic rangschikte ons in juli 2025 op de eerste plaats in Investment Banking in België op basis van het aantal deals (47), marktaandeel (13,4%) en netto-inkomsten, met leidende posities in gebieden zoals Equity Capital Markets, Debt Capital Markets en Syndicated Loans.
BNP Paribas Fortis werd onder meer uitgeroepen tot 'Best Investment Bank 2025' en 'Best Bank for Large Corporates 2025' door Euromoney, en tot 'Best Private Bank in Belgium' door Global Finance Magazine, naast andere awards. Ik wil al onze teams bedanken voor hun niet-aflatende toewijding aan de belangen van onze klanten, wat ook tot uiting komt in deze onderscheidingen. En ik wil ook onze klanten bedanken voor hun blijvende vertrouwen in onze producten en diensten.
Het volledige persbericht en de slideshow kunt u hieronder downloaden: